Tydning af gl. byggertegninger

Hej

Jeg har fået de originale tegninger på et hus fra 1969 som vi overvejer at købe. På tegninger står der hvordan gulvet er opbygget:

Gulvbelægning
13cm Leca
20cm Randisolering
10cm Klaplag
20cm Sand

Mit spørgemål er om man kan regne med at det er rækkefølgen gulvet er bygget op?
Jeg havde forventet at klaplaget lå højere oppe, lige under gulvbelægningen

mvh Lasse
Hej Jeg har fået de originale tegninger på et hus... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svarene!

Jeg havde self. ikke tænkt på at leca'en kunne være støbt. Det er nok tilfælde, for gulvet virker rimeligt solidt.
Jeg tror umiddelbart tegningerne passer. Alle de andre informationerne, jeg har kunne tjekke, på tegningerne passer.
Det er interessant fordi jeg regner med at på et tidspunkt at skulle efterisolere og etablere gulvvarme i brygger og køkken.

Her er et udsnit fra tegningen:

Jeg kan så se at der ikke er valgt samme løsning på vinklen af huset:

Og her giver rækkefølgen mening.
 

mvh Lasse
Helt sikkert, alt for lidt!

Det ville være rart hvis man kunne nøjes med at fjerne leca og gl. isolering og ikke skulle til at bryde beton op. Så ville jeg nok ligge isolering og lave let gulvvarme. I første omgang er det kun i brygges og køkken. I køkkenet er der en stor radiator som jeg meget gerne ville af med pga. pladsmangel.

mvh Lasse
Nu er der jo altid en alternativ løsning.
I nærværende tilfælde simpelthen at hæve gulvet 10 cm.

Altså af med gamle gulvbelægninger og støbt Leca.
På med 230 mm Flamingo + svømmende gulvbelægning.
Indvendige døre hæves. Terrassedør indkøbes 10 cm lavere.
Facadedør bevares idet der etableres et trin - "i hall'en" - op til det nye niveau.

En nem og billig løsning.
hpox - men helt godt bliver det vel aldrig? Vi brød et dobbeltgulv op med lufthammer på ca 35 kvm. og lagde de 300 mm som man "bør". Det tog tre dage og en container. Benyttede lejligheden til at udskifte varmtvandsrør i køkken og bad (fra 76) og lagde gulvvarme. Har aldrig fortrudt det ekstra arbejde!

 

Godt eller skidt?

Det er i hvert fald en mulighed man bør overveje såfremt man ikke har lyst til at danse med en tryklufthammer i 3 dage og efterfølgende fragte 7 m3 betonstumper på ialt ca. 150 turer ud til en container i en trillebør.
(Som nok punkterer undervejs. Ikke containern, trillebøren jo. :o))
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis