fugt trængt 1m op i ydermur

Da vi købte vores hus fra 1935 for 3 år siden var det nymalet udenpå. Med tiden er det blevet tydeligt at den nederste meter mur er meget fugtig, med følge at malingen langsomt skaller af.

Vi tegnede en udvidet ejerskifteforsikring hos Tryg, og taksatoren har lige kigget på huset. Det var svært for ham at se om fundamentet er udgjort af cementsten, eller om der er beton nedenunder. Han fortæller at "sådan byggede man huse dengang", og at sådanne skader er forventlige for gamle huse.

Grunden til man tegner en ejerskifte er da netop for at beskytte sig mod usynlige fejl (der står intet i tilstandsrapporten heller) - bør forsikringen ikke dække her?

Det er 3 sider på huset der er fugtige...hvor mon fugten kommer fra og hvordan dælen får jeg fugten væk så jeg engang kan få et sundt hus?

Da vi købte vores hus fra 1935 for 3 år siden var... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår da udmærket at du er træt af fugten...
Men at tro man "blot" ved at tegne en forsikring til 10.000,- plus tilsvarnede selvrisiko kan sikre sig at et gammelt hus (bygget i 1935 betyder reelt at det er 76 år gammelt) er i samme stand som et nyere hus det er trods alt temmelig naivt! Der er jo en grund til at et gammelt hus koster langt mindre end end nyt....

Der er j oogså en grund til at man begynder af nedrive 50'er og 60'er huse og vælge at nyopføre istedet for at renovere.... Udgangspunktet er simpelthen for ringe... Og billigere at bygge nyt frem for renovering i det lange løb da vedligeholdelse og energi forbrug i længden bliver mindre :-)

Hvorvidt du kommer nogen vegne med forsikringen og fugtproblemet kan jeg ikke sige... Det må tiden jo vise!

Derimod vil jeg i dit sted straks kigge tilstands og energirapport igennem igen, for står der noget om hulmur... så er der nok et problem da huset jo er med massiv mur med dertilhørende energiforbrug......

MVH Njord

MVH Njord

Hej !

Har lidt af det samme problem her ,bare mest indendørs på især 1 væg

Naboens og mit hus er bygget samtidig og har dengang været 2 identiske huse

han er nu igang med en større ombyg/ tilbyg , og har i den forbindelse sammen med sin murer fundet ud af at det indvendige puds på væggene  er pudset hele vejen ned under jordhøjde uden at være brudt , det skulle efter murens udsagn være noget rigtig gøjemøg

De har nu skåret en vandret rille i pudsen for en mdr siden og fugten er for nedafgående
 og skal lige tilføje at vi begge stedere har murpap i ,men det vandrer åbentbart i pudslaget der ikke har været brudt

Bare en lille indskydelse herfra


 


Tim  
 
mmja det er jo en alvorlig sag...Her er et link til nogle der har samme problem og som måske kan muntre lidt op:
http://www.youtube.com/watch?v=Z41ajhn0MpM
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også