Radiator til lavt fremløb ?

Hejsa
Jeg er igang med at totalrenovere et hus og har i den ombæring besluttet at min varmekilde skal være fra en varmepumpe.
I hele underetagen har jeg gulvvarme så der passer det jo meget godt med fremløbstemperaturen.
Jeg skal så ågså have varme på de 50 m2 1 sal og der syntes jeg det vil være absurd at lave gulvvarme når jeg nu har opvarmede rum nedenunder.
Derfor havde jeg tænkt mig at smække radiatore op.

Er der nogle der har et bud på en radiator der kan køre med en fremløbstemperatur på omkring de 40 ? findes det overhovedet ?
på forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, alle radiatorer kan køre med en fremløbstemperatur på 40 °C. Du skal bare beregne en større radiator, når du beregner størrelsen på radiatoren f.eks. dobbeltlag istedet for enkeltlag.

De forskellige radiator fabrikanter har beregningstabeller til radiatorberegning ved forskellige fremløbstemperaturer.

 


fase
Jeg kigger lige med her, for jeg er i exakt samme situation

Min VVS'er har sagt, at man bare skal fordoble radiatorarealet, så passer det til varmepumpedrift, men det ville da være rart hvis nogen havde et lidt mere velunderbygget input eller måske ligefrem erfaring.
Radiatorer er jo ikke ligefrem billige, så det ville være rart at få dem købt i en passende størrelse fra starten...

MVH Leo

Udseendet af radiatorer er jo en smags sag. Hvis du vil vide mere om dimentionering af radiatorer kan du prøve at se på: www.bolius.dk der står noget om hvormange w/m2, du skal regne med. Det er afhængigt af rummets størrelse, hvormange ydervægge der er o.s.v. dernæst kan du gå ind på f.eks. www.rio.dk og finde den størrelse ved hvilken fremløbstemperatur du skal bruge. Vælg så den nærmeste støre størrelse og du skulle være sikret en optimal radiatorstørrelse. De fleste radiatorer er frenstillet efter gældende normer, så vælg dem du synes om.

fase
Tusind tak for hjælpen men jeg er sgu nok lidt dum til det her
Hvis nu jeg har et forbrug på 55 w/m2 hvad skal radiatorene så hedde og hvor mange skal jeg bruge hvis jeg vil have varmet 50 m2 op.
på forhånd tak og undskyld hvis jeg er besværlig
Annonce
Så skal du ind på en producents hjemmeside og finde radiator der med dit fremløb og retur levere 55W/m²*50m² = 2750 W, hvis altså de nævnte 55 W/m² er pr. areal gulv. Her kan man jo så selv bestemme om man vil have 1 stor eller 10 mindre, det er oftest antallet af vinduer og/eller antallet af rum, der er med til at bestemme det. Når du har besluttet dig for antallet skal du altid tage en radiator der er et nummer større end det krævede. igen alt efter hvad de 55W/m² bygger på af ude og inde temperatur.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Hehe nu tror jeg så endelig også min hjerne har fattet det
For nu at skære det helt ud i pap
Jeg skal bruge en rediator på 2750 w
Størrelsen der passer til går op til 3390 den næste størrelse hedder så 4068.
Skulle den på 4068 så være nok hvis vi selvfølgelig ser bort fra at jeg deler det op på nogle flere radiatore
Hvis det er 3390 ved dine temperature skulle den jo være nok, hvis det forventede forbrug er korrekt beregnet. Jeg ved jo ikke om dit varmetab er beregnet som det dimensionerende varmetab altså 20 grader inde og -12 ude. Eller hvordan du er kommet frem til de 55W/m². Eller om det er et tal du har fundet i din energiramme ?

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Hvis du skal bruge 2750 W, skal du i tabellen over radiatorstørrelser finde den nærmeste større radiator end dit beregnede forbrug. I dit tilfælde vil det svare til en radiator, som yder 3390 W ved en fremløbstemperatur på 40°C. jeg er gået udfra at dine tal er nogen du har fundet i de nævnte tabeller. Det skulle så ikke være nødvendig at bruge en radiator på 4068 W.

fase
Kan det have negativ effekt at overdimmensunere eller er det bare et spørgsmål om at det er dyrere.
Jamen jeg tog bare efter at huset var isoleret efter kravene i. 95 ellers så fatter jeg hat af den tabel.
Ved temp stod der 70/40/20
Det her er hvad der sker når en tømrer bliver sat til at regne vvs arbejde ;-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis