Dimensionering af tørledning til tag-vand

Hej,

Nej, jeg bor ikke i øst-danmark, men billederne skræmmer da også en nordjyde.

Mit gamle system til bortledning af tagvand er gået til, og jeg overvejer at etablere en tørledning ned til en nærliggende dræn-rende, der ligger mellem vores grund og en tilstødende mark. Men hvor store rør skal jeg bruge? Mit tagareal (bebygget areal) er 350m^2, og bliver serviceret af 8 nedløbsrør, 4 på hver side af huset. Jeg vil gerne tilkoble de 4 nedløbsrør til en tørledning et efter et, således at jeg ender op med to stik, der så skal tilsluttes et rør der løber fra huset og ned til renden. De to stik bliver ca 30m lange hver, og røret der løber ned til renden bliver ca 50m. Fald vil blive minimum 2%.

Jeg tænker selv at de to stik kan laves i Ø110, men er i tvivl om røret ned til renden kan kapere den mængde vand (eller om de to stik kan...). Men det kunne være super hvis man kunne nøjes med Ø110.

Er der nogen der har et bud på hvilke størrelser rør jeg skal trække? Og hvordan jeg bedst får ført mine Ø90 nedløbsrør ned til stikkene? Jeg vil helst køre så rørene bliver selvrensende, så jeg er fri for sandfang. Evt kun har en enkelt brønd, på hoved ledningen.

Mvh,

Mikkel
Hej, Nej, jeg bor ikke i øst-danmark, men... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og det er 20cm fra bunden af renden de er hævet. De ligger stadig 40cm eller mere under græsplænens niveau.
Du kunne jo drysse lidt cement i det grus, du vil understøtte rørene med.
Jeg har gjort på samme måde som du beskriver og har ikke haft efterfølgende problemer. Dog brugte jeg ikke cement.
Jeg afvander mindst det samme areal via et 110 mm rør, og har aldrig oplevet det tilnærmelsesvist fyldt, faktisk kun ca 1/3 i slemme regnskyl.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er lidt noget skrammel at lave den slags løs opfylding.

Hvis man kommer for skade at grave for dybt opfyldes normalt til underside rør. Derefter udlægges rørene idet der graves lidt ud ved mufferne. Hvis man ikke er så dygtig til at grave præcis kan man istedet grave lidt for dybt og afrette sand med sit specielle rørlægningsvatterpas og en lang aluskinne eller et bræt.
Opfyldingen kompakteres inden rørene lægges. Skulle der stå!!!
Men det hjælper dig ikke tveskæg.

Regnvand er ikke spildevand.

Tekniq's tekst skal læses som den er skrevet.

En VVS installatør laver Vand, Ventilations og Sanitetsarbejde, nogle mener Varme i stedet for Ventilation.

Vand fra vandværk er omfattet af loven, vand fra eget privat vandværk på egen grund er ikke.
Varme fra eget fyr er ikke,
Ventilationsarbejder er ikke.
Sanitetsarbejde er, såfremt tilslutningen sker til rør tilsluttet det offentlige net, omfattet af loven.

Alt afløb er omfattet af loven såfremt der sker tilslutning til det offentlige net. (Spildevand er muligvis også selve om det føres til faskine på privat grund fordi der er risiko for grundvandsforurening)

Ingen at de tekster du henviser til modsiger min udlægning.

Hos Tekniq står der heller ikke:
ALT arbejde eller ARBEJDET, men Arbejde.
Netop fordi IKKE alle afløbsarbejder er omfattet af autorisationskravet.



Filtype: PDF/Adobe Acrobat - Hurtig visning
Alt arbejde med afløbsledninger i jord og under bygning samt tanke under jord skal udføres af en autoriseret kloakmester. Norm for vandinstallationer, DS 432, ...

tveskæg

 

DS 432, Norm for afløbsinstallationer, gælder osse for afledning af tagvand. Og en masse andre ting.

Men har ikke noget med autorisationslovgivningen at gøre.

Vi kommer ikke videre før du producerer en detaljeret liste over hvilke arbejder der er omfattet af kravet om autorition og hvilket der ikke er. Fra autotitativ kilde, altså den styrelse der administrerer autorisationerne i DK. :o)

Som så meget andet er området lovreguleret.

Eksempelvis er der krav om at alle el-arbejder udføres at aut. installatør. Osse selv om du har en diselgenerator eller en vindmølle og ikke er tilsluttet det offentlige net. Fordi electricitet anses for farligt, kan forårsage dødsfald og brande.

Du må gerne selv opstille en brændeovn og en skorsten. Men rensningen skal udføres af et aut. skorstensfejer

For VVS og Kloark er simpelthen vedtaget andre regler.

Det handler simpelthen om hvad Folketinget bestemmer.
Følgende installationsarbejde må du IKKE selv udføre:
  • Nye installationer, opsætte eller flytte stikkontakter, bevægelsessensorer og lign. samt udskifte eksisterende ledninger til nye i den faste installation
  • Opsætte halogenlamper, hvis transformer, lamper og ledninger er købt hver for sig
  • Udføre elarbejde i boligens målerskabe og gruppetavler, herunder udskifte en HFI eller HPFI-afbryder
  • Installere eller udskifte udendørs afbrydere, stikkontakter og lamper
  • Tilslutte eller frakoble apparater, som ikke er tilsluttet med en stikprop. For eksempel komfurer og vaskemaskiner
  • Udføre nye gasinstallationer eller foretage ændringer på de eksisterende
  • Foretage ændringer eller reparationer på vand- og afløbsinstallationer, herunder vandhaner
  • Udskifte blandingsbatteri eller toilet til en anden type
  • Flytte vask, bruseniche eller badekar
  • Ændre gulvafløb eller gulvbelægning i vådrum
  • Foretage indgreb på udvendige kloakker og afløb

tveskæg

 

Der er intet nyt i dit indlæg tveskæg

Tekniq’s udsagn er fejlagtigt og er ikke autoritativt!

Tekniq er en brancheorganisation der vil det bedste for sine medlemmer.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis