Udluftning kælder

Hej allesammen

Da vores kælder virker en anelse fugtig og der er tendens til kælderlugt vil jeg gerne lave noget udluftning. Lige nu er der nærmest hermetisk lukket med undtagelse af et ældre udluftningsnet i et vindue. Altså sådan en hvor der sidder nogle kæder i og så kan man åbne og lukke for luftstrømmen. Kan ikke lige finde et billede af den, men håber I ved hvad jeg mener.

Jeg vil gerne have skabt noget mere ventilation, men vil ikke til at bore igennem muren. Hvilken ventilation til vinduerne ville I anbefale? Der skal jo heller ikke blive for koldt om vinteren.

En lille del af kælderen er en ret tør og høj krybekælder og her har den tidligere ejer valgt at myre de gamle udluftningsriste til. Skal jeg ikke åbne dem igen?

Mvh

Jesper

Hej allesammen Da vores kælder virker en anelse... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det går fint.

Men du kan jo kun suge luft ud af dit bad hvis der kan komme noget ind. Luft.
Derfor skal der være sprække under døren til toilettet eller på anden måde lufttilgang til rummet.
Nå ja.
Nu skriver du ikke hvor stor dit zink-pibe-rør er. Men det gælder generelt at aftræksrørene skal isoleres på en eller anden måde.
Du kan vælge at isolere zinkrøret udv. helt op til tagundersiden. Men det optimale er at der isoleres helt ud til toppen af taghætten.
Jeg ved ikke om der finde præ-isolerede rør det kan proppes op i det eksisterende zink-rør.
Man ser ofte ved renoveringer at tidligere ejere i misforstået "god gerning" har lukket af for ventilations hullerne i kælderen, vi er ved at lave en bolig pt. hvor der var efter isoleret med 300 mm mineraluld op under gulvet i krybekælder for 2 år siden, men pga. ingen udluftning er det hele gennem druknet i kodens i så høj en grad, at der er gået både råd og svamp i gulvet også.

Så nu skal det hele rives ud, og så laver vi gulvvarme i stedet, så det har været mere til skade end gavn.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Jeg ved ikke præcis hvad det kostede. Vores udlejer betalte. Men mener han snakkede om ca 2500kr med det hele.

Selve den fugtfølsomme ventilator er lavet ved han tog et glas ud af det ene kældervindue, og satte en plade i, hor han satte den i.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Annonce
Er der nogle der ved om der eksisterer præ-isolerede rør til at proppe op i ventilationskanalen og helt op til taghætten som hpox beskriver?
How do. Jesperbha.
Jeg troede at du allerede havde udtænkt en løsning med indvendige rør!

Men vi venter lige og ser om de findes.
Og du kommer nok til at hoste op med de indvendige mål på de eksisterende rør. Runde, kvadratiske eller bare 4-fantede. 10x15 eller 15x15 eller no'et andet. I centimeter jo. :o)
Ja, men zink røret er ikke isoleret på loftet, så det ville da være at foretrække med et isoleret rør. Jeg vender tilbage når jeg har målt op derhjemme.

Hej hpox
Så har jeg fået målt op. Kanelen er firkantet 9,5x9,5 cm.

Mvh

Jesper
Ja, men så skal den isoleres udvendigt.
Det kan så knive met at nå helt op i toppen af tagstudsen.
Det kan du så enten undlade.
Eller skille røret af på undersiden af taget. Og lime noget 0,5 cm tykt flamingo eller lign. på indv. side af udluftningshætten. Som skal sidde godt fast, osse om 30 år. Så det ikke løsner sig og blokerer røret. Og det er jo noget værre bøvl. Og måske osse en lidt smådårlig løsning! :o)
Måske skal du nøjes med at isolere udvendigt op til tagundersiden.

Måske er det tilstrækkeligt.

For der sker jo det at din el-ventilator kan drøne meget mere varm luft med høj relativ fugtighed meget hurtigt op i himmelrummet. Med langt større risiko for kondens til følge.



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis