Lang ventetid på det varme vand til bruseren

Hejsa med jer derude.

Min forlovede og jeg købte, for et 1/2 år siden vores drømme hus med fjernvarme, ca 200 m2 fra 71.

I det store hele et kanon hus, men når vi skal i bad går der gerne 4-5 minutter før der kommer varmt vand i bruseren, hvad kan vi gøre ved det?? 

Når der endelig er varme er det meget stabilt og der er fint tryk både på brus og vandhane.

Det skal dertil siges at på VVS området er jeg er total novice (har en el teknisk bagrund).

Forslag modtages med kyshånd.

Mvh Dannie

 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Hejsa med jer derude. Min forlovede og jeg... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa.. jeg har ca. 15 meter rør fra min gennemstrømningsvandvarmer til mit bad. Der kan jeg få varmt vand på 20-30 sekunder. Lyder lidt underligt, at det skal tage så mange minutter for Jer, hvis der ikke er længere. Har I en eller anden vand-spare dims på Jeres bruser, som gør at der kommer meget lidt vand igennem?

Måske er det muligt at eftermontere cirkulation til Jeres bad? Nu er Jeres rør sikkert støbt ind i væg og gulv, så det er ikke sikkert det er muligt, men prøv dog at snakke med en vvs-mand om det. Det koster jo ikke noget at spørge. Det kan også være han kan fortælle, om der er noget galt med Jeres installation.
Vi har ikke nogen vandsparer ting på vores bruser eller andested for den sags skyld.

Tror ikke det ville være et ret stort problem at trække en ekstra streng til noget cirkulation, da alle vores rør ligger i krybekælderen, men at få en smed til at kigge på det var da osse en mulighed.

 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Hej Dannie..
Hvis du vil lave cirkulation, skal du typisk have en cirk.pumpe til at køre (koster penge).. pluds du har varmt vand til at cirkulere hele tiden (koster penge) m.m. du vil lave noget styring på cirkulationen (koster også penge).. under alle omstændigheder vil det blive dyrere end det du laver i dag, så kan du leve med det, ville jeg helt sikkert gøre det. Men klart.. er det ikke til at leve med, må du selvfølglig gøre noget ved det.
Mvh Jan J
Har selv en køkkenhane der tager urimeligt lang tid om at få det varme vand frem. Der er ikke meget længere frem end til bad som hurtigt bliver varm. Derfor har jeg konkluderet at forskellen er at vandet til bad føres i pex rør i rør hvorimod det til køkkenet er delvist ført i jernrør. Der skal afsættes en del varme i jernrøret (som er en glimrende varmeleder) før det er varmet op til drifttemperatur og der kommer varmt vand frem til køkkenhanen. Når dit hus er fra 71 kunne det tænkes at der er noget fremføring i jernrør?
@ Helja, Ja det har du nok ret i, det vil højest sangsynligt ikke kunne betale sig at montere en cirkulations pumpe.

@ Tusse67: Tja du kan da ha en pointe der, alle mine rør er lavet i jern, sååå det kunne være jeg skulle se at få "opdateret" isoleringen af de gamle jernrør.

Er der nogle af jer der har nogle links til forhandler af isolering, og hvad vil være bedst, Skum eller rock/glas uld


 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Annonce
Skrevet af magnum357 på 12 aug 2011 07:11
@ Helja, Ja det har du nok ret i, det vil højest sangsynligt ikke kunne betale sig at montere en cirkulations pumpe.

@ Tusse67: Tja du kan da ha en pointe der, alle mine rør er lavet i jern, sååå det kunne være jeg skulle se at få "opdateret" isoleringen af de gamle jernrør.

Er der nogle af jer der har nogle links til forhandler af isolering, og hvad vil være bedst, Skum eller rock/glas uld


Selv om du pakker røret ind i isolering skal selve røret jo stadig varmes op, så tror ikke det vil gøre så stor en forskel.
Skal indskyde at det bare er et bud på hvad det kunne skyldes. For at efterprøve det, må du tænde det varme vand og gå i kælderen og mærke hvor længe det tager før røret, så tæt på udløbet som du kan komme til, bliver varmt. 
Hvis det er det der er galt, vil jeg foreslå en udskiftning af den synlige del af rørføringen med pex-rør som så isoleres (det vil nok blive en dårlig forretning for dig at skifte det hele). 

Hvis det blot er rørets længde der er problemet, vil jeg som andre foreslå cirkulation (Nogle gange vil man gerne give lidt penge ud for at slippe for et irritationsmoment). Vil foreslå at pumpen dertil styres af om der er tændt lys på badeværelset. 
Som vi har været inde på før i en anden "sag", er der også den mulighed at sætte en lille VVB ganske tæt på badeværelset, forsynet af den egentlige VVB, så man altid har en sjat varmt vand klar til umiddelbart brug.
Jeg har selv samme irritationsmoment, men har ikke fået gjort noget ud af det.
Den med et ringløb, tror jeg vil blive meget dyrt i varmespild.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvis du har et længere stykke med synlige jernrør, der kan skiftes til pex vil du, som ovenstående, vinde noget. Yderligere vil et pexrør med mindre diameter reducere betydeligt på den vandmængde der står i røret.

Du kan få et godt indtryk af vandspildet ved at tage tid på, hvor lang tid det tager at fylde en gulvspand med kendt volume (ellers bare tømme den efterfølgende med et litermål) og tage tid på, hvor længe det tager at få vandet frem. Eks: spanden fyldes med 7,5 liter på 48 sekunder, og det tager 4 minutter (240 sekunder) at få det varme vand frem. vandtabet er 7,5 * 240 / 48 = ca 38 liter. Antal bade om året gange vandtab gange vandpris, så har du et indtryk af, hvor meget vand en cirkulationspumpe vil spare.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det kan også være du kan hente noget ved at købe et nyt blandingsbatteri der har temperatur "jurstering" , sådan et blandings batteri vil "skue" max op for varmt vand, og når det så er der, begynde at blande med det kolde.
Det koster ikke det store, og det kan man selv skifte, til ca. 300 - 500 kr.

Mvh. Flemming
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Men Flemming hvis der ikke er varmt vand i rørne så kommer kun koldt vand. indtil det varme han er løbet helt frem til tappestedet. så det ville ikke hjælpe. For at få varmt vand hele tiden skal der monteres en cirkulationspumpe og den koster selvfølgelig at have kørende. Men der kan jo monteres en timer på pumpen og på den måde bestemmer du hvornår den skal starte og stoppe. den kan evt. sættes til at køre i et interval om morgenen hvor der typisk bades mest.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis