Monopoliserede håndværk??

I nogle fora bliver det, at et fag kræver en autorisation, betragtet som værende monopoliserende, og love og regelsæt bliver betragtet som værende tekniske handelshindringer. Er det en almindelig opfattelse blandt gør det selv folket, eller er det kun enkelte, der synes at det er urimeligt, at visse sikkerhedsregler skal/bør overholdes. Af autorisationskrævende fag tænker jeg her på: Kloak, GVS, VVS og EL. Er det kun mig, der synes at det er OK, at der er regler for, hvordan installationer skal udføres både af sikkerhedshensyn, men også af hensyn til drift.

fase
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kloak: Jeg har dog svært ved at se hvorfor indvendigt kloakarbejde ikke må laves af private. Det meste af det arbejde er bare at pløkke plasticrør sammen med det rette fald.

EL: Sikkerhed. Det tror jeg de fleste forstår.
VVS: Husets kvalitet. Især tænker jeg på efterfølgende ejeres evt. vandskader. Huse med eget varmesystem må man gerne rode med, mens man ikke må ved fjernvarme. Meget rimeligt. Det samme gælder vandstik fra vandværket.

GVS: (tak for forklaringen S. Fabrin): Jeg skal ikke rode med faste gasinstallationer. Man risikerer jo ikke at vågne næste dag
Langt hen ad vejen har jeg stor forståelse i det nødvendige i at visse arbejder skal udføres af autoriserede folk.
Der hvor kæden hopper af for mig er, når nogle er ved at få hjertekvababbelse over, at en LDS'er selv riller op til kabler efter anvisning af installatøren, samt trækker kabler og/eller rør og den slags "idiotarbejde", således den autoriserede bagefter forbinder og tilslutter.
Men jeg er også klar over, at det er de få kvajhoveder, der som sædvanligt ødelægger så meget for de mange, hvorefter lovgivningen strammes op, helt ud i det utålelige.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af S. fabrin på 24 aug 2011 09:23
I nogle fora bliver det, at et fag kræver en autorisation, 

. Er det kun mig, der synes at det er OK, at der er regler for, hvordan installationer skal udføres både af sikkerhedshensyn, men også af hensyn til drift.


Hej Fabrin.

ER det du skriver rigtigt? altså at der kræves en autorisation for at UDFØRE disse fag?

Mig bekendt er der IKEK noget krav omn at hende/ham der udfører arbejdet har en autorisation, men derimod at arbejdet "overvåges" af en med en autorisation for området. At overvågningen så reelt oftest foregår ved at mester er på kontoret og passer butikken og de svende og lærlinge der er på pladsen selvstændigt udfører arbejdet.....

At arbejdet skal udføres så det er rigtigt iforhold til love og regler kan jeg kun bifalde.

Men der hvor kæden kan hoppe af er jo netop at ham/hende med autorisationen meet sjælden er på pladsen og også meget sjælden udfører stikprøvekontrol a det arbejde der reelt er udført. Der stoles altså på at de enkelte svende kan huske reglerne og udfører alt arbejde efter dette...

Sikkerhed er bestemt ikke noget at gå på kompromis med og naturligvis er der proffer ind over på de nødvendige områder.... At de så nogen gange springer over hvor gærdet er lavest er desværre beklageligt...


MVH Njord



 


 


 


MVH Njord
I har nogle gode pointer med, at den autoriserede mest sidder hjemme og passer telefon og regnskab

Hvem tænker iøvrigt over at man skal sørge for at dokumentere alt udført arbejde ift. forsikring? De der lampesteder jeg fik lavet for 8 år siden, hvordan er det nu lige med regningen? Hvor gemte jeg den?

Og hvad når huset er brændt ned, hvordan dokumenterer jeg så, at det ikke var MIG der havde lavet noget fusk?

Hvis der blev åbnet op mere mere lovligt LDS ville der skulle følge noget syn/godkendelse af en fagmand med. Hvordan præcis ved jeg ikke
Annonce
Prinsipelt betyder det vel ikke at man som LDS'er IKKE må trække ledninger, kloak etc.....
Altså hvis man kan få en person med en gyldig autorisation til at sige god for det arbejde der er udført.....

Jeg har da selv, efter råd fra El instalatøren, flyttet om på et par fejlmonterede ledninger i et stik....
Stikket virkede ikke og jeg ringede til instalatøren... Han vidste jo godt hvem han snakkede med og at der ikke var nogen reelt fare ved at lade undertegnede vende op på et par ledninger.... man det kræver jo en vis tillid til at arbejdet bliver lavet ordentligt...
Det var jo misset for lærlingen (det kunne jo også være en svend)....

Men vigtigst af alt er at sikkerheden er iorden.. og det sikres nok trods alt mest effektivt ved at lade autoriserede om de dele..

Men husk på at det jo IKKE betyder at du ikke kan få jobbet med at rille ledninger i vægen, trække tomrør til el instaltøren etc.... Det er jo også en måde at spare på.. Men det tager tid.. så man skal være klar til at bruge tiden.. Og være færdig og klar til aftalt tid. Ellers kan håndværkeren jo risikere at komme på pladsen og ikke kunne udføre sit arbejde.. og de spildtimer er der jo ikke andet at gøre ved end at sætte på regningen....

MVH Njord

MVH Njord
Jeg synes sådan som loven er i dag er der ren monopol. Loven er jo lavet så det skal udføres af aut. folk med begrundelse for at det skal være sikkert. Men det behøver ikke være mere sikkert end at en LDS'er laver det. Hvis den der udfører arbejdet har en ordentlig faglig stolthed bliver det lavet ordentligt og ikke sjusket igennem.
Autorisationskravet er jo lavet for at sikre at de får penge i kassen ved at det er de rigtige folk der udfører arbejdet er min holdning. Lavede man det om til en kontrolordning i stedet ville det nok give det samme i kassen da flere ville bruge det. En kontrolordning ala den i Canada, som nævnt i anden tråd, hvor man må lave det hele selv, men ikke benytte det før det er godkendt, villle være godt.
Alle ved at mange gør det selv, det kan man se på salget i byggemarkeder, så i stedet for at bekæmpe det med forbud burde man se om ikke ordningen er forkert og hjælpe folk ud af den gråzone det er.
Hvis det kun handlede om sikkerhed ville det heller ikke være tilladt at lege murer eller tømrer og selv udskifte spær osv. da der er risko for at huset kan styrte sammen.
Den med at salget fra byggemarkeder "beviser" at der bliver lavet ulovligt arbejde er nok lidt tynd... Men JO jeg tror også på der bliver lavet en del uden de formelle autorisationer. Men også at kravet holder de værste fuskerier væk.. det får sikkert en del folk til at tænke sig om en gang ekstra inden de går igang...
Umiddelbart virker det jo let at forbinde at par ledninger.... Sammenlignet med at skulle mure en konstruktion fra starten....

Husk på at hvis man får lavet fx EL, VVS og kloak af en der godtnok til daglig arbejder indenfor området, men er afsted efter fyaften for at fuske / arbejde sort... JA så gælder mesters autorisation jo ikke længere... Og dermed er arbejdet jo ikke lovligt.. måske nok korrekt udført, men ikke under tilsyn af en autoriseret indenfor området....

Så på den måde er der givet vis en del arbejde der er lavet korrekt men udført ulovligt (og ikke kun skattemæssigt) alene af den grund det ikke er udført under vingerne af en med den krævede autorisation... Så måske vore siddende skatteminister har lavet mere ulovligt arbejde en blot at tjene lidt sorte penge i sin tid som elektrikkerlærling...... Men det er jo en helt anden diskusion :-)

MVH Njord

MVH Njord
Jeg synes ikke jeg fremlagde salget i byggemarkede som bevis. Men hvis det var af hensyn til borgernes sikkerhed skulle det jo ikke være muligt at købe eks 400V stik, som kun må monteres af autoriserede, uden at fremvise sin autorisation.
Ja det virker også let at skifte en vandmåler, som en VVS'er kom og skiftede. Da jeg kom hjem og så det, havde han sat den så man ikke kunne aflæse den, den var utæt og pex-røret var klappet sammen. Så hvad er det værd når ham med det rigtige papir bare sidder derhjemme. Ja der er en forsikring, men det er da spild af folks tid, når de skal forbi igen og det kunne havde endt med vandskade. Og det er ingen garanti for at det bliver lavet ordentlig, kun en garanti for at der er en der tager skraldet.
At mure en konstruktion kan måske godt afskrække nogen, men hvad med at rive en (bærende) væg ned eller save i hanebåndet for lige at lave lidt om og spare lidt penge.
Så mit argument er at det er regler der er lavet for at beskytte branchen og ikke så meget for at beskytte folk.

At drage det orange arbejde ind i sagen er jo en anden snak, som ikke er relevant her.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis