Længde på kabel til campingvogn?

Med stigende undren ser jeg vedvarende diskussioner om, hvor langt eller kort et kabel til en campingvogns elforsyning skal være.
Klogskaben mener at et forsyningskabel mellem strømudtag på en campingplads og selve vognen skal være 3 x 2,5 kvadrat og 25 meter langt, ikke 24 eller 26 meter. Det kan så være, at det gælder på kongelig godkendte campingpladser med de lovbefalede mindst 100 pladser.
Men at det også skulle gælde hjemme på gårdspladsen, tvivler jeg dog en del på.

Selv har jeg et til formålet afmålt og tilpasset kabel, så jeg slipper for at falde i det overskydende kabel, og det agter jeg sandelig at vedblive med, men det kunne være interessant at høre "skriftkloge" folks mening.

Det kan da også være, at forbruget i en campingvogn er af en særpræget og egenartet slags, at det kan forårsage helt særlige påvirkninger af kablet, der er forsikret med 10 amp? 
I almindelighed er forbruget sjældent over 200 watt kontinuerligt og måske 1200 watt når den lille kogekedel anvendes i et minuts tid!

Med venlig hilsen
ktm

 

Med stigende undren ser jeg vedvarende... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af jenshøj på 22 sep 2011 21:49
Jeg tror kravet om de 25 meter kabel er en følge af:

708.3.3.1: Standpladsforsyningen skal anbringes nær ved standpladsen og ikke mere end 20 meter fra tilslutningsstedet på fritidskøretøjet eller teltet, når dette er placeret på standpladsen.

Ved at kræve 25 m ledning undgår man, at campingfolket laver samlinger af flere kabler mellem forsyning og vogn.

Det er lige præcis det, der er årsagen til at længden på kablet er krævet 25 m. langt. Tværsnittet på 2,5 mm2 er affødt af, at CEE stikkets mærkestrøm er 16A (dette er mindste værdi for CEE stikkontakter). Kravet om en bøjelig ledning er affødt af, at det ikke er lovligt at bruge kabler med stive ledninger til transportable ledninger.
Hjemme på gårdspladsen kan man bruge kortere længder og dimentioner efter eget valg.

fase
Ahh... mindes tilbage til da jeg som barn var på camping med mine forældre. Det at få sat strøm på vognen var en lidt omstændig proces, hvor man måtte hen til de nærliggende campister, og se hvor de havde trukket strømmen fra. Var man heldig, kunne man låne et ledigt stik i deres kabeltromle, ellers måtte man længere væk. Efter par kabeltromler og nogle forlængerledninger afdækket med en plasticpose, så var man klar - lige ind til en af campisterne på kæden rejste og tog sin kabeltromle med sig :-)

Men det virkede da.. sådan nogenlunde. Men man havde selvfølgelig heller ikke så meget el-udstyr i vognen som i dag. Et par 40W pærer kunne det vel blive til. I dag, hvor stort se alle har køleskab, kaffemaskine, kogekedel, vandvarmer, gulvvarme, tv, computer osv., er det nok meget fornuftigt, at der er nogle regler på området. Men det kan selvfølgelig godt være svært at se logikken i, at et kabel skal være 25M, hvis man ikke kender baggrunden :-)
Helt enig. Når man kender baggrunden, bliver mangt og meget mere forståeligt.
I mange tilfælde kunne megen misnøje undgås, hvis man begrundede sådanne forordninger og krav.
Jeg var f.eks. ikke klar over CEE stik var beregnede til 16 amp og ikke 10 eller 13 amp. som er almindeligt for normale danske stikkontakter.
Og det er da helt klart, at hvis der ikke var regler for fremføring af strøm over åbne pladser, ofte med vådt græs, ville de af Jenshøj så maleriske beskrevne systemer træde i kraft, til ubehag for forbipasserende!
Så det er udmærket med sådanne regulativer.

Med venlig hilsen
ktm

 

hi hi kabel på 25 m det ene skal jo passe til det andet men jeg er overbevist om at din 2.5 kabel sagtens kan klare det om det så var dobbelt så langt især i dag hvor vi bruger vekselstrøm

PEK

 

Skrevet af jenshøj på 23 sep 2011 09:13
Ahh... mindes tilbage til da jeg som barn var på camping med mine forældre. Det at få sat strøm på vognen var en lidt omstændig proces, hvor man måtte hen til de nærliggende campister, og se hvor de havde trukket strømmen fra. Var man heldig, kunne man låne et ledigt stik i deres kabeltromle, ellers måtte man længere væk. Efter par kabeltromler og nogle forlængerledninger afdækket med en plasticpose, så var man klar - lige ind til en af campisterne på kæden rejste og tog sin kabeltromle med sig :-)

Men det virkede da.. sådan nogenlunde. Men man havde selvfølgelig heller ikke så meget el-udstyr i vognen som i dag. Et par 40W pærer kunne det vel blive til. I dag, hvor stort se alle har køleskab, kaffemaskine, kogekedel, vandvarmer, gulvvarme, tv, computer osv., er det nok meget fornuftigt, at der er nogle regler på området. Men det kan selvfølgelig godt være svært at se logikken i, at et kabel skal være 25M, hvis man ikke kender baggrunden :-)

Det er ikke mere end 6 år siden at jeg oplevede det samme på en campingplads på Samsø.
Nogle gange var der ikke strøm fordi at elnettet var overbelastet.
Så kom campingmutter med en forlængerledning og vi fik strøm fra et andet sted, indtil det også blev overbelastet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også