Isolering af metal tag...

Hej LDS

Jeg skal til at skifte tag på carport, og har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Idag har jeg bølgeeternit tag, og det er der ved at gå hul på - det er ca. 40 år gammelt. så det skal skiftes.

Tagets mål: 6m x 12m. ca 3-4graders hældning på den korte led. Mellem 97 og 109cm mellem lægter.

Jeg har kigget på metal trapez plader på 6m i længden. Producenten siger, at der ikke skulle være problemer med hældningen, men at vi nok skal have en kortere lægte afstand.

I denne carport, er der i den ene ende, et skur som jeg godt kunne tænke mig at lave om til værksted, og gøre det lidt varmere, dvs isolere det (Hvor lidt kan man nøjes med, og få rummet frost frit? 5-10-20cm ?).

Spørgsmålet er, hvordan isolerer jeg nu taget. Der er ikke super højt - til bunden af lægterne mellem 200-230cm. Lægterne er 5cm x 10cm og det ville jo være rart at bruge denne plads til isolering.

Da metal taget skaber kondens skal jeg vel bruge et undertag. Leverandøren siger, at hvis man bruger et diffusionsåbent undertag, kan isoleringen ligge helt op til dette. Men hvor meget plads skal det være mellem taget og under tag ? Det går vel næppe, at lægge undertaget oven på lægterne, og lægge metal taget direkte oven på !!! - ville være nemmest. Og hvis dette skur stod alene, kunne man lægge undertag på lægterne, en ny lægte (eller mindre) oven på, og så taget på, men da skurets tag, hænger sammen med carporten dur dette ikke (med mindre man vil løfte hele taget.....).

Hvad ellers, metal taget på lægterne. Undertaget halvejs nede på de 10cm høje lægter, så er undertaget ikke gennemgående ? - vil det være lovligt ? vil måske kunne give ca. 5cm isolering mellem lægter ?

Hvad skal jeg jøre ?

På forhånd tak.

Jørn
Hej LDS Jeg skal til at skifte tag på carport, og... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Svenne, var det ikke på plads at holde dig fra billig reklame i første omgang - her på siden? Noget andet er, at du snubler i dine egne snørebånd: På den ene side anbefaler du overfor en stakkels sagesløs, dit produkt. På den anden side, er årsagen til den manglende CE-godkendelse "at produktet simpelthen er for nyt". Hvori ligger dine personige erfaringer, så du tør overbevise GDS-folk om fortræffelighederne?
Der er imidlertid andre, der har gjort sine erfaringer - og her mangler man bevis for fabrikkens dokumentation, læs:
http://www.greenbuildingforum.co.uk/newforum/comments.php?DiscussionID=7305

 

Kære uldal

Det handler skam ikke om markedsføring for os det her, men blot et forsøg på at gøre folk opmærksomme på at den måde vi i danmark har brugt de sidste 100 år på at isolere vores hjem på, muligvis ikke er den eneste rigtige isolations måde længere.

Og vi kan da se at de fleste tømmerhandler i England fører SuperFoil http://www.superfoil.co.uk/national-distributors/
så det er vel bare et spørgsmål om tid førend vi ser det i tømrerhandler i DK også, hvad enten vi vil det eller ej.

Hele grundtanken med dette gør det selv forum er da også at vi skal gøre hinaden opmærksomme på muligheder og løsninger i en positiv omgangstone, og ikke som nogle har misforstået, at man skal svine alle der ikke har den samme tankegang som en selv til, og kun påpege hinandens fejl og begrænsninger.

Det er ellers svært at kommentere på netop den case du har linket til, men ofte beror sådanne fejl på uvidenhed, eller fejl ifm. montering, eller ganske enkelt folks forventninger. Han skriver at der ikke længere er træk på loftet, og temperaturen føles komfortabel både sommer og vinter, men han kan ikke kan se at varmeregningen er faldet efter at han fik isoleret de 2 værelser, det med varme regningen gælder nok for os alle sidste vinter er jeg bange for

Der er mange faktorer der kan spille ind ifm. isolering, vi forventer da heller ikke at f.eks. 250 mm mineraluld der er blevet mast sammen til 50 mm, isolerer bedre end 50 mm, og sådan er de fysiske betingelser nu engang når man snakker isolering.

Grundtanken med multilayer folie isolation, er at forhindre gennemvandring af den temperatur du har i de forskellige lag, og der er f.eks. i SF 40 2 lag kraftig udvendige folier, 12 lag reflektive folie lag, 16 lag thermo skum lag, og 6 lag 80 gram quilt.

Det svarer populært sagt til hvis du havde 14 vindjakker og 22 tynde sweatere på, hvor vi også ved at en tyk sweather i kraftigt blæsevejr ikke rigtig holder blæsten ude, men har du den inde under en vindjakke, så holder du kulden ude og varmen inde.

Materialerne er der ikke så meget hokus pokus med, det unikke er at man har fundet ud af at kombinere alle disse lag på den mest optimale måde, og det er heldigvis da også ganske frivilligt at bruge de produkter man nu engang føler mest for.

Nogle køber en mercedes til 800.000,- og beholder den i 20 år fordi de vil have det bedste og det dyreste, andre køber fire skodaer a 200.000,- hver 5 år fordi de vil have en god og stabil bil i alle de 20 år.

Så det handler også meget om hvilke behov og ønsker vi har, og har du f.eks. ikke pladsen til 500 mm mineraluld, så kan du måske alligevel få isoleret din bolig i en bedre grad ved at bruge Super Foil produkter.

Vi lever nu engang ikke i en ideel verden, nogle ting kan vælges til, og andre ting må vælges fra.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Med sådan en svada Svend M. må dine fingespidser trænge til ferie, skal vi sige at du skriver igen d. 1/1-2050
Godt forslag der håndværker.
Selv om undertegnede jo så nok desværre ikke oplever Sven M' come-back på de skrå og skæve LDS-brædder.
Kan vi ikke nøjes med frem til 2020, det passer osse lige med regeringens genopretningsplan.
Og så har undertegnede jo en lille chance for at være klar på 1. række.


Så tillader jeg mig at blande mig i debatten:

http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/gode-raad---om-arbejde-med-mineraluld/ce-maerke

Heraf fremgår det at:
Siden d. 1. marts 2003 har alle fabriksfremstillede isoleringsmaterialer til bygningsisolering skullet være CE-mærket. Ikke CE-mærkede isoleringsprodukter er ulovlige at anvende i byggeriet.

CE er ikke et kvalitetsmærke men udtrykker overensstemmelse med kravene i en europæisk produktstandard.




Så hvis det er isoleringsmateriale må det ifølge ovenstående ikke anvendes i byggeri indenfor EU.

Nu vil det være godt med lidt dokumentation. Så som fagmand må det ikke være svært at kunne fremvise en CE godkendelse samt en overenstemmelseserklæring der påviser at produktet overholder kravene.

/Mulle

 

 

 

Hej Mulle03

Det er korrekt at Rockwool skriver dette inde på deres hjemmeside, og det skal nok være korrekt hvad angår standarder indenfor mineraluld isolering, netop fordi at man på det tidspunkt har nået til enighed omkring en fælles CE standard for denne type produkter.

Med Multi layer folie produkter er der blot ikke blevet defineret en fælles CE standar indtil dato pga. at det er en ny teknologi.

En række produkter skal CE-mærkes, før de må markedsføres, sælges og anvendes i EU-landene. Det drejer sig bl.a. om alle byggevarer, der er omfattet af en harmoniseret standard eller en europæisk teknisk godkendelse.

CE-mærkningen kan opfattes som en tillidsaftale mellem myndigheder og erhvervsliv. Mærket angiver, at byggevarens egenskaber er deklareret på en ensartet måde, så den frit kan omsættes på det fælles europæiske marked uden nye krav om national prøvning og godkendelse. Det kan imidlertid ikke betragtes som et kvalitetsmærke.

Selv om en byggevare er CE-mærket, kan der godt eksistere nationale byggebestemmelser, der bevirker, at byggevaren kun kan anvendes i begrænset udstrækning i et land.

Du kan læse meget mere omkring standarder såfremt det har interesse inde på http://www.ebst.dk/byggevareinfo.dk/cemaerkning

Men det er vigtigt at vi ikke blander pærer og æbler sammen i denne sammenhæng, og vi er blevet oplyst fra Dansk Standard følgende:

" Vi har i Danmark ikke nogen obligatorisk eller frivillig national godkendelsesordning for isoleringsprodukter, så vi kan ikke lave en godkendelse af produktet, og det betyder også at du ikke behøver en sådan for at markedsføre produktet i Danmark."

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også