Nivellering af kældergulv før klinker

Så nåede vi endelig til gulvet i vores kælderrenovering og har bestemt os for at lægge klinker på - og mangler som sædvanlig lige et par gode råd 

Betongulvet er ret ujævnt - vil skyde på at der er 3-4 cm forskel visse steder. Så det skal selvfølgelig rettes. Kælderrummet er ca. 30 kvm i en stor vinkel, og i det ene "indhak" ligger gulvet nogle cm lavere end det andet. 

Efter at have søgt en del på emnet er jeg nået frem til at der både findes flydespartel og selvnivellerende spartelmasse - for det er ikke det samme, vel? 
-Hvad er lettest at bruge og hvordan er fremgangsmåden?? Eller er det noget helt andet jeg skal have fat i? 
-Nogle mener slet ikke det er noget for en begynder og andre siger at det er lige til at gå til... Nogen erfaringer? 

Mvh Tjur
Så nåede vi endelig til gulvet i vores... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tjek ;-) den prøver jeg. Tak for tippet!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
pas på med at lægge så tyndt et lag beton på, du risikerer at betonen knækker og slipper...
Skrevet af Tjur på 22 jun 2011 18:17
@JRanlæg: Tak for forslaget - det har fristet lidt indimellem, men nu har jeg efterhånden givet mig i kast med så mange andre ting i den kælder, at det ville give lidt en følelse af at spille fallit hvis jeg skulle have en prof. ud 

@Riis22: tak for regnestykket - Kan godt se at det bliver en ret hamper omgang rent økonomisk, hvis det helt skal fylde ud med flydespartel!! Lyder klart billigere med grus og cement til at starte med og det skulle vel være til at have med at gøre, hvis det bare er til at tage det mest ujævne. Kan du give et bud på hvor meget grus/cement/vand der skal i? Kan man f.eks lave cementblandingen så rigeligt tynd, at den er nem at smøre jævnt ud over gulvet og i sig selv bliver lidt selvnivellerende?

ps: der er både tale om at gulvet er ujævnt i buler og at der er et generelt fald fra det en hjørne og ned mod enderne...

Tak for perfekt svar, det var lige den slags overvejelser/råd jeg havde brug for :-)

mvh Tjur


Har ikke forstand på det der plastificeringshalløj farfar snakker om, men tror da lige jeg vil tjekke op på det.....Lyder smart, for nej, det er ikke godt at gøre cement/grus blandingen tyndtflydende med vand, da den da mister sin styrke.

Jeg er tømrer og ikke murer, men mener at kunne huske at vi for et par år siden lavede afretningslag/slidlag i blandingen 1 del cement/3-4 dele grus. Blandingen skal føles fugtig men må ikke være "mudderagtig" - den skal vel føles lidt som vådt grus. 

Der er forskellige måder at gøre det på. Så et program af "bonderøven" hvor han rettede gulvet i sin stald op. Det gjorde han sådan lidt på gefühle ved at klaske nogle ordentlige klatter mørtel på gulvet lidt af gangen for derefter at rette til med et stålbræt og i ny og næ lægge et kort vaterpas på. Sådan kan du jo også gøre det, men her ville jeg nok prøve holde mig lidt under endeligt niveau, for så tilsidst at hælde flydespartel på de sidste mm.

En anden måde er at lave nogle baner i mørtel, minimum 2 selvsagt, som du efterfølgende når disse er hærdet op, kan trække den endelige blanding af på. Dette har jeg selv lige prøvet på en meget skæv koksvæg der skulle pudses lige op - det virkede, så jeg tror sagtens man kan gøre det i din situation også. Du kan jo gøre det over noget tid, tage et par meter ad gangen. Så finder du måske en god teknik.

en tredje mulighed er at lægge nogle jernrør i nogle mørtelklatter, så overkant rør svarer til endelig gulvhøjde. Dette kan jo kun lade sig gøre på den del af gulvet der skal mest mørtel på hvis du forstår. 

Nå, men håber du kan bruge bare lidt af det. Kast dig ud i det. Ellers finder du aldrig ud af om det kan lade sig gøre, og det kan det jo næsten altid.

Men den der plastificerings ting synes jeg nu også lyder lidt interessant - klart det fedeste hvis man bare kan hælde en ordentlig røvfuld mørtel på på een gang, og så sætte den på autopilot.

Men husk under alle omstændigheder - spørg en murer ;-)


 

Plastificeringsmiddel er hvad navnet siger - et stof der tilsættes for at plastificere eller 'blødgøre' på dansk. Du kan dermed erstatte 5-10% af det vand du ellers ville tilsætte med de milliliter. Jeg er ikke murer eller betonmand - har brugt det privat til at støbe betonborde med. Det gør betonen nemmere at fx støbe i form med. Du kan altså regne med at få en mere medgørlig beton end ellers - men (selv)nivelleringsmasse bliver det altså ikke ...

Jeg tror at JR-Anlæg har helt ret i at man ikke skal lave laget for tyndt. Men til de dybe huller som fyldes billigt og tilstrækkeligt til at det ikke koster en formue at slutnivellere op med selvnivellerende.

/bjørn

Hej. Jeg står i lidt samme situation som dig - men nu skriver vi ultimo 2013. Kunne godt tænke mig at høre, hvad du gjorde - og få en ide, om hvad det kostede. Tænker nemlig også, at det er rigtig mange tusinde kr, der skal bruges til selvnivellering.
mvh sm 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også