Bærende vægge på betongulv

Hej

Vi overvejer at udnytte vores loftrum på huset til 1.sal.

Huset er 8,5m bredt og har ingen bærende vægge herimellem.

Gulvet er støbt (8-10cm) med 6mm armeringsnet, på 300mm flamingo isolering på ca.60-90 cm sandfyld.

Vil det være muligt at opbygge 2 bærende vægge (trækonstruktion) på det eksisterende betongulv, uden at skulle støbe fundament under væggene.

Jeg forventer at opbygge 2 vægge således at etageadskillelsen ligger af på remmene i siden af huset, samt 2 bærende vægge på de i alt 8,5 m.

Jeg har talt med spærfabrikken, og de gamle spær kan godt bygges om, og der kan etableres strøer imellem de eksisterende spær, spørgsmålet går udelukkende på bæreevnen på betongulvet.
Hej Vi overvejer at udnytte vores loftrum på... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@Hr.Herluffe

Det er en ærlig sag ikke at have forstand på statik.
(Som er læren om de kræfter der påvirker legemer som ikke er i bevægelse. Eller den del af den mekaniske fysik, der handler om kræfter og kraftsystemer, der holder legemer i ligevægt.)

Men det ikke i orden at komme med direkte vildledende svar på en GDS-side.

Hvad skulle formålet med at lægge en stålbjælke i bunden af de bærende vægge være?

Belastningen fra etageadskillelsen overføres til en bærende væg som overfører belastningen til betondækket som overfører samme belastning til isoleringen.
Problemet består i om isoleringen kan overføre belastningen til Moder Jord uden at blive trykket sammen. Og hvis isoleringen bliver trykket sammen i såfald hvor meget!
Det er f.eks. muligt at den armerede betonplade kan fordele belastningen ud på et tilstrækkeligt stort areal af isoleringen at sammenpresningen af isoleringen måske bliver så lille at den er uden betydning.

Endvidere er der det problem at flamingo som isoleringsmateriale i gulve er af så ny dato at man ikke har nogen vider erfaring med langtidsdeformationen. Altså hvor meget vil flamingoen blive sammenpresset over 30 eller 50 år f.eks.?

Men det korte af det lange er at ingen vil turde anbefale at bærende vægge "funderes" på flamingo.
Det ville svare til at funderer på blød bund eller vat om du vil. Det er simpelthen alt for usikkert.
HPOX > kan du fortælle hvor meget man skal regne med at en etageadskillelse vil komme til at trykke på 2 bærende vægge og dermed den linielase som vil forekomme i bunde af sådanne vægge.

Jeg er temmelig usikker på hvor meget af tagets last der overføres til spærfoden på hanebåndsspær, eller er det "kun" vægten af selve etage adskillelsen der belaster væggen?
Nej det kan jeg ikke.
Jeg har godtnok lært noget om det i tidernes morgen, men har glemt det meste.

Men det er osse uden betydning. Forslaget om at stille bærende vægge oven på flamingoisolering har ingen gang på denne jord.
Du får ikke en eneste uafhænig bygningsingeniør til at anbefale den løsning. Tror jeg.

Ej heller flamingoleverandørerne, f.eks. Sundolit eller Thermisol, kan formodentlig anbefale metoden.

Men du bør tage kontakt til dem og få lidt info om sagen. De arbejder jo med produktet til daglig og har måske nogle løsninger og fiduser til hvordan dit problem kan løses.
(Og kom endeligt tilbage hvis den er go' - løsningen)
Annonce
Jeg så lige et produkt som heddr Kerto bjælker og Kertospær som er en form for flerlags finer bjælke, disse kan spænde over 8 meter, alt efter hvilken dimension der anvendes.

dette kunne være løsningen på de mellemliggende bjælker til etageadskillelsen, men mon ikke man kunne kombinere disse bjælker med spærfoden på de eksisterende spær, så de ikke behøver en bærende væg undervejs?

Jeg er lidt i tvivl om "Kerto" er et varemærke eller princippet på udformningen af bjælker, for jeg syntes kun jeg finder en leverandør når jeg googler det.

http://www.moelven.com/dk/Right-lists/Right-list---DK/Lister-til-hojre-lister/Spandviddetabeller/

Er der nogen som kender andre leverandører af samme produkt?
Det er for så vidt ligegyldig om du bruger Kertobjælker eller limtræs-ditto.

Den optimale løsning vil formodentlig være at forstærke spærhovederne på de ekslsiterende spær. (Fordi der alligevel skal 40 cm isolering i taget)
Dernæst skal du bestemme hvor høj og bred skunken må være. Hvis skunkstolpen må være f.eks. 1 meter fra ydervæggen dannes der en trekant mellem skunkstolpen, nederste del af spærhovedet samt yderste del af eksisterende spærfod.
Dernæst forstærkes eksisterende spærfødderved påsømning af enten lange spærtræsbjælker eller påboltning af stålprofiker på spærfødderne.

Derved indgår skunktrekanten i det statiske system og lasten bæres af det forstærkede spærhoved.
Det vil have den fordel at du kan vente med at kappe tængerne i gitterspæret indtil hele forstærkningen er udført. Forstærkningen af spærhovedet skal ske udad.

Men det er jo temmeligt kompliceret, for ikke at sige indviklet. dels at lave, men osse at beregne.
Og måske osse at forstå. :o)
Skrevet af mivm på 21 aug 2011 19:27
Jeg så lige et produkt som heddr Kerto bjælker og Kertospær som er en form for flerlags finer bjælke, disse kan spænde over 8 meter, alt efter hvilken dimension der anvendes.

dette kunne være løsningen på de mellemliggende bjælker til etageadskillelsen, men mon ikke man kunne kombinere disse bjælker med spærfoden på de eksisterende spær, så de ikke behøver en bærende væg undervejs?

Jeg er lidt i tvivl om "Kerto" er et varemærke eller princippet på udformningen af bjælker, for jeg syntes kun jeg finder en leverandør når jeg googler det.

http://www.moelven.com/dk/Right-lists/Right-list---DK/Lister-til-hojre-lister/Spandviddetabeller/

Er der nogen som kender andre leverandører af samme produkt?

Så vidt jeg ved er det noget Moelven har "opfundet", men Moelven har også for nogle år siden overtaget et firma der laver "lamelspær" der minder lidt om den opdeling i flere lag som Kertoen er.

Spændet på 8 meter kan du som selv har undersøgt godt få, men det giver altså en lidt "tyk" etageadskillelse på 300 mm eller mere.

Og ja, du kan i princippet godt undvære alle bærende vægge, men du skal måske have en til at regne på husets stabilitet, da både bærende og ikke bærende vægge normalt er en del af husets stabilitet i forhold til vind.

Kerto er et varemærke. Jeg kender ikke andre der laver noget lignende.
Ja, Kerto er et varemærke, som vist forhandles af Moelven - i DK.

Så vidt jeg husker produceres de af FinForest eller hvad de hedder.
Men i givetfald er det vel nok med en leverandør! :o)

Nå, men det viser sig at FinnForest og Moelven er det samme.
Helt ligegyldigt er det vel ikke om jeg anvender kerto, da øvelsen især går ud på at finde noget som kan spænde 8,5 meter, uden at kræve understøttelse undervejs, og det kan netop disse Kertobjælker.

Jeg er klar over at spærhoved skal forstærkes, men det er jo netop det som spærfabrikken beregner, og projekterer.

Problemet er jo det frie spænd på 8,5 meter og hanebåndsspær.

Og her kunne Kerto være en løsning, og indtil videre den eneste løsning jeg er kommet frem til.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis