Nogen der ved hvor man får fat i Frederiksholm-Hillerød tegl & rygningssten?

Hej med jer.

Min kommende kone og jeg, er så heldige at være ejere af et hyggeligt rækkehus. Der er heldigvis masser af lave, og i denne omgang står taget for skud. Vi skal ligge samme slags tegl på igen, for at overholde foreningsreglementet, og hertil opstår problemstillingen - jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvorhenne man får fat i dem, og til hvilken pris. På bagsiden af teglet står skrevet:

Frederiksholm
Hillerød Teglværk
6    1964

- Det er røde tegl, og drejer sig om ~130kvm og ~100 rygningssten.
Vi vil være meget taknemmelige for enhver hjælp. Har læst mig lidt frem til, at man kan supplere op med andre Frederiksholm tegl, men har ikke selv tidligere lagt Frederiksholm tegl, så ville ikke selv turde løbe an på det.

Mvh MathiasP

 - Tømrersvend & Livsnyder MathiasP

Hej med jer. Min kommende kone og jeg, er så... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kunne desværre ikke bruge charlottes tegl, men det var forsøget værd
har fundet frem til at brandenburger hf14 kan gå an. men tak for alt jeres hjælp.

off topic. til rene koluda: din hjemmeside er jo super fed. helt gennemført. flot flot.

 - Tømrersvend & Livsnyder MathiasP

Skrevet af MathiasP på 03 jul 2011 10:59

har fundet frem til at brandenburger hf14 kan gå an. men tak for alt jeres hjælp.

Jep, både Brandenburger HF14 og Nibra H14 kan bruges som erstatning...
Dog i en helt anden pris og kvalitet i forhold til de orig. tagsten, utroligt nok man kan lægge et nyt tegltag billigere end genbrug, også lige så 40 års garanti oveni hatten, hvis man altså vælger tagsten fra Brandenburger, Nibra er der "kun" 30 år garanti på...

Skrevet af MathiasP på 03 jul 2011 10:59

off topic. til rene koluda: din hjemmeside er jo super fed. helt gennemført. flot flot.
Takker, det er også undertegnet selv der sidder og "hygger" mig med det om aftenen og i weekenden, når jeg finder tid til det, så altid lækkert at hører at alle de timer man lægger i det, er det værd...

Til folk som søger gl. udgåede teglsten. Foruden Genbyg, Gamlemursten og Jakobs Tegl, så findes der Bergsted Tegl i Havdrup. Her har jeg selv dd. været heldig at finde falstagsten fra Tornevang Teglværk under Frederiksholm Tegl- og Kalkværker. Pris pr. stk. er 22,5 kr ex moms. 

Min far - som er gammel murer - vurderer at de oprindelige Tornevang tegl (til mit rækkehus i Virum fra 1943) forsat, såfremt teglets brændings-overflade er intakt, har samme kvalitet (med ~70 år på bagen), som en teglsten købt fra ny dd. Derfor er det penge ud af vinduet at skifte taget (alle tagsten), såfremt tagfladen kun udgør en klimaskærm og man ikke har noget imod løbende enkelt-stensudskiftning og understrygning. Total tagudskiftning er kun relevant såfremt en nyere løsning med "vedligeholdelsesfrit" undertag og energi-opgradering er i fokus. 

NB! 

Frederiksholm Teglværk falstagsten findes i mindst tre versioner:

1 - Hillerød Teglværk

2 - Hammersholt Teglværk

3 - Tornevang Teglværk

For det utrænede øje er de tre sten identiske. Problemmerne opstår først når de forskellige sten forsøges lagt i hinandens false... det giver en ufin løsning med op til 1 cm høje revner langs med stenen til venstre (som lægges ovenpå). Dette set ude fra.


Selvgjort behøver ikke at blive til en brøller ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis