ombygge højttalere

hej vores gamle bogkassehøjttalere er færdige. min svigerfar havde så lige nogle store trevejs liggende. vores gamle er i 8 ohm de nye i 4 ohm, men anlægget kan sagtens trække det, men de er udstyret med diskant, mellemtone og to bas, så jeg synes de er lige voldsom dybe og alt for store, synes også fruen. min tanker er om jeg kan barbere dem ned ved at lave en ny "kasse" i rund eller flad med runde ender. i toppen og pegende  op vil jeg pladsere den ene bas ( den ande bliver til overs) i fronten vil jeg gerne ligge diskant og mellemtone. vil det kunne lade sig gøre og hvor høj behøver sådan et rør være? jeg tænker højden kun behøver at være ca som dybden på de eksisterende højttalere.

jeg kan godt uploade billeder af nuværende højttalere, både de gamle bogkasser samt de nye trevejs samt billeder om hvad ohm osv der er opgivet- ligesom jeg kan lave en photoshop tegning over min ide hvis det kræves, men kom hid med hvad info i mangler samt ideer til  hvad jeg kan og ikke kan gøre

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hmm 30 kiggere ingen bud?????????? hvor er håndværkeren og hvem der nu ellers plejer at være skrappe med gode råd og ideer.
Jeg kan måske hjælpe dig. Men du skal smide målene op af begge højtalere. Billeder af de begge. Og et billede af hvad du har tænkt dig for jeg er ikke helt med på ideen.

dette er mine højttalere, både de gamle som er blevet slappe og de nye, samt min ide med at lave nogle cylinderformet højttalere og sætte bassen i toppen samt mellemtone og diskant i fronten

hvis du ikke forstår det jeg siger skal du sige til. De nye højtalere er de bygget i rum? Hvis de er kan du udregne hvor mange liter der er i hver af rummene og så burde du kunne regne ud hvor lang cylinder skal være. De matematiske formeler må du selv finde da matematik i en cylinder ikke lige er min skarpe side. Jeg ved ikke om det vil virke i dit tilfælde da jeg er vant til at lave 3 vejs højtalere som du har som du vil skille af.
hej den store højttalere er ikke bygget i rum, men i kabinet som et stort rum, der er så ilagt støjdæmpende materiale
Annonce
Så er jeg "bundløs". Jeg er ude i noget jeg ikke tør sige noget om længere, jeg beklager
Hej

Hvis du vil bygge dem om således du kun bruger en bas, så vil det få betydning på både belastning af dit anlæg men også hvordan delefrekvenserne kommer til at ligge mellem din bas og mellemtone.

Hvis du bruger samme delefilter så vil din delefrekvens gå fra fx 600Hz til 1200 Hz, hvis du kun bruger én bas i stedet for to stk i hver kasse.
Dvs at din bas kommer til at spille flere toner. Det er ikke skadeligt men din højttaler vil lyde "forkert" ved at der kommer ekstra meget mellemtone / diskant + at din bas kun er halvt så kraftig.
Delefrekvenserne for mellemtone / diskant burde ikke blive ændret hvis det er et normalt simpelt delefilter.

Mht højttalerkassen. Kabinettet.
Når du viil lave kassen mindre så vil det igen farve din lyd. Hvordan den vil farves er svært at sige. Normalt bliver den mere spæd. Du vil bla opnå en anden resonans frekvens, der sikkert ligger højere oppe. Under den frekvens er der ikke meget spark i højttaleren.
En sidste ting jeg vil nævne er din bas port / bas rør er nøje afstemt bas enheden. Den beregner man normalt ud fra data på enheden. Resonansfrekvens mm som du naturligvis ikke kender. Så det er ikke så nemt endda...

Anyway du kan også kaste dig ind i projektet og høre hvad der kommer ud af det. Hvis du kan li lyden så er det vel det vigtigste?!

Hvad er der galt med de Mission højttalere??? Du kunne måske få et par nye enheder til dem.. Det er klart det hurtigste.

Hvis du selv bygger bør du overveje om du vil have 2 hjemme biksede kasser til at stå. Det kan blive rigtig dyrt at få pianolak eller prof malet dem.
hej selve basenheden på de mission er blot blevet lidt træge dvs de er lang tid om ordentlig at komme igang, ved mindre de får et bette fingerknips med på vejen, så er de der med det samme. tænkte også blot at jeg måske kunne flikke noget acceptabelt ud af de store. min drøm er på længere sigt at få nyt tv (fladskærm) samt nyt anlæg til ca 2.000kr. så kan jeg få dvdafspiller (vistnok bluray) og radio med 2.1 kanals system ved elgiganten. så det skal gerne være en billig løsning. ang hjemmebikset højttalerkasser, så kunne jeg lave nogle i tynd (3 cm) beton med kyllingetråd ilagt eller blot i fyrretræeller mdf og male og lade det være ved det.

må nok lige besøge min far, han har vist nogle 2 vejs på 50 cm i højde, som jeg kan få.
At de Mission er træge tror jeg helt sikkert skyldes støv i magnet gabet. Det kan renses væk vha trykluft ned i gabet.
(Man skal vide hvordan man gør..) eller ved at skille enheden ad.

jamen kan du så ikke forklare nærmere
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også