Knust beton til indkørsel

Jeg er i gang med at lave ny indkørsel.

Jeg graver ca en halv meter af og har planlagt ca 20 cm bundsikringsgrus, og ca 20 cm stabilgrus ovenpå.
Men jeg er blevet rådet til at bruge knust beton i stedet.
Ca 30 cm nede er der meget kridt i jorden, så det er vigtigt at det kan transportere vandet væk, eller sørge for at vandet ikke trækker op nede fra
Er der nogen der har erfaring med knust beton? Er det bedre end stabilgruset.

MVH
Dennis


 

Jeg er i gang med at lave ny indkørsel. Jeg... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej til det første.
Det er materialets beskaffenhed der afgør hvor meget det kan bankes sammem. Og intet materiale kan komprimeres end 100%.
Og måske ja til det sidste.
Der kan ikke være for meget støv i stabilgrus. Fordi stabilgrus er sammensat på en ganske præcis defineret måde. Den såkaldte optimal kornkurve.
Det er derfor at stabilgrus osse kaldes MSG, Mekanisk StabilGrus. Som ihvertfald tidligere kunne leveres i forskellige korkurvesammensætninger, alt efter formål.

Det er muligt at meget af det der sælges som knust beton ikke overholder nogke krav overhovedet. og derfor kan varierer meget i kvalitet.
Men til områder hvor der stilles specifikke krav, f.eks. offentlige parkeringspladser, vil der være krav om at knust beton overholder gældende krav og definitioner for materialet.
jo hårdere et materiale er komprimeret jo sværere er det for vand at trænge igennem...
Og grunden til der kommer spor på mtv er en helt anden sag. det er nemlig ikke underlaget der giver efter da dette består af dels stabil og derefter flere lag gab og til sidst slidlag, som jo bliver blødt i varme og derfor langsomt bliver skubbet til siderne og skaber kørespor. det bla andet derofr man kun fræser slidlaget af på mtv.
Det kommer an på materialets sammensætning.
Hvis materialet ikke indeholder filler eller korn under f.eks. 0 mm, men op til f.eks 32mm kan det udmærket bankes sammen til 100% og stadig være drænene.

Men det er nok rigtig det du siger om motorvejene!
Hele ideen med knust beton som jeg ser det er at det er "korn" af forskellige størrelser uden for meget støv, og med skarpe kanter så de kan løse hinanden særdeles godt.. Derfor er det vigtigt at den vibrator man bruger på knust beton er stor nok til at slås det sammen på trods af de skarpe kanter der konstant vil prøve at låse hinanden. Jeg har selv lige lagt 90 kvm terasse med knust beton som det nederst lag.. det blev lagt 3 cm af gangen og kørt over 5-8 gange på hver lag med en 75 kg maskine.. og det var stadig til at prikke i med en spade.. Men det der ligger i vores indkørsel har flere års vand og kørsel komprimeret så hård at en minigraver døjer. Alligevel er det eneste sted der står blankt vand ved regnvejt, lige der hvor vores brønddæksel er..

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Selvfølgelig kan du prikke i vibreret knust beton eller stabilgrus med en spade.
Det er jo sammenbankningen af de forskellige, (velgraduerede) kornstørrelser der giver trykstyrken. Men der er jo ikke lim i. Og derfor heller ingen trælstyrke.
Det du gør med spaden er jo at trække materialet fra hverandre.

Ler, som er meeeget finkornet og homogent materiale, bliver osse knaldhårdt når det bliver tørt. Og er iøvrigt ofte vandtæt i våd tilstand.
Annonce
Bør jeg vibrere jorden inden jeg smider bundsikringsgruset ud? Det virker lidt blødt nu efter alt det regn der kom søndag.

 

Det er formedentlig råjord du mener.
Nu er det jo ikke motorvejsbyggeri du har gang i. Selv om projektet efterhånden har nået samme kompleksitet. :o)

Det afhænger meget af jordarten om den i det hele taget kan kompateres. Muldjord kan overhovedet ikke - det er som at kompaktere en svamp.


Hvis du blot kompakterer og vander, (måske med Vor Herres hjælp) de 20 cm bundsikring efter bedste evne. Så er det nok fint.
20 cm knust beton på toppen er et gevaldigt tykt lag. Du kan formodentlig parkerer din Leopardtankvogn der. Uden sprordannelse.
Ja, det har godt nok grebet lidt om sig det her. Min leopardkampvogn er lige til service, så den kommer slet ikke til at køre i indkørselen, hehe.
Jeg vil bare gerne lave det ordenligt fra starten af. Mange indkørsler i området ligger som vinden den blæser, fordi vi har så meget kridt i jorden. Lidt vådt vejr efterfulgt af frost gør "underværker" for sån en indkørsel. Det er det helst gerne vil undgå :-)

 

så forstår jeg bedre jeg laver spor har jo kun 50cm bundsikring og 1 m beton.......
Ej som hpox skriver er det ganske fint til "privat" indkørsel. kridt er også et hårdt produkt så er du dernede sker der ikke noget.
men pas på med at vande det for meget når du banker det. det bliver som budding og så er der kun at vente til det tørrer...
Og ulempen ved knust beton er at der er meget støv i det. men find et sted hvor de får leveret beton fra betonværkerne det er faktisk den bedste kvalitet da det er fugtigt og binder rigtigt godt sammen...
Alternativt kan du bruge knust asfalt og og tabe en dunk diesel på det så bliver det som asfalt igen... har jeg hørt et sted ude i byen engang da tordenskjold var dreng.
Men kridtlaget betyder formodentlig at overfladevandet synker meget langsomt.
Hvilket giver frostskaderne.

Jeg har ikke megen erfaring med kridt, men lidt med klippe. I Grønland.

Og lder laver man fald på "planum" I Grønland er det klippe, i dit tilfælde råjord. Derovenpå drænlag af knuste materialer, dernæst et mellemlag og asfalt på toppen. Men faldet skal jo føre et sted hen, sædvanligvis til en grøft.
De bjergveje Touren køres på i Alperne er formodetlig lavet på samme måde.

Men det fører alt for vidt. Henne i Hjallerup.
Fald på overfladen, så pytdannelser undgås. Udbedring af overfladen fra tid til anden. Færdig med det!!!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis