Hvor mange volt og Ah til skruemaskiner

Jeg skal til at købe mig en skruemaskine igen igen, og ville i den anledning lige spørge om hvad profferne på forummet bruger.

Sagen er, at jeg skal til at skifte vindskeder, lægge trægulv oppe på loftet og lave diverse andre forbedringer på huset der går lidt ud over bare "at hænge et billede op".

Mit ønske var helst at få en skruemaskine der også kunne bruges som boremaskine i træ, i tykkelsen op til 75x75 samt i murstensmur og fliser. Skruerne jeg bruger er op til 6.0x100.

Af denne årsag er jeg lidt på bar bund i forhold til volt og Ah jeg skal vælge. Den skal have power nok til at knalde skruerne i, og udholdenhed nok til at jeg ikke løber tør efter 15-20 skruer som min nuværende maskine.

Det værste jeg ved er, at være godt igang med et projekt og være nødt til at stoppe pga. maskinen ikke kan klare mere. Det vil jeg under alle omstændigheder undgå.

Mit ene spørgsmål er derfor hvor store batterier og volt mener i ville være nok til mit behov?

Jeg har selv kigget lidt rundt på maskiner.

Ved trælasten har de 2 x 10.8v Makita skruemaskiner til ~2000kr. De er små og handy men kun 1,5Ah. Derudover så jeg i skurvognen at de har en makita bdf456rflw 18v med 2 stk 3Ah batterier til 2372kr

Den sidste jeg har haft kig på er en Hilti 14.4v sfc 14a med 2 stk 1.6ah batterier.

Er det overkill, eller kan jeg klare mig med mindre?

Det skal siges at jeg har prøvet med bosch's grønne og blå serier og jeg er ikke imponeret, så jeg vil under alle omstændigheder gerne væk fra dem næste gang.

Jeg skal til at købe mig en skruemaskine igen igen... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
njord.

kan du nå at bruge mere strøm end den kan lade op. under hård brug.!!!
Hej Hans.

Med boremaskinen er det ikke noget problem med 2 3AH batterier og hurtiglader... de er længe fuldt laddet op inden den anden er tømt..
Med bajonetsaven tror jeg nok jeg vil have 3 nbatterier igang.. en i maskinen og en i hurtigladeren og en i den alm lader... Så bliver jeg mere trær i armen af at arbejde end af at drikke kaffe i ventetiden :-)

Så 2 batterier (3 AH) til bore opgaver og en hurtiglader er rigeligt til de fleste :-)

Det ene batteri har en del år på bagen, vistnok 4 år! og virker fortsat uden nogen problemer. De to andre er nyere og købt som en del af sættet.

MVH Njord

MVH Njord
Skrevet af Per Toft på 22 jul 2011 10:28
haha ja

Jeg har ikke fået købt den endnu, er stadig ved at kigge. Men jeg må sige at jeg er fristet af min lokale bygma der viste mig

http://www.bosch-professional.com/dk/da/ocs/v%C3%A6rkt%C3%B8jer/101327/24685/akku-bore-skruemaskine/gsr-18-ve-2-li/

til minus 50%, altså 1872 inkl. moms.


Hvad er det for en bygma? er det et tilbud de har i alle bygma eller var det et til dig specielt?, for det er da godt nok billigt. jeg går ud fra det er sættet med 2 stk 3.0 amp batterier i Lbox??

Det er i bygma prof afdelingen i kolding. Det er et restparti bosch de har, der er vidst 3-4 maskiner tilbage og altså ikke et specielt tilbud til mig.

Det er vidst nok kun 2 x 2.6ah men den er i box.

Skrevet af Per Toft på 22 jul 2011 13:57
Det er i bygma prof afdelingen i kolding. Det er et restparti bosch de har, der er vidst 3-4 maskiner tilbage og altså ikke et specielt tilbud til mig.

Det er vidst nok kun 2 x 2.6ah men den er i box.



Okay jeg kommer ikke lige til kolding, men hvis det er Li batterier er de 2,6 ah vel også godt nok. hvis det er nimh skal du ikke tage den..
hvor gamle er de siden de "dør" så hurtigt siden at du kun
kan skrue nogle få skrure i og mister hurtigt kraften (ni cd. batteri).
at de kniper med at holde på strømen.!

men li ion batterier er der meget mere energi i batterier til skruemaskine
så du kan skrue mange skruer i uden at du skal skifte batteri.
og forhåbenlig er næste batteri er klar i laderen. når den i maskinen dør.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis