Tydning af gl. byggertegninger

Hej

Jeg har fået de originale tegninger på et hus fra 1969 som vi overvejer at købe. På tegninger står der hvordan gulvet er opbygget:

Gulvbelægning
13cm Leca
20cm Randisolering
10cm Klaplag
20cm Sand

Mit spørgemål er om man kan regne med at det er rækkefølgen gulvet er bygget op?
Jeg havde forventet at klaplaget lå højere oppe, lige under gulvbelægningen

mvh Lasse
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej.
Den rigtige rækkefølge vil være :
Gulvbelægning
Klaplag, (Betondæk)
13 cm Leca.
20 cm sand

Men det er langtfra sikkert at konstruktionen er opbygget på den måde.
Man havde et ret afslappet forhold til hvad der stod på tegningen og hvordan amn iøvrigt lavede atbejdet. På de tider.
man kan ikke helt regne med husets original tegninger, jeg har også mine fra huset blev bygget i 1965, og der er en del ting på teningerne som sidder andre steder på huset, bla vinduer og radiatore. men også gulvet er anderledes..

Vores gulv er ifølge teningerne

20cm slagger
10 Cm beton
plastfolie
2"x 2" strøer
10 cm måtter(isolering mellem strøer går jeg ud fra)
bøgeparket.

I virkeligheden har huset fyrretræsgulve, og jeg er ret sikker på det er de oprindelige gulve.

de 10 cm beton og 20 cm slagger har jeg svært ved at se når jeg kigger ind gennem ventilationshullerne i soklen, jeg kan se en krybekælder ca 60-70cm høj under stuen, og det ligner der er jord på bunden.

Ventilationshullerne i soklen er ikke beskrevet.

derudover passer målene på værelser ikke helt nogen er lidt større andre lidt mindre..

Du kan se et lille billede af vores gulv som der står på tegningen..

Det var ganske almindeligt i 50'erne og 60'erne at støbe et omkring 10 cm tykt betondæk og så smide 5-10 cm leca sten ovenpå til 'isolering' under parketgulvet. Har netop stået med løsningen i min gamle mors arkitektegnede rækkehus fra 1960 ...

/bjørn

Nej, det var det bestemt ikke.
Jeg skal ikke afvise at løsninger har været brugt nogle steder.
Og så må det jo have været noget Lecabeton af en art. For løs Leca er jo svært ar bygge videre på.
Eller man har brugt løs leca som isolering imellem strøerne i strøgulve. (Hvilket iøvrigt må have givet en "sær knasende lyd" når man gik på gulvet)
Men almindelig, (undtagen blandt ansatte ved Lecas værker i Danmark :o)) er den ikke!

> Eller man har brugt løs leca som isolering imellem strøerne i strøgulve

Det var også det jeg mente - undskyld den manglende præcision

10 cm beton
10 cm 'luft' med 7 cm leca
trægulv

/bjørn

Annonce
og vi snakker om en større bebygelse med rækkehuse opført i 1960. Har set de originale tegninger fra teknisk forvaltning som matcher 100% hvad jeg har fundet på 'åstedet' ...

/bjørn

Arkitekterne Munk Olsen og Holm Christensen fra Gl. Kongevej 80 Kbh V. Du kan ringe til dem på 'Eva 7224'

/bjørn

bevismateriale nr. 1.:



/bjørn

Skrevet af lcltech på 30 jun 2011 16:44
Hej

Jeg har fået de originale tegninger på et hus fra 1969 som vi overvejer at købe. På tegninger står der hvordan gulvet er opbygget:

Gulvbelægning
13cm Leca
20cm Randisolering
10cm Klaplag
20cm Sand

Mit spørgemål er om man kan regne med at det er rækkefølgen gulvet er bygget op?
Jeg havde forventet at klaplaget lå højere oppe, lige under gulvbelægningen

mvh Lasse

Rækkefølgen lyder ikke usandsynlig. Lecaen kan være støbt ud i forholdet 1: 11. Så fik man en et lag, hvor der kunne lægges gulvbelægning, som vist i den tegning farfar har indsat.

fase

Ja-ja. :o)
Jeg har godt hørt om metoden, men om den var almindelig eller ej skal jeg ikke kunne afgøre helt præcist.

Men spild af tid og penge har den absolut været. Varmeisoleringsevnen af 7 cm Leca er jo nærmest illusorisk og sammenholdt med datidens priser på fyringsolie - ½$ pr. tønde råolie - har jo nærmest gjort tilbagebetalingsperioden af investeringen uendelig.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis