Styring af gulvvarme (fjernvarme)

Hej

Jeg prøver at blive klog på gulvvarme og har brug for lidt hjælp fra jer.

Jeg har fjernvarme i huset, og har fået lavet gulvvarme i bad og køkken af min VVS'er.

Det er skønt nok, men synes det er svært at styre. Enten er det for varmt eller også er det for koldt.

Den måde VVS'eren har tilsluttet de to sløjfer er ved at sætte dem direkte på fjernvarmen med en danfoss ventil på retur (ingen termostat)

Den konstruktion tipper jeg giver problemerne med udsving i temp. Ændringer i trykket i nettet (fx ved at åbne for en radiator) må nødvendigvis påvirke vandgennemstrømningen i de to kredse. Ikke?

Nu planlægger jeg en 3. kreds (trægulv), og er overbevist om at der er brug for noget andet og mere.

Hvad skal der til for at få styr på dette? (gerne uden at det koster kassen)

mvh. Anders

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan få en termostat, der regulerer på temperaturen på afgangsvandet. Sammen med en drøvleventil, der sikrer passende lavt flow vil det give en god styring til en overkommelig pris.

Når du siger det er sat direkte på fjernvarmen, skal det så forstås som at der sendes ukritisk varmt vand fra fjernvarmen ud i gulvet??

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for dit svar Chr.

ja, helt ukritisk .. det styres udelukkende af ventilen, som selvfølgelig sørger for at det ikke løber for hurtigt rundt.
VVS'eren påstod, at det var den måde de flest gange lavede det på. Kan være det ikke er helt rigtigt, men hvad ved man når man står og skal have nyt bad og køkken og ikke kender til den del af byggerri.

Jeg vil prøve at finde nogle af de stumper du snakker om.
gulvvarme regulering med danfoss FJVR (retur termostat) er ikke lige frem den bedste måde at regulere på
det virker ved at regulere efter returvandstemp på gulvvarmen i stedet for rumtemperaturen , små rum og bade værelser kan det til nøds bruges, men til trægulv er det ikke egnet
løsnigen er en gulvarme shunt enten "mini" som kun er til en kreds (cirka 2000kr med trådløs termostat) eller bedst en 3 kreds (cirka 5000kr trådløs termostat) som kan trække alt din gulvvarme
med en gulvvarme shunt sikrer du at fremløbet ikke bliver så højt at det skader trægulvet og at du kan holde en rimelig jævn rumtemp

hvis du ikke har direkte fjernvarme er det tilmed lav-det-selv og rimelignemt at gå til



jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej Jacob

Tak for dit svar. Kan en gulvvarmeshunt køre med forskellig temperaturer for de tre kredse? Her tænker jeg på at man jo sikkert er interesseret i en højere temperatur i betongulvet end i trægulvet (måske).

Jeg mener at have hørt, at trægulvet maksimalt må køre med 28 grader i fremløb, mens man i betongulve ofte kører med 45 grader.
Rumfølere til tung gulvvarme (betongulve) er ikke sagen. Reguleringen er alt for hurtig i forhold til det tungt opvarmede gulv. Derfor er det meget bedre at regulere på temperaturen i gulvet, og det gøres lettest med en føler på returvandet
Til lette trægulve, hvor trægheden er meget mindre. kan rumfølere bruges.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Chr.

Jeg kan godt følge dig. De to gulve jeg har varme i pt. er støbte og skal bare have en stabil temperatur.
Jeg kan ikke finde de drøvleventiler du snakkede om? hvor køber man dem på nettet? (eller hedder de noget andet)

Mht. det trægulv jeg skal have gulvvarme i nu, så går jeg efter en let konstruktion. Til den kan jeg købe en mini-gulvarmeshunt

Anders
Det er skønt nok, men synes det er svært at styre. Enten er det for varmt eller også er det for koldt.


Det er lige nøjagtigt det, der sker når man forsøger at regulere noget ved at kontrollere hvad der kommer ud i den anden ende! I kan selv drage jeres paralleller…

Derfor er det meget bedre at regulere på temperaturen i gulvet, og det gøres lettest med en føler på returvandet


Det er noget vås - hvordan reguleres gulvets temperatur over hele fladen ved at bremse flowet gennem slangerne med en returventil? At bremse vandet pga. temperaturen ved udløb får da ikke temperaturen i gulvet til at regulere hurtigere?
Returventilen er skabt til at sikre en vis økonmi, ikke komfort på gulvet. Det siger næsten sig selv at temperaturen ved indløbet er høj, aftager løbende og er kølet, afhængig af flowet, 3-10 ° og det vil kun blive værre af at forsøge at drøvle på flowet. Hvis du regulerer vandmængden ned, får du større temperaturforskel da der skal leveres den samme energimængde. Det betyder, at du kommer til at have temperaturdifferenser henover gulvet på 5-7°.... det vil man kunne mærke!

Uanset hvor let eller tung konstruktionen er, er der kun en vej: opblandet vand med en passende fremløbstemperatur som lukkes ind afhængigt af varmekald fra en termostat, der ønsker en rumtemperatur, som du tilfældigvis indstiller efter dit behov. Og du skal da ikke have fast flow sommer og vinter - det kan man slet ikke styre! Den tanke forudsætter, at varmeafgivelsen er den samme året rundt fordi tabet så skulle være det samme året rundt? Uagtet vores ”fantastiske” somre, tror jeg godt vi kan blive enige om ikke er tilfældet?

Jeg mener at have hørt, at trægulvet maksimalt må køre med 28 grader i fremløb, mens man i betongulve ofte kører med 45 grader.


Det er til dels rigtigt! De 28 °C er sandsynligvis overfladetemperatur og da trægulve er isolerende taber man typisk 8 – 15 ° fra underkant gulv til overkant gulv – værst selvfølgelig ved 22 mm plankegulv . Det bliver svært at have 22 - 23 °C i opholdsrummet hvis din overfladetemperatur på gulvet er lavere. Du behøver ikke forskellige fremløbstemperaturer selvom du både har beton og trægulve – indstil fremløbstemperaturen efter trægulvet og juster flowet på de andre kredse hvis det mod forventning kniber.

Jeg har før henvist til en leverandør af gulvvarmereguleringssystem, hvor man ikke skal indregulere vandmængde netop fordi systemet lukker vand ind i forhold til den ønskede energimængde, men grænsen mellem reklame og venlig deling af erfaring er hårfin, så det undlader jeg her….
er selv gået fra returventil styret gulvvarme til rumføler styret shunt
alle kredsene er "tunge" og uden trægulv

komforten er blevet væsentlig bedre og har sparet en del også
bevars det gamle system virkede også men det nye er lysår bedre

"Jeg har før henvist til en leverandør af gulvvarmereguleringssystem, hvor man ikke skal indregulere vandmængde netop fordi systemet lukker vand ind i forhold til den ønskede energimængde, men grænsen mellem reklame og venlig deling af erfaring er hårfin, så det undlader jeg her…. ""

lad os bare se et link lyder spændene

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Hej alle

Det er jo en interessant debat. Jeg kan godt følge vvs'eren - det giver god mening at styre efter energimængden.

Det eneste jeg kan være lidt bekymret for mht. rumfølere er i mit køkken. Det rum går nemlig i et med stuen, hvor der ikke er gulvvarme. Hvis der sidder en føler i køkkenet, kan man så ikke risikere at den bare lukker maks op for gulvvarmen hvis der ikke er varmt nok i stuen... de to varmesystemer er jo ikke koblet sammen. Måske er der en eller anden max værdi man kan sætte på hver kreds?

Mvh. Anders
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis