Tankeeksperiment: træhus under jorden?

Kan det lade sig gøre, at bygge et træhus/hytte som er delvist under jorden, men som stadigvæk er tørt når det regner og ikke går i forrådnelse efter 3 sekunder?

A la dette: http://www.peakoil.dk/images/hytte/01.jpg

Det største problem er vel kontakten mellem væggen og jorden: http://www.peakoil.dk/images/hytte/02.jpg

Hvilken type membran(er), spærrer skulle man i givet fald bruge?

(Ville gerne lave direkte billedelinks, men intet kommer frem når man bruger links.)
Kan det lade sig gøre, at bygge et træhus/hytte... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
“For det andet er det uden videre betydning eller interesse.“ Hvordan kan du afgøre om det har interesse for andre end dig selv og det projekt, som man pt. går og roder med?

Og jeg giver dig fuld ret i Azobe/jerntræ. Jeg voksede så og sige ved færgelejerne i Korsør. Så jeg kender udmærket træets fortræffeligheder.

"Når man kommer ud over 20 år er det rent gætværk hvor lang organiske materialers varighed rent faktisk er." Enig, og der har jo heller ikke været talt om hvorlænge byggeriet forventes blive stående. Om 20 år, bor man der så selv længere? Har man stadig brug for eller lyst til at se på skuret? Så hvis man går udfra disse præmisser og kan lide at snedkere og have noget unikt, ja så findes der udemærkede altermativer til kunstigt imprængeret træ og beton. Igen det kommer udpå præmisserne for projektet. Det er det, som er min point. Så vi er enige et langt stykke hen af vejen.

Tak :-) Den er god at have "Se nedenstående klip fra Teknologisk Institut.

Azobé betegnes af en kilde som sandsynligvis den mest varige træart fra det afrikanske kontinent. Kerneveddet er særdeles varigt overfor de fleste påvirkninger i vort tempererede klima og kan anvendes uden nogen former for træbeskyttelse.

I varmere klimater kan der være problemer med marine skadedyr, men dette er der ikke enighed om mellem de forskellige kilder. God modstandsdygtighed overfor syrer.

Jf. DS/EN 350-2: 1995 angives varighedsklasserne således: 1: meget varig, 2: varig, 3: moderat varig, 4: ringe varighed, 5: ingen varighed. D: Varig, M: Moderat varig, S: Modtagelig.

Træart, alm. navn Træart, latinsk navn Varighedsklasse
Naturlig varighed mod trænedbrydende svamp Varighedsklasse
Naturlig varighed i maritimt miljø for borende insekter
Azobé Lophira alata 2 M
Bøg, europæisk Fagus sylvatica 5 S
Eg, europæisk Quercus robur 2 S
Teak
Tectona grandis
1 M "
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også