Plastvinduer?

Diskussionen herhjemme går stadig på hvilke vinduer vi nu skal have. 

Træ er udelukket, da de skal males (der er nok andet at bruge tiden på - jeg gider ikke den slags pille arbejde).

Jeg hælder mest til mahogni, da de skal have olie en gang om året, men det forestiller jeg mig ikke er ligeså slemt som at male. Kæresten er derimod ikke til mahogni. 

Alternativerne er så plast eller træ/alu. 


Vi hælder faktisk mest til plastvinduerne, og vil derfor høre om I har erfaringer med det? 

Det vi går efter er: 

- Energiruder
- Mindst mulig varmetab
- Ramme skal minde mest mulig om trævinduer
- Ramme skal være så enkel som mulig, dvs. uden bøjede hjørner osv. Bare firkantet. 


Og prisen skal være så lav som muligt  


Nogen forslag? 


 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min erfaring går alene på det visuelle: De er stygge!!

Men hvis det er så forfærdeligt for dig at male vinduer en gang hver 5. år contra at smøre med olie en gang hvert andet år, så vil jeg anbefale dig at genoverveje situationen med overhovedet at have hus.
Så er det da bedre at se dig om i Rørmosen, hvor der er fine store, sociale lejligheder som tyende holder ved lige!!

Med venlig hilsen
ktm

 

For guds skyld ikke plastvindue.. De er bare grimme !!

Træ/Alu er vejen frem.

Mahogni er også flot hvis det passer til huset.

Here's to alcohol, the cause of—and solution to—all life's problems

Hehe..

Indeed at plastikvinduer kan være stygge (specielt de gamle), men der findes faktisk plastik vinduer hvor man ikke kan se det er plastik ved første øjekast, men først lige skal kigge en ekstra gang, og lidt tættere på. Idag er det jo ikke de der brede rammer, hvor den oplukkelige ramme, går ud over selve karmen.

Men jeg har så også fundet protec, som har nogle ret fine plastikvinduer med træ på indersiden. Nogen der har erfaringer med det?

Hold dig fra plastikvinduer, de er grimme, ødelægger arkitekturen, mange af dem er noget lalleværk. Køb et godt træ alu vindue istedet.

http://www.lyrk.dk
Skrevet af Naveren på 15 jul 2011 21:09
Hold dig fra plastikvinduer, de er grimme, ødelægger arkitekturen, mange af dem er noget lalleværk. Køb et godt træ alu vindue istedet.

Helt enig...!!!

Men skal det være plastvinduer, så køb Rehau vinduerne, det skulle være en okay kvalitet.

Men jeg ville ikke selv monteret hverken plast, eller alu-træ i eget hus, så hellere betale en maler for at friske dem op om 10 år, den nye maling er altså utrolig holdbar, så der er jo langt imellem de skal behandles.

Dine plastvinduer skal vaskes ned for alger, så er altså heller ikke helt vedligeholdses frie, og kan ikke sådan lige friskes op igen, når først møget har sat sig i plasten.
Annonce
Helt enig med de andre. Hold dig fra plastic!
Bliver faktisk gal, når f.eks ser et ældre hus der oprindeligt er født med træ vinduer og der så er klasket plastic vinduer i! Det ødelægger sgu det hele!

Og som koluda skriver, er plast heller ikke vedligeholdelsesfri. Ud over det, når de nu er blevet afbleget meget stygt i solsiden om 10 år, hvad vil du så gøre ved dem??
Træ vinduer kan man i det mindste friske op igen. Og som Koluda (klog mand forøvrigt) skriver, kan maling holde i mange år. Hvis man ellers sørger for at få dem behandlet ordentligt, og måske lige kigger dem efter med 1 års mellemrum e.lign, om det er begyndt at skalle o.lign. Og ellers sørger for at få dem rengjort ind imellem for alger, skidt osv. Problemet er jo, at folk først vælger at gøre noget ved Deres vinduer efter 15-20 år, når malingen er rigtig voldsomt igang med at skalle af. Så er det arbejdet bliver stort og uoverskueligt.

Koluda: Nedbrydes plast ikke også i en eller anden form? Kan de ikke blive ru osv i solsider? Synes at mindes noget dette...(?)

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 

Jeg har plastvinduer fra 1988, de sidder mod syd, de har absolut ikke fået nogen for for vedligeholdelse.
De ser stadig fine ud, dog er friskluftsventiler, og de små hætter ved drænhuller, grimme, og forvitrede i overfladen, men de kan jo bare udskiftes.

mvh jens


 

 

Jeg mener, at man har lov til at afbrænde huse med plasticvinduer og kviste med fladt tag!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Jacko på 16 jul 2011 19:30
 
Koluda: Nedbrydes plast ikke også i en eller anden form? Kan de ikke blive ru osv i solsider? Synes at mindes noget dette...(?)

Ikke som sådan nej, men bliver solskørt, de nye PVC blandinger er dog også yderst holdbare, men de falmer stadig, og har en tendens til at trafikfilm osv.. nærmest brænder fast i overfladen, så meget svært at holde pæne, med mindre man huske at vokse osv.. med mellemrum, men så kan de også holde sig "pæne" i et stykke tid.

Problemet er dog bla. at farveskift osv.. ikke sådan lige lader sig gøre, så har man valgt hvide vinduer, så er de hvide og det må man lede med, også når de bliver grimme at møg, hvor man med trævinduerne, bare maler i en ny farve, og kan friske vinduerne op med ny maling når den gamle er træt, efter 8-10 år eller længere, alt efter hvor god malingen er.
Skrevet af ktm på 16 jul 2011 21:19
Jeg mener, at man har lov til at afbrænde huse med plasticvinduer og kviste med fladt tag!

 He he, det er i hvertfald ikke vedtaget ved lov endnu...

Men tagkviste med fladt tag kan da også laves så det passer ind på huset, men kræver selvfølgelig at stilen på huset er til det, men på en stor parcelvilla er vi helt enige om at det normalt ikke passer ind.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også