Monopoliserede håndværk??

I nogle fora bliver det, at et fag kræver en autorisation, betragtet som værende monopoliserende, og love og regelsæt bliver betragtet som værende tekniske handelshindringer. Er det en almindelig opfattelse blandt gør det selv folket, eller er det kun enkelte, der synes at det er urimeligt, at visse sikkerhedsregler skal/bør overholdes. Af autorisationskrævende fag tænker jeg her på: Kloak, GVS, VVS og EL. Er det kun mig, der synes at det er OK, at der er regler for, hvordan installationer skal udføres både af sikkerhedshensyn, men også af hensyn til drift.

fase
I nogle fora bliver det, at et fag kræver en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er uenig med dig i at det ikke er relevant at inddrage orange arbejde...
For reelt vil håndværkere (bortset fra de ganske få der personligt har engældende autorisation) lave lige så ulovligt arbejde som enhver LDS'er (uden de gældende autorisationer). Her handler det kun om autorisationen óg ikke om kvalifikationen :-(

Modsat hvad mange tror, så er der bestemt også en masse andre regler der overtrædes ved orange arbejde... Og ikke kun et spørgsmål om moms og skat.... Håndværkeren der hyres til det sorte arbejde skal nok fortælle hvad han skal have og hvad der spares i forhold til mesters pris med moms skat og betalingen af mesters bil og grej... Men han/hun fortæller IKKE om at han jo IKEK arbejder under nogen autorisation og en hel del arbejde derfor er ULOVLIGT udført... Ganske upagtet at det er håndværksmæssigt korrekt lavet.

Jeg er helt enig i at det principielt er ligegyldigt om det er Per eller Gitte der laver arbejdet, så længe det er korrekt udført... Og det har myndighederne så forsøgt sig med at klare iform af de ordninger der er med autoriseret arbejde.. og dermed hele autorisatios systemet....Når du hyrer en autoriset firma tiol en opgave må du jo gå ud fra at der samtidigt udføres et passende opsyn... desværre er det ikke altid tilfældet.... Men jeg er omvendt sikker på det ville blive endnu mere usikkert hvis kravene blev fjernet....

MVH Njord

MVH Njord
Jeg er ikke uenig i folk der laver orange laver lige så ulovligt som LDS'ere og at mange/alle ikke oplyser om det.
Og som trådstarter spørger om er jeg heller ikke uenig i at regler og sikkerhedskrav skal overholdes, men jeg stiller spørgsmålstegn ved om det er nødvendigt med et autorisationsled.
Jeg savner beviser for at autorisationsloven er til for borgernes sikkerhed og ikke for branchens skyld. Hvorfor er det kun nogle håndværksfag der har disse regler? Og hvorfor er det lovligt at købe varer man ikke må bruge? Er der flere ulykker i Canada foresaget af LDS arbejde end i Danmark?

Jeg synes ikke jeg på sik.dk kunne finde regler for at opretholde sin (el)autorisation, betyder det at man kan få sin autorisation og så beholde den i 30 år uden at holde sig opdateret? Jeg er ikke selv i håndværksbranchen så jeg kender ikke reglerne.

Det værste er jo ikke en LDS'er der skruer lidt derhjemme, hvis man har sat sig lidt ind i det. Det værste er de der ikke kan/vil kende deres egen begrænsninger. Dette gælder også i traffiken og alle andre steder og dem får du ikke fjernet ved regler. Jeg kender da også folk der ikke ved hvad vej skruetrækkeren skal vende, men de vil ringe efter en 'trikker for at skifte sikringer. Der synes jeg det er positivt med de elkurser og oplysninger på nettet om hvad folk må og hvordan de gør det. Så kan man diskutere om det er rimeligt hvad der kræver autorisation
Fra nu af må ingen på egen hånd i Danmark snøre deres snørebånd, de skal henvende sig til en autoriseret snørebåndbinder som kan sikre de ikke falder i deres snørebånd og måske rammer et uskyldigt lille menneske...

For sulen da... Hvis vi skulle sørge for at alt man kan komme til skade med ligesom med EL kun måtte udføres af "autoriserede".

Kan helt ærligt ikke se noget ulovligt i at man laver sine egne EL, VVS, Kloak osv. Undtaget gas, at lort kan flyde den forkert vej og fylde op i vores krybekælder eller hvis der går hul på et vandrør, so f*** what det er sgu mit hus. Eller hvis jeg stiller skoene pga. jeg afprøver 400V med tungen, det gentager sig nok ikke, problem løst ved naturlig selektion ;-)
Med gas kunne man nemt lave en anselig skade på naboens ejendom, her giver det mening at tale om sikkerhed i en grad der er til at forstå, men at jeg ikke må samle et sæt lamper i mit eget hjem er fanden edme for langt ude, blah blah blah, du må kun montere noget som er færdig samlet.
Man kunne stille et UTAL af disse eksempler op som de fleste med en smule indsigt i ledninger og lamper (altså dem uden aktier i EL branchen) kan se er helt og aldeles urimelige.

At nogen kan dømmes i henhold til nuværende lovgivning er mig et kæmpe mysterie det kan sgu ikke være rigtigt vi i 2011 skal leve med regler eller love som helt tydeligt begrænser den frie konkurrence først og fremmest, de "udvalg" som laver forarbejdet til disse love er overvejende fyldt op med håndværkets folk, producenter osv. Ikke svært at regne ud hvad der kommer ud fra sådanne ekspert grupper, efterhånden er det hele et stort tagselvbord for de indviede, i kommunal bestyrelser sidder de sgu også, skorstensfejeren, murermesteren osv. lur mig om der ikke forholdsvis nemt kan findes eksempler på disse folk rager til sig af ordre og projekter sendes i den rigtige retning. Fuldstændigt ligesom det er sket i disse udvalg med lovene vi her taler om.
Man kan sgu ikke stole på nogen når det drejer sig om penge de har mulighed for at få fat på.

Nul og niks det vil jeg simpelthen ikke finde mig i, derfor udøver jeg civil ulydighed så længe jeg kan se den lovgivning vi har ikke tjener folks sikkerhed  men primært har fokus på fagbranchernes indtjeningsmulighed.
Håber mange gør det samme så det en dag bliver normalen og dermed synligt urimelig/overflødig lovgivning for enhver.

Jokes on: <-- Udtales på Dansk, tak.
Den Danske udgave af de Arabiske revolutioner måtte godt starte nu, lad os samles på alle store pladser og skyde løs op i luften med vores tændstikspistoler og vælte tinget (de fatter alligevel intet, absolut intet derinde, vækst vækst vækst er det eneste de prædiker, men først skulle de lige indføre en række afgifter så vi kan passe på miljøet, miljø /in my ass/ ) vækst og miljø har de ikke rigtigt kunnet få til at hænge sammen endnu, de har nu også præsteret at lave flere love og regler en resten af norden tilsammen. Muren faldt ikke, det er kun et spørgsmål om hvor langt vestpå den endte.

You touched my tralala...


I am so full of it.....

Jano59. Jeg kan fint følge dig et stykke hen af vejen, men problemet ved kreativ LDS ifm. især el, er at der kommer en efterfølger, som ikke kender de metoder forgængeren arbejdede efter. Man kunne sikkert sagtens løsne en hel del, hvis man indførte en slags syn af de udførte arbejder i stil med bilsyn, som det nævnes.
Jeg overtog engang et hus på tvangsauktion, hvor det viste sig, at restanten blot havde stukket kloakrørene fra lokummet direkte ud i jorden i et lille hul. Det var en trist opdagelse at gøre. Når der er tosser som opfører sig så idiotisk, får det følger for alle andre.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja mod dumhed kæmper selv guderne forgæves.
Men her havde det ikke hjulpet med autorisation. Kreative personer vil altid være kreative.
Så så længe det er muligt at købe materialerne bliver det lavet.
Nu kan man sige i det grelle eksempel at det var en tvangsauktion, hvor man ikke har så mange livliner, men havde det været solgt normalt kunne en evt tilstandrapport måske have fanget det.
Men sur ekstraudgift at få.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis