Ny 1. sal, hvilken slags facadebeklædning??

Hej,
vi overvejer en tilbygning til huset ( en 1.sal på 60'er parcelhus). Vi havde håbet at denne skulle være muret op og huset efterfølgende pudset, men nej det kan huset ikke holde til (7,5cm siporex indervægge) Vi må derfor tænke i andre baner, nogle forslag? Vi ønsker ikke at det skal komme til at ligne en kasse som er sat ovenpå huset, men at det skal se meget naturligt ud.

MVH Belucl
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske nogle hardiplader eller klinkbeklædning, som så føres ned over det gamle hus fx ved vinduer, så beklædningen også er over og under vinduer i den gamle del af huset.

Derudover tænker jeg om ikke det kan blive pudset op selvom det ikke bliver muret op. Fx. med nogle af de puds systemer man også bruger ved efterisolering. Det må kunne lade sig gøre.

Ja, det kan sagtens lade sig gøre at lave en let trækonstruktion, som efterfølgende pudses.

Vi har bla. brugt Wedi pladerne til formålet til en tagkvist, samlinger strimles og klæbes, herefter trækkes pladerne over med fliseklæb, og der kan pudses direkte på dem.

Der er mange muligheder.
Hvorfor må det ikke ligne en kasse, hvis det er en kasse?

Der er f.eks den mulighed at lave facaderne kun 2 meter høje, taghældning 25 gr. og kipbjælke. Tegl på taget, ikke ret meget udhæng, beklædning med vandret træbeklædning, eks. cedertræ.

Konstruktionen kan osse laves af stål eller trærammer. (Dvs. ingen kiprem)

Men en facade kan laves af glas, zinkbeklædning- eller kobberbeklædning, cementspånplader osv.

Det synlige tag betyder at det ikke ligner en kasse.

Man kan nu osse godt sætte en kasse ovenpå. men ikke lige ovenpå. Derimod skævt således at hjørnerne stikker udenfor. Eller lav kassen 3-kantet, 5- kantet eller samme facon som stempelet i en vankelmotor.
Der er bare med at komme igang. Men desværrer har private dansle bygherrer slet ikke hverken mod eller fantasi til at bygge den slags. Det ender normalt med en "høj over" :o)

Ja, hvis ikke ny 1.sal kan lade sig gøre, kan en spændende tilbygning måske være et godt alternativ, selvom det er en dyrere løsning.

Alternativt kan der jo laves forstærkninger/tiltag, så en bæring af ny tagetage er muligt, et par billeder af huset, kan sikkert inspirere os til nogle forslag herpå...
det lyder rigtigt spændende med muligheden for forsat at pudse facaden, hvordan er holdbarheden, vedligeholdelsen af sådan noget når det ikke er på den traditionelle måde det er lavet?. Vi havde håbet at den nye 1. sal kunne brygges som Trempel så altså uden skunk for at få flere kvadratmeter. Vi har så fået at vide at huset ikke kan bære en sådan 1. sal uden forstærkning af murværker og da det lyder til at blive en større postering ser vi som udgangspunkt bort fra denne mulighed. Vi fik så at vide at 1. salen skulle laves i et andet materiale og det derfor ville blive synligt at det er en tilbygning. Vi vil gerne at huset er en helhed og at man ikke skulle kunne se at huset ikke altid har været sådan. Jeg kan ikke se hvordan jeg skal vedhæfte et billede af huset, hvordan gør jeg? Jeg vil blive utrolig glad for flere forslag og eventuelle billeder/links til lignende. Mange tak for hjælpen. Hurra for dette forum!
Annonce
Altså om der benyttes alm. hanebåndspær eller trempelspær er der jo ikke den store vægtforskel på.

Du kan evt. uploade et billede et andet sted, også smide et link til billedet.

Det er mere eller mindre samme holdbarhed som en alm. pudset facade, dvs. den skal vedligeholdes løbende præcis som en pudset mursten facade.

I må præcisere lidt mere, med hvad i mener at 1.salen så skal laves i andre materialer ?

For udover at gavlene og evt. trempel kan laves som let eller tung facade løsning, så er der jo kun forskel på hvilken tagbelægning man lægger på dem.

Jeg har lavet et galleri som hedder tilbygning 1.sal, der er et billede af huset der er tale om.

Vi har valgt Trempel så der ingen skunk er og vi får flere brugbare kvadratmeter. Vi ønskede at dette skulle laves som muret facade men det kan huset ikke bære da det er ydervæggene som skal bære overetagen pga 7,5cm siporex indervægge. Af eventuelle løsninger nævnte ingeniøren eternitplader, men de par huse vi har set hvor 1. salen er lavet sådan er vi ikke vilde med. Vi ønsker at 1. salen skal indgå som en heldhed med underetagen og ikke at det skal springe i øjnene at det er en ny 1. sal somen kasse sat ovenpå.

Att.: Koluda Byg: Er der en bestemt tagbeklædning du tænker på?

Tremplen kunne jo beklædes med masterboard, hårde bats, wediplader osv.. og efterfølgende pudses, så den falder ind med facaden, skal den fremhæves ville jeg da benytte cedertræ klink, eller en malet klink i stedet for eternit plader.

Nej, der er ingen bestemt tagbelædning jeg tænkte på, men er vægten et problem, kunne en lettere tagbelægning jo vælges, som feks. Ravenesberger Light eller Brandenburger HF14 som er de 2 letteste tegl på markedet.

Mange tak for hjælpen. Jeg vil søde lidt på nettet om de forslag til materialer der er kommet.
Hej VH,
du har vel ikke links til steder hvor jeg kan se eksempler på det du nævner med at føre beklædningen ned over og under vinduer i den gamle del af huset.

MVH Belucl
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også