Længde på kabel til campingvogn?

Med stigende undren ser jeg vedvarende diskussioner om, hvor langt eller kort et kabel til en campingvogns elforsyning skal være.
Klogskaben mener at et forsyningskabel mellem strømudtag på en campingplads og selve vognen skal være 3 x 2,5 kvadrat og 25 meter langt, ikke 24 eller 26 meter. Det kan så være, at det gælder på kongelig godkendte campingpladser med de lovbefalede mindst 100 pladser.
Men at det også skulle gælde hjemme på gårdspladsen, tvivler jeg dog en del på.

Selv har jeg et til formålet afmålt og tilpasset kabel, så jeg slipper for at falde i det overskydende kabel, og det agter jeg sandelig at vedblive med, men det kunne være interessant at høre "skriftkloge" folks mening.

Det kan da også være, at forbruget i en campingvogn er af en særpræget og egenartet slags, at det kan forårsage helt særlige påvirkninger af kablet, der er forsikret med 10 amp? 
I almindelighed er forbruget sjældent over 200 watt kontinuerligt og måske 1200 watt når den lille kogekedel anvendes i et minuts tid!

Med venlig hilsen
ktm

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er helt enig.. så kort som muligt. det med de 25m er noget fis.. hverken mere eller mindre // Jan
Du får da lige paragraffen fra SBEi afsnit 6, som iøvrigt KUN gælder på campingspladser..!!

708.4 Særlige bestemmelser for tilslutningsmateriel (se fig. 708A).

Tilslutningsledningen mellem standpladsstikkontakten og fritidskøretøjet skal bestå af:

• En stikprop med jordkontakt, efter IEC 60309-2.
• En bøjelig ledning, type H07RN-F eller tilsvarende. Den skal indeholde beskyttelsesleder og
have følgende karakteristika:
• længde 25 meter
• Minimum ledertværsnit: 2,5 mm2.
• Farvekode:
Beskyttelseslederen skal være grøn/gul
Nullederen skal være lyseblå.
• En apparatkontakt med jordkontakt, efter IEC 60309.
Tak for den, så lærte jeg sku noget igen idag :-).. så er det jo sådan.. sikke noget fis .. ha ha.. men tak for info
Mvh Jan
Og hvad består risikoen så i, at benytte et kabel på 18 meter i stedet for, hvis det er langt nok???
Er vi ude i, at man har lavet en regel for reglens egen skyld?
Jeg kan til nød forstå, at kablet ikke må være længere, idet der ellers kunne forekomme situationer, hvor man ikke gider rette kablet ud, og det så ved et meget stort forbrug, kunne udvikle varme.
Men et 3x2,5 kvadrat kabel, forsikret med 10 amp????

Med venlig hilsen
ktm

 

Genialt at ledningen skal være bøjelig.
René
drengerne et kabel på 1,5kvardrat er nok til kontinuert at føre 15,5A hvis der ikke er sideløb varme osv osv
det er korrekt at der vil være et spændingsfald hvis kablet er langt nok i og med der er en lille ohmsk modstand og noget reaktans(afh af frekvens og kabel konfiguration).
en 10 amp flink sikring burde være nok i tilfælde at kortslutning
og ja det ville ikke være særlig hensigtsmæssigt med et PVIKJ,
et dobbelt isoleret gummeikabel er lidt nemmere at rulle op.
så altså hvis kablet skal være langt skal man lidt op i dimension for at opnå korrekt forsyningsspænding ved en given max belastning.
forsikringen som sider på campingpladsen skal beskytte denne tilledning
de evt sikringer som sidder i traileren skal beskytte trailerinstallation og evt forbruger

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

grunden til de 2,5 må være pga livrem og seler samt faldskærm

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

du får bedst udbytte at stille campingvognen op ned af stikket.
og der med kortest mullige kabel.!

men hvis du tager en multimeter der kan du måle modstand i kablet
i forskelige længter.

og kablet skal være helt "udrullet" for at undgå varme i kablet
under fuld belastning.!!!
Jeg tror kravet om de 25 meter kabel er en følge af:

708.3.3.1: Standpladsforsyningen skal anbringes nær ved standpladsen og ikke mere end 20 meter fra tilslutningsstedet på fritidskøretøjet eller teltet, når dette er placeret på standpladsen.

Ved at kræve 25 m ledning undgår man, at campingfolket laver samlinger af flere kabler mellem forsyning og vogn.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også