bmc 1.5l diesel

Hej alle lds'ere

Jeg har netop anksaffet mig en 16 fods kabinebåd (min første båd)
Jeg har fundet frem til at motoren i denne er en 1.5l bmc diesel.
Der sidder noget der ligner en bowman varmeveksler på udstødningsmanifolden.

Her kommer så mine problemer, eller rettere nogle af dem

Generatoren ryger når ledningerne kommer på. Nogen ideer til hvor man anskaffe sig en ny eller om der er noget andet som passer på?

Varmeveksleren er ikke benyttet så saltvand går direkte til motoren og ud gennem et hul i siden på båden. Det lader ikke til at hverken udstødning eller olie bliver kølet ned. Er der nogen som vil give en beskrivelse af hvordan man tilslutter kølevæske osv på varmeveksleren og hvordan slangeføring ellers skal foretages? Jeg har skruet lidt på biler men aldrig på både, jeg aner derfor intet om hvad der skal tages hensyn til osv.

Jeg kunne desuden godt tænke mig en omdrejningstæller men det har lav prioritet ift de andre problemer

På forhånd tak for hjælpen og sig endelig til hvis der er yderligere information i skal bruge.

Venlig hilsen
Hikmet
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hov!!
Efter at have læst videre her på siden kommer pludselig i tvivl..... Hvordan kan jeg se om det er en bmc eller perkins? Det eneste der står på blokken er D1500.
Jeg søgte engentlig bare vildt og bredt på nettet og synes jeg kunne genkende den på billederne af en bmc men har jeg ret i at en bmc og perkins ligner hinanden meget?
Hej

Jeg ved ikke meget om BMC motorer, men jeg ved at ventildækslet på en BMC er glat, hvorimod der er nedpresninger på Perkins ventildæksler.

Mvh Finn
Hej Finn

Det er jo nemt at kontrollere, tak for info

Jeg må nok hellere få taget nogle billeder og lagt dem ind. Det er nok en fordel..

Men tak for hjælpen indtil videre
Tillykke med jollen
Ikke jeg har den store forstand på det men er der ikke kul i generatoren eller kan det vel være lejer. Så kan det måske godt betale sig at besøge en auto elektriker.
Det kan jeg vel undersøge. Har før skiftet kulbaner på en alm bilgenerator, synes ikke jeg så noget tilsvarende på denne. Men der må næsten være tale om kortslutning siden den ryger?
Der er desuden flere udgange på, så vidt jeg kan læse mig frem til er den ene til omdrejningstæller..
Nogle der kender en autoelektriker som gør sig i den slags til rimelige penge??
Annonce
Der står også "mowog" eller noget lignende på blokken i modsatte side end svinghjulet hvis det kan hjælpe?
Hvis det er en BMC 1.5L så stritter pumpen ud fra blokken.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
@lynæs
brændstofpumpen?
Jeg kan se at brændstoffordeler stritter ud bag generatoren. Generatoren sidder ca samme sted som på din og det samme gør saltvandspumpen. Brændstofløftepumpe/vandudskiller sidder bag saltvandspumpen.

Varmeveksler ligner utrolig meget din men jeg er ikke sikker på at jeg har en olikøler ligesom du har over klokken. Ku du lokkes til at lave et simpelt diagram over forbindelserne i varmeveksleren?
Jeg har nu fremskaffet billeder af motoren. Jeg håber det kan hjælpe lidt.
BMC 1.5 L

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis