Tilbygning der mangler færdigmelding

Hej

Jeg har brug for andres viden. Jeg har endelig købt mig et hus og som sådan også meget glad for det. Selvom det krøb de første 18m2 ved opmåling (udvendige mål).

Nu viser det sig at en tilbygning fra 1995 aldrig er blevet færdigmeldt, kommunen kender ikke noget til den. Tilbage i 1996 har de givet en byggetilladelse, men aldrig fået en færdigmelding.

Nu er spørgsmålet så kan det godkendes (færdigmeldes) nu? Skal det opfylde den nye BR10 eller blot opfylde BR fra dengang? Tilbygning er på 15% af det totale hus.

Spørgsmål 2)
Hvis man har lavet selvbyg, men ikke oplyst dette under salg. Kan køber, så gøre krav gældende overfor sælger? Her tænker jeg at sælger har lagt nyt tag f.eks. i år, hvis nu dette bliver utæt efter 5 år, kan køber så stadig gå efter sælger? og hvorlænge kan vedkommende det?

På forhånd tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At du skriver at kommunen ikke kender til den må jeg formode er at den ikke står i BBR, eller?

Der er meddelt byggetilladelse tilbage i 1996 og projektet er aldrig færdigmeldt - her vil jeg mene at du kan nøjes med at få BBR rettet. Hvis kommunen ønsker en færdigmelding, må det være deres initiativ og ikke dit. De har haft sagen kørende i 15 år :-)

Byggetilladelsen er givet og det er ud fra bygningsreglementet på daværende tidspunkt som gælder - ikke BR10.

Til spørgsmål 2:
Man kan i en handelssituation ikke remse alt op man selv har lavet. Man må vurdere på det der oplyses i tilstandsrapport og hvad man selv spørger om. Hvis det ikke er udført efter gældende normer/regler er det en helt anden situation.
Men når det er sagt, så må man forvente at købe en bolig, hvori der er lavet ting der ikke er helt efter bogen og det mener jeg man må acceptere. Det er et brugt hus og prisen er derefter.

Nu er det blot min holdning til det, ellers ender vi med at have advokater indblandet i alt.

/Mulle

Hej

JEg vil give dig ret i, at ikke alt kan stå skrevet, men vil dog mene det er en væsentlig faktor, at fortie at man har bygget en tilbygning der ikke overholder BR fra 1996.

Tilstandsrapport nævner intet omkring denne tilbygning mht isolering mv. Nu viser det sig, at der er 0 isolering i stenmuren og hulmuren er 0 mm (dvs lagt sten mod sten). Ved godt hvor gråspurvene sidder til vinter. Dertil kommer en lem med direkte adgang til huset på 1xca 1,5 m. Udenfor står en kasse som minder om en hyndeboks derfor kan man ikke se den udefra.
De gange jeg har set huset var der på indvendig side et stort tv bord med tv, dette dækkede for lemmen på indvendig side.
Mener måske man som sælger burde havde oplyst om det. Jeg forlanger ikke et nyt hus, men blot at man ikke sjusker sig tilrette og dækker dette med møbler mv. Eller er jeg den enste som tænker således.
Så er det jo en hel anden situation, når den nu ikke overholder reglerne. Men når du skriver tilbygning formoder jeg vi snakker beboelse - men du skriver en lem på 1 x 1,5 m ???

Kan du ikke smide nogle billeder/tegninger ind - så er det lettere for os at svare.

Syntes du skal kontakte vedkommende der har lavet tilstandsrapporten på huset. Han må have en forklaring på de ting du snakker om.

Hvis den ikke er lavet er der mulighed for et civiltsøgsmål mod sælger eller at han køber huset tilbage uden omkostninger for dig. Men du skal have en advokat med indover uanset hvad du gør.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis