VHF tilsluttet plotter

Hej så er det min tur til at spørge om hjælp.

På Pinse turen døde min gamle VHF, der er så indkøbt en ny, det er en Lowrange 250, den vil jeg gerne have til at snakke sammen med min plotter når der nu er en "distress" på den men det er så her problemet er, VHF er en Lowrange og plotter er en Garmin, så hvis der er nogle der udfra de oplysninger jeg skriver nu,

Garmin kabel: rød=+ , sort= - (power/data), blå=port 1 data ud, brun=port 1 data ind, hvid=port 2 data ind, grøn=port 2 data ud, gul=alarm

Lowrange kabel: rød=ikke i brug, orange=NMEA ud (+) til gps, hvid=ikke i brug, grøn=NMEA ind (-) fra gps, gul= NMEA IND (+) fra gps, sort= NMEA ud (-) stel, blå=ikke i brug, grå=ikke i brug

VHF har direkte strømkabel, derfor er der ikke strøm via forbindelses kabel

Kan hjælpe med hvilke farver der skal forbindes, kunne bare prøve mig frem, men vil hellere spørge først.

Håber der er en der kan hjælpe.

/Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at få pos i vhf så skal efter min mening tegningen se sådan ud:
Garmin blå=port 1 data ud VHF - gul= NMEA IND (+) fra gps

Distress VHF orange=NMEA ud (+) til gps - brun=port 1 data ind.

Måske skal NMEA- til stel det skal den på min Furono.
DSC vil ikke virke hvis du ikke har kodet et MMSI nummer ind i radioen.

Hilsen Jan
Så er anvisning afprøvet, desværre negativt - andre forslag modtages gerne

MMSI nr. er kodet ind - VHF testet med Lyngby radio, så den virker - har slået DSC fra, eller går alarm fordi den ikke får GPS signal

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej igen. Hvilken Garmin har du?
Har du sat din radio op til at modtage NMEA signal fra plotter som beskrevet på side 29 afsnit 3-8 NMEA Protocol (comport) i den engelske manual?

Har du prøvet at sætte grøn og sort til stel fra din VHF?

ud over hw, er der lige opsætning, dvs. plotter skal stå til NMEA out, og speed, hvilket jo skal modsvares på vhf. Standard NMEA er så vidt jeg husker 2400 - 8 - N

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Annonce
Softice: Garmin er en 192C - mener jeg har sat VHF op som du skriver, men kontrollerer når jeg kommer i båden - arbejdet tager en del af min tid - nej det med grøn til stel er ikke prøvet - ved ikke om man kan skade noget ved at prøve sig frem - derfor spørgsmål {:o)

Gerhard: plotter er sat op, den drillede mig en del {:o)

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

til port 1 eller 2? (plotter)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

hvis jeg kigger i manual - anbefaler Garmin vhf på port 2 - tx-data er grøn, og stel er sort (selv om jeg ikke kan lide at blande signal og strøm, ja så er det Garmins måde at gøre det på)
Den grønne fra Garmin skal så til gul på Lowrange (rcv.data) og den sorte Garmin til grøn Lowrange ( så skulle + gå til + og - til -). Hvis også du skal kunne navigere til andres nødopkald, skal du tilsvarende forbinde hvid med orange
Og som sagt så har du forbundet til port 2 på Garmin - ligesom du evt. skal konfigurere distress (for at kunne anvende goto funktionen til denne position (hvis vhf-iøvrigt har support for dette - den maual har jeg ikke lige kigget i))

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej jeg har lige forbundet min garmin 620 med en m-tech vhf , der forbandt jeg + ud fra plotter med + ind vhf - -ud fra vhf med -ind på plotter på minus en stelforbindelse ,ellers virkede det ikke hvorfor??? . Så jeg mener du skal forbinde blå fra plotter med gul fra vhf sort fra vhf med brun på plotter og en stelforbindelse på brun og sort.
Hej igen efter at have læst Gerhard svar kommer jeg itanke om jeg brugte også port 2 da port 1 blev brugt til selvstyren,men som han skriver er tx + fra plotter til rx + på vhf tx- fra vhf til rx- på plotter også stelforbindelsen på-
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis