Nivellering af kældergulv før klinker

Så nåede vi endelig til gulvet i vores kælderrenovering og har bestemt os for at lægge klinker på - og mangler som sædvanlig lige et par gode råd 

Betongulvet er ret ujævnt - vil skyde på at der er 3-4 cm forskel visse steder. Så det skal selvfølgelig rettes. Kælderrummet er ca. 30 kvm i en stor vinkel, og i det ene "indhak" ligger gulvet nogle cm lavere end det andet. 

Efter at have søgt en del på emnet er jeg nået frem til at der både findes flydespartel og selvnivellerende spartelmasse - for det er ikke det samme, vel? 
-Hvad er lettest at bruge og hvordan er fremgangsmåden?? Eller er det noget helt andet jeg skal have fat i? 
-Nogle mener slet ikke det er noget for en begynder og andre siger at det er lige til at gå til... Nogen erfaringer? 

Mvh Tjur
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der vil altid være nogen som vil pille lysten ud af en
Med en niveauforskel på 3-4 cm lyder selvnivellerende spartelmasse som en lidt dyr løsning ?!

/bjørn

Hmm, hvor dyrt mon - slag på tasken? - og har du evt. et forslag til en billigere løsning?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
prøv at høre en gulvmand hvad det koster med tyndpuds..

tror ikke det er så slemt
Skal det forstås sådan, at der er en niveauforskel på 3-4 cm fra den ene ende til den anden, eller har vi at gøre med med lunker her og der på 3-4 cm. dybde?

Med flydespartel kan man jo nøjes med at rette af således, at man ender op med en flade der er lige og ikke nødvendigvis i water.....

(mig bekendt er selvnivellerende og flydespartel det samme)

 

Beklager......havde åbenbart ikke læst jeres beskrivelse grundet nok.

Lad os sige at hele gulvet, 30 kvm., skal rettes/forhøjes m. 2 cm (hvilket vel svarer til, men ret mig endelig hvis jeg tar fejl, en niveauforskel på 4 cm fra a-b). Regnestykket ser vel sådan her ud : 10000 cm3 * 30 * 2 = 600000 hvilket er 600 l. En liter flydespartel vejer 1,5 kg i pulverform. I skal altså bruge 900 kg hvilket er 36 stk. 25 kilos poser. LIP 25 kg flydespartel koster 250 kr, og 36*250 er 9000 kr.

Jeg har lidt på fornemmelsen, at en murer ville støbe den leveste del ud med grus og cement, og derefter bruge selvnivellerende de sidste mm.

Morten


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
igen igen

Fremgangsmåden ved flydespartel vil være at sætte en lang weekend af. Sætte en streg på væggen hele vejen rundt i rummet, og derefter fylde på lidt af gangen, vente nogle timer på det hærder, fylde mere på og så fremdeles. Så mange liter skal blandes i en blandemaskine og ikke i hånden.....

 

@JRanlæg: Tak for forslaget - det har fristet lidt indimellem, men nu har jeg efterhånden givet mig i kast med så mange andre ting i den kælder, at det ville give lidt en følelse af at spille fallit hvis jeg skulle have en prof. ud 

@Riis22: tak for regnestykket - Kan godt se at det bliver en ret hamper omgang rent økonomisk, hvis det helt skal fylde ud med flydespartel!! Lyder klart billigere med grus og cement til at starte med og det skulle vel være til at have med at gøre, hvis det bare er til at tage det mest ujævne. Kan du give et bud på hvor meget grus/cement/vand der skal i? Kan man f.eks lave cementblandingen så rigeligt tynd, at den er nem at smøre jævnt ud over gulvet og i sig selv bliver lidt selvnivellerende?

ps: der er både tale om at gulvet er ujævnt i buler og at der er et generelt fald fra det en hjørne og ned mod enderne...

Tak for perfekt svar, det var lige den slags overvejelser/råd jeg havde brug for :-)

mvh Tjur
Må jeg foreslå at købe en dunk plastificering-middel hos Bygma eller lignende. Det benyttes til at øge flydeevnen uden at tilsætte mere/for meget vand ... med deraf svagere beton til følge. Det sælges i 5-liters dunke som rækker MEGET langt da man kun tilsætter mikroskopiske mængder. Men det virker skal jeg hilse og sige

/bjørn

@farfar: Det lyder da som et fantastisk tip! Spørger man bare efter plastificerings-middel, eller er det et bestemt mærke?

Mvh Tjur
der er sikkert flere producenter, men det er ikke noget alle byggemarkeder har. Jeg bruger noget der 'Mørtelplast BS' fra den danske producent Fosroc. Fandt det hos Bygma i Køge, men de fleste prof-trælaster/byggemarkeder burde nemt kunne skaffe en dunk hjem. Det er ikke voldsomt dyrt - måske et par hundrede for en 5-liters dunk

/bjørn

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også