Dimensionering af tørledning til tag-vand

Hej,

Nej, jeg bor ikke i øst-danmark, men billederne skræmmer da også en nordjyde.

Mit gamle system til bortledning af tagvand er gået til, og jeg overvejer at etablere en tørledning ned til en nærliggende dræn-rende, der ligger mellem vores grund og en tilstødende mark. Men hvor store rør skal jeg bruge? Mit tagareal (bebygget areal) er 350m^2, og bliver serviceret af 8 nedløbsrør, 4 på hver side af huset. Jeg vil gerne tilkoble de 4 nedløbsrør til en tørledning et efter et, således at jeg ender op med to stik, der så skal tilsluttes et rør der løber fra huset og ned til renden. De to stik bliver ca 30m lange hver, og røret der løber ned til renden bliver ca 50m. Fald vil blive minimum 2%.

Jeg tænker selv at de to stik kan laves i Ø110, men er i tvivl om røret ned til renden kan kapere den mængde vand (eller om de to stik kan...). Men det kunne være super hvis man kunne nøjes med Ø110.

Er der nogen der har et bud på hvilke størrelser rør jeg skal trække? Og hvordan jeg bedst får ført mine Ø90 nedløbsrør ned til stikkene? Jeg vil helst køre så rørene bliver selvrensende, så jeg er fri for sandfang. Evt kun har en enkelt brønd, på hoved ledningen.

Mvh,

Mikkel
Hej, Nej, jeg bor ikke i øst-danmark, men... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
@tveskæg

Foranlediget af ovenstående og vores debat om hvad der er lovligt eller ej at udfører af afløbsarbejder på privat parcel.

Så har jeg netop den seneste uge haft kontakt til Danske Kloakmestre's formand Verner H. Christiansen om omtalte emne.
Han fastholder at det kun er faskiner der er undtaget fra lovgivningen. Og det er de i kraft af en undtagelse i lovgivningen.

Han vil ikke forholde sig til det besynderlige i at faskiner er undtaget, hvorimod en nedgravet rørledning til tagvand der ender i en havedam ikke er.

Så indtil videre fører du 1-0.

Ok. Min forhåbentligt næst-sidste opdatering på dette projekt.

Kommunen er vendt på et brædt. Nu mener de ikke at jeg må lede ud i drænrenden, som vandet ellers er blevet ledt ud fra samtlige seks huse på vejen siden engang i 1940'erne...???... Der skal laves undersøgelser af hvor denne rende fører hen, hvor høj vandstanden etc er. SÅ lidt træt af deres ko-vending har jeg nu besluttet at lave et regnvandsbed på egen grund, og venter på anden uge på svar på ansøgningen om tilladelsen.

Og jeg har taget kontakt til forsikringsselskabet om at udnytte min skjult rør-skade forsikring, da en tredie kloakmester mener at de gamle møre betonrør skal graves op, for at undgå rotter. Og det projekt er lidt mere end jeg magter att gå igang med selv. Så nu er det en boksekamp på to fronter, med forsikringen på den ene, og kommunen på dan anden. Indil videre leder jeg vandet ud over græsplænen, som selv med de store skyller vi har fået på det sidste, ingen problemer har med at følge med. Ingen antydning af sump eller lignende endnu. Så måske dette bliver en permanent løsning, der bare skal shines lidt op med en lille mur hvor vandet kan komme ud igennem, som en slags kilde, og så lidt rendestensagtig vej et stykke ud i græsplænen, så vandet trods alt bliver fordelt lidt mere end nu, hvor det bare løber ned oven på en 50x50 flise og fordeler sig ud over kanten derfra.

Mvh,

Mikkel
Sådan kan det gå.

Nu husker jeg ikke hvilken jordart du har på din parcel.
Men hvis det er sand eller det der ligner så er der slet ingen grund til faskiner.

Jeg bor på sand og tagvandet falder via nedløbsrørene direkte ned i en 30 cm dyb og Ø60cm brøndring. Som er fyldt med håndsten. Og ikke andet. Det er overordentlig sjældent at det regner så kraftigt at at vandet løber over. Og der osse helt uden betydning.
Det skal sigges at jeg har brede udhæng de steder således at brøndringen står mindst 1,5 meter fra huset.

Derimod tror jeg nu nok at det kræver megen optimisme for at få forsikringen til at betale for udskiftning af de udslidte rør. :o)

Ja som jeg lige husker det, fra min egen forsikring, så er det kun rør i og under huset, der er dækket.
Stikledninger mv er ikke dækket...
Men det kan jo variere fra forsikringsselskab til forsikringsselskab...

mvh jens


 

Hej,

Sidste nyt.

Forsikringen har indvilgiet i at dække for reparation af det kollapsede rør. Så de penge vil blive brugt på at få en kloakmester til at godkende den nye installation, som næsten er færdig. Det ender med at vi leder alt tagvandet til en samle/pumpebrønd, hvorfra vi pumper, laver overløb til et regnvandsbed.

Mvh,
Mikkel
Fin ide.
Og om vinteren i frostvejr laver du lige bedet om til skøjtebane. :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis