Føre internet og telefon rundt i hus sammen

Hej
Jeg bor i svendborg og får med kabel, fra en boks på ydervæggen, sendt antenne/radio/telefon/internet ind i huset. Jeg har tidligere ført antenne/radio rundt i huset via krybekælderen, og nu er tiden komnmet til at telefon og internet føres rundt til rummene. Det er planen at det også bliver gennem krybekælderen.

Jeg vil gerne gøre det selv da jeg syntes det er sjovt og for at spare penge, men skal have hjælp til hvilke produkter jeg skal købe og hvordan det lige gøres rigtigt.

Udtagene må gerne være af den type hvor netværk og telefon sidder side ved side.
Er det sådan at netværk er UTP og telefon er STP, eller er det helt forkert?

Ser frem til at høre fra jer

Med venlig hilsen
Kenneth

Hej Jeg bor i svendborg og får med kabel, fra en... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Cubus har lavet en udenmærket artikel om emnet, læs den evt her.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/krydsfelt.php
Jeg vil anbefale at du bruger en router og ikke en switch, den er smartere, sikrere og har oftest også trådløs opkobling,

Switche koster fra knap 100 kr, routere med trådløs fra 150 kr, så det er ikke det der vælter budgettet.

http://ask-leo.com/whats_the_difference_between_a_hub_a_switch_and_a_router.html

http://hjemmesideskolen.dk/net/lokalnet.php?id=netisenkram
Jeg går ud fra, at der er tale om analog telefon, og du har kun 1 tlf. nr, dvs. i princippet en telefon. Den linie skal flere apparater dele?
Jeg går ud fra, at du har en router til internet --- måske typisk med 4 porte, som flere end fire skal dele?
Som de andre skriver, er det net du taler om, et antal kabler eks. et dobbeltkabel som du vil føre ud i de enkelte rum, og terminere med rj45. I dataverdenen bruges "ben" 1-4 i et send og recieve loop, og i telefoniverdenen bruges de to midterste ben, derfor passer et 6 polet rj11 ind i et 8 polet rj45 stik (hvis det ikke vrikkes for meget).
Når du slutter et apparat til, er et krydsfelts funktion, at tage en routerudgang, og føre en 1-1 forbindelse frem til stikket, dvs, du krymper et rj45 stik på alle de kabler du har samlet, og "patcher" dvs. stopper de stik ind, hvor du vil have fremført. Hvis aller dåser skal dækkes samtidig uden patchning, køber du bare det relevante antal routere.
Telefonienkan du egentlig bare samle i to kronmuffer, hvis det kun er et tlf. nr, og du ønsker alle tlf. skal ringe på en gang - ellers må du vælge, hvad der skal kobles sammen, og hvordan du vil have det fordelt.
Hvis du så sidder og undrer dig over, hvorfor du skal samle 8 ledninger, og kun bruge de to, eller 4 for data's vedkommende, og om du ikke kunne spare halvdelen af ledningerne med tilhørende stik, og om du ikke "bare" kan trække tlf. forlængerledning fra HN rundt i stedet - så kan jeg fortælle, at da jeg var prof. havde vi bl.a. en 4 ports-splitter, som lavede det trick,- for tlf- vedkommende, og efter min mening skal man være meget fanatisk, for at lave en "hus-kat" løsning. Men det har jeg selv været - lavede selv træk til børneværelserne og en ekstern pavillion (sønnen fik selv lov at grave kablet ned de 50 m), og krydsfeltet blev bygget af LSA-rækker.
God fornøjelse

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Til kimcarlsen:

Så ang. internet er det switchen eller routeren der splitter signalet ud til rummene, men hvad skal splitte telefonsignalet op til de 4-5 rum det skal ud til?

Du skriver adapter fra telefondåsen til krydsfelt og fra vægstik til telefon. Hvad mener du med "krydsfelt", hvad er det for en komponent der skal splitte telefonsignalet? Dér mangler jeg lige at vide lidt mere.

Iøvrigt: har fundet cubus' hjemmeside med utrolig mange informationer til en newbie. Selvom jeg ikke lærte så meget lige fra artiklen om krydsfelt da jeg ikke har halvdelen af alle de ledninger og komponenter som er i hans' eksempel. Men rigtig god hjemmeside at få nogle ting på plads så det er til at forstå jeres hjælp her i forummet

ang internet: Du har sikkert en router fra din udbyder. Routeren er typisk den boks du har mellem stikket i væggen og din PC. der er typisk 4 porte i den. Har du brug for flere skal du også have en switch der sættes ind i en af portene på routeren og så skal alle dine stik fra huset sættes i switchen.

du er nød til at fortælle hvad du vil med din(e) telefon(er). Har du en eller flere? og vil du bare kunne flytte rundt på dem? så er det nok nemmere med en trådløs. det er trods alt kun tale og de virker uden problemer. Jeg ka forstå dit argument med stabilitet på internet men ikke på telefon.
Annonce
Min udmærkede Linsys router har netop 4 faste stik som passer med antal rum jeg vil sprede internet ud til:-)

Ang. telefon, vil jeg have den sendt med rundt for fleksibilitet. Lige nu har vi en trådløs, men det ene telefonstik vi har sidder inde på børneværelset hvor min dreng på kun halvanden sover. Problemet er at selvom vi tager telefonen med os ringer moderenheden også og kan vække vores dreng. Derfor tænkte jeg at jeg ville føre telefonene med rundt så det er frit for os hvor telefonenes moderenhed skal stå. Så jeg vil sådan set bare flytte rundt på min telefon, ikke andet:-)
Ok for at gøre det billigt kan du bare smide dine fire stik ind i routeren og så har du internet.

Hvis du kan leve med at flytte stikket i krydsfeltet også når du flytter telefonen skal du blot have en adapter fra rj45 til rj11, så du kan skifte den ledninge telefonen skal køre på.
Vil du ikke i krydsfeltet og rode men have telefonforbindelsen i hvert rum, med mulighed for flere telefoner, skal du gøre som Gerhard skrev.
Tror ikke helt jeg forstår det Gerhard skriver:
Citat: "Telefonienkan du egentlig bare samle i to kronmuffer, hvis det kun er et tlf. nr, og du ønsker alle tlf. skal ringe på en gang."
Så tar vi den lige igen --- hvis du kigger på en tlf. forlængerledning, kan du sætte en yderligere "i røven" på stikket, så har du to --- og det kan du fortsætte med.
Det jeg mente med kronmuffer, var bare, at du kan koble et stjernenet af tlf. ledninger ud til stikkene, ved, at samle alle ledningerne (selvfølgelig de røde for sig, og de blå for sig). Om du splejser via kronmuffer, skrueterminaler, eller en helt anden teknik, er ligegyldigt, analoge tlf. er ikke så kritiske.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

OK, dvs. at jeg sætter en kronemuffe på henholdsvis den røde og den blå ende (med et RJ11 stik i starten af kablet som sættes i mit telefonstik), og i den anden ende af kronemuffen har jeg så det antal ledninger jeg vil sprede signalet ud til?

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis