VHF tilsluttet plotter

Hej så er det min tur til at spørge om hjælp.

På Pinse turen døde min gamle VHF, der er så indkøbt en ny, det er en Lowrange 250, den vil jeg gerne have til at snakke sammen med min plotter når der nu er en "distress" på den men det er så her problemet er, VHF er en Lowrange og plotter er en Garmin, så hvis der er nogle der udfra de oplysninger jeg skriver nu,

Garmin kabel: rød=+ , sort= - (power/data), blå=port 1 data ud, brun=port 1 data ind, hvid=port 2 data ind, grøn=port 2 data ud, gul=alarm

Lowrange kabel: rød=ikke i brug, orange=NMEA ud (+) til gps, hvid=ikke i brug, grøn=NMEA ind (-) fra gps, gul= NMEA IND (+) fra gps, sort= NMEA ud (-) stel, blå=ikke i brug, grå=ikke i brug

VHF har direkte strømkabel, derfor er der ikke strøm via forbindelses kabel

Kan hjælpe med hvilke farver der skal forbindes, kunne bare prøve mig frem, men vil hellere spørge først.

Håber der er en der kan hjælpe.

/Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Hej så er det min tur til at spørge om hjælp. På... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
bufas - du spørger, hvorfor det først virker, når minus data og stel forbindes. Meget kort, så er snitfladen rs232 en 12 v, som skal trækkes ned til minus 12v ---- (for at kende forskel på 1 taller og nuller, som det jo grundlæggende drejer sig om)
Dette har tidens tand modificeret til , at bare man kommer ned i nærheden af 0 v, så finder udstyret ud af det.
De 0 v hentes så fra minus, det meste udstyr klarer det internt, men Garmin har valgt "den rene varer", så minus tx/rc data og minus i strømforsyning er samme ledning. Jeg kunne forestille mig, at hvis du måler tilsvarende på andet udstyr, vil du også finde en direkte forbindelse der.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Skrevet af Gerhard på 20 jun 2011 16:19
hvis jeg kigger i manual - anbefaler Garmin vhf på port 2 - tx-data er grøn, og stel er sort (selv om jeg ikke kan lide at blande signal og strøm, ja så er det Garmins måde at gøre det på)
Den grønne fra Garmin skal så til gul på Lowrange (rcv.data) og den sorte Garmin til grøn Lowrange ( så skulle + gå til + og - til -). Hvis også du skal kunne navigere til andres nødopkald, skal du tilsvarende forbinde hvid med orange
Og som sagt så har du forbundet til port 2 på Garmin - ligesom du evt. skal konfigurere distress (for at kunne anvende goto funktionen til denne position (hvis vhf-iøvrigt har support for dette - den maual har jeg ikke lige kigget i))

Hej Gerhard, så virker det, det var dette "hint" der virkede - tak for hjælpen.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

herligt
håber aldrig du kommer i en situation, hvor du har brug for det *SS* (nødopkaldet - altså)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Håber aldrig at få brug for "nødopkald" men når man nu har muligheden er det da dumt ikke at få det til at virke.

Tak for hjælpen.

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis