Hvor mange volt og Ah til skruemaskiner

Jeg skal til at købe mig en skruemaskine igen igen, og ville i den anledning lige spørge om hvad profferne på forummet bruger.

Sagen er, at jeg skal til at skifte vindskeder, lægge trægulv oppe på loftet og lave diverse andre forbedringer på huset der går lidt ud over bare "at hænge et billede op".

Mit ønske var helst at få en skruemaskine der også kunne bruges som boremaskine i træ, i tykkelsen op til 75x75 samt i murstensmur og fliser. Skruerne jeg bruger er op til 6.0x100.

Af denne årsag er jeg lidt på bar bund i forhold til volt og Ah jeg skal vælge. Den skal have power nok til at knalde skruerne i, og udholdenhed nok til at jeg ikke løber tør efter 15-20 skruer som min nuværende maskine.

Det værste jeg ved er, at være godt igang med et projekt og være nødt til at stoppe pga. maskinen ikke kan klare mere. Det vil jeg under alle omstændigheder undgå.

Mit ene spørgsmål er derfor hvor store batterier og volt mener i ville være nok til mit behov?

Jeg har selv kigget lidt rundt på maskiner.

Ved trælasten har de 2 x 10.8v Makita skruemaskiner til ~2000kr. De er små og handy men kun 1,5Ah. Derudover så jeg i skurvognen at de har en makita bdf456rflw 18v med 2 stk 3Ah batterier til 2372kr

Den sidste jeg har haft kig på er en Hilti 14.4v sfc 14a med 2 stk 1.6ah batterier.

Er det overkill, eller kan jeg klare mig med mindre?

Det skal siges at jeg har prøvet med bosch's grønne og blå serier og jeg er ikke imponeret, så jeg vil under alle omstændigheder gerne væk fra dem næste gang.

Jeg skal til at købe mig en skruemaskine igen igen... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je-ns.

jo enda en græstrimmer. til samme batteri.!
Jeg kan normalt ikke nå at dræne Hilti´s maskiner, lige så hurtigt som vi får batterierne tømt, det er kun vores festool stiksav, som ved hæftigt brug, har svært ved at fylde batterierne lige så hurtigt som vi tømmer dem, men det er også noget mindre batteri.

Makita 18 volt 3 ah li-on lader op på 22 minutter

Men rundsaven især, er nok lidt strømslugende.(jeg ville nu ikke vægte sådan en akku rundsav ret højt. Efter at have købt en dyksav, med føreskinner, er der ikke andre håndrundsave der dur)

Men en akku stiksav, er ret anvendelig, jeg har en blå Bosch med 14,4 volt, dog med de gamle batterier



Batterierne til Makita er ret dyre, jeg har lige købt et 18 volt 3 ah li-on til arbejdet
700 kr + moms, billiger kunne de ikke sælge det...


 


 



 

mvh jens

 

@naveren:
Det sæt ser ellers lækker ud, men er lige lidt mere end konen har givet lov til i det hun kalder "legetøjs" budgettet

Men det er noget i den stil ønskepakken ser ud.

@je_ns
Jeg har prøvet både blå og grøn bosch skruemaskiner, dog i NiCad / NiMh versionerne og de har ikke virket overbevisende for mig. Min nuværende grønne, en psr12-2, holder f.eks. kun til en 15-20 stk 4x50 skruer og så er den færdig og skal oplades igen.

Det betyder selvfølgeligt også at jeg ikke har prøvet deres Lithium Ion batteri modeller så det kan da være det er anderledes, men der skal nogle kraftige argumenter til at jeg vil gå ned af den vej en gang til

Bortset fra de tidligere erfaringer med batteri levetid,  så ser modulopbygningen af sættet interessant ud.

Jeg ved ikke om bosch  boremaskine, kan klare at skrue mange skruer, på en opladning.
Jeg bruger den kun til mindre opgaver indendørs, men umidelbart virker batteritiden rigtig fin.
Jeg er imponeret over at hækkeklipperen holder til 50 minutters brug.
Jeg har så 4 stk batterier, hvilket der slet ikke er brug for.

Jeg har altid brugt min 14,4 volt Makita til det grove.

Jeg har faktisk også en blå Bosch 12 volt, med den gamle type batterier, den er jeg tilgengæld ikke imponeret over, den køre hurtig død.

mvh jens


 


 

Annonce

jeg har de sidste 1½ brugt den grønne Bosch 18v lithium (2 gear). Den er super god. Og holder power rigtig længe. Oplades på max 1 time. og er forholdsvis let.
Og prisen er nu kun ca. 1000 kr.!


 

Hej Per Toft.

Hvis du ikke har været ude og investere det meste af familieformuen i en af de udmærkede Makita maskiner skulle du se om en AEG 18 volt, som jeg købte for ca. en måned siden hos HN. er noget for dig. Den har nr. 4333 hos HN og koster 998 kr. med 2 1,5 Ah. Li-ion batterier. Jeg har ikke prøvet slagborefunktionen; men ellers er den rigtig god, og med 13 mm.
patron. 

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4333&n=10


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

per toft.

hvis du skal holde ingen for "legetøjsbudgettet"
så er der en fint sæt.!!!


bare en spøg.

haha ja

Jeg har ikke fået købt den endnu, er stadig ved at kigge. Men jeg må sige at jeg er fristet af min lokale bygma der viste mig

http://www.bosch-professional.com/dk/da/ocs/v%C3%A6rkt%C3%B8jer/101327/24685/akku-bore-skruemaskine/gsr-18-ve-2-li/

til minus 50%, altså 1872 inkl. moms.
Hej.

Endnu en snak om hvilken boremaskine der er mest lækker... Det bliver vi vist aldrig trætte af :-)

Selv har jeg MAkita 18V og er rigtig godt tilfreds....
Specialt når du skriver om planer for at investere i mere grej til batterierne...
Jeg har købt et rimelig stort sæt med bajonetsav, lampe, vinkelsliber, boremaskine slagnøgle og rundsav, hurtiglader samt transport taske... Det blev købt som et sæt hos www.toolstop.co.uk og det var en fin fin pris... forsøgte at finde en pris der nogenlunde matchede i DK men udne held.

Jeg har også en makita boremaskine der efterhånden har en del år på bagen..... og det hele fungerer rigtig godt...

Hvis jeg må anbefale dig noget vil det være at skrabe en pose penge sammen og så købe sættet nu.. det giver den bedste pris... Læse maskiner er ret dyre i DK...men relativt billige i UK. Og sæt er allerbilligst...

Så fat i husholdningsbudgettet og vrid det lidt mere :-)

MVH Njord (glad Makita bruger)

MVH Njord
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis