Isolering af metal tag...

Hej LDS

Jeg skal til at skifte tag på carport, og har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Idag har jeg bølgeeternit tag, og det er der ved at gå hul på - det er ca. 40 år gammelt. så det skal skiftes.

Tagets mål: 6m x 12m. ca 3-4graders hældning på den korte led. Mellem 97 og 109cm mellem lægter.

Jeg har kigget på metal trapez plader på 6m i længden. Producenten siger, at der ikke skulle være problemer med hældningen, men at vi nok skal have en kortere lægte afstand.

I denne carport, er der i den ene ende, et skur som jeg godt kunne tænke mig at lave om til værksted, og gøre det lidt varmere, dvs isolere det (Hvor lidt kan man nøjes med, og få rummet frost frit? 5-10-20cm ?).

Spørgsmålet er, hvordan isolerer jeg nu taget. Der er ikke super højt - til bunden af lægterne mellem 200-230cm. Lægterne er 5cm x 10cm og det ville jo være rart at bruge denne plads til isolering.

Da metal taget skaber kondens skal jeg vel bruge et undertag. Leverandøren siger, at hvis man bruger et diffusionsåbent undertag, kan isoleringen ligge helt op til dette. Men hvor meget plads skal det være mellem taget og under tag ? Det går vel næppe, at lægge undertaget oven på lægterne, og lægge metal taget direkte oven på !!! - ville være nemmest. Og hvis dette skur stod alene, kunne man lægge undertag på lægterne, en ny lægte (eller mindre) oven på, og så taget på, men da skurets tag, hænger sammen med carporten dur dette ikke (med mindre man vil løfte hele taget.....).

Hvad ellers, metal taget på lægterne. Undertaget halvejs nede på de 10cm høje lægter, så er undertaget ikke gennemgående ? - vil det være lovligt ? vil måske kunne give ca. 5cm isolering mellem lægter ?

Hvad skal jeg jøre ?

På forhånd tak.

Jørn
Hej LDS Jeg skal til at skifte tag på carport, og... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er der, måske. :o)

Problemet er den lave taghældning. Som du angiver til 3-4 gr. altså noget i retning et fald på 1 til 20.
Hvis du udlægger undertag er der jo en vis risiko for at kondensvandet slet ikke kan løbe af. Den mindste fold eller endet kan jo danne pyt eller lunke eller hvad vi nu kalder det.
Og om det er ret meget bedre end at kondensen evt. drypper ned i isoleringen er vel spørgsmålet.

Jeg tror at jeg ville nøjes med noget diffusionsåbent undertag eller måske vindpap over selve den isolerede del. Vindpap fordi det er diffusionsåbent og vandtæt - uden teltdugseffekt. Men ellers udlægge det så omhyggeligt som muligt. Ingen klemlister.
Nu fortæller du ikke om der skal loft op i selve carport-delen eller hva'. Men ingen loft er jo det bedste således at undersiden af stålpladerne bliver bedst muligt ventileret.
Og så må det jo fra tid til andetn dryppe lidt på Masratien. :o)
Eller det går måske med dig som min nabo. Han byggede så flot og dyr en carport at han var nødt til at sælge bilen for at betale den. :o)
du ku jo også ta tyren ved hornene og hæve taget i "carportenden" så du får mere fald end det pjask.
PS: Lindab laver et ståltag med en speciel type maling på bagsiden, der skulle opsuge kondens. Ordet kondens lyder ikke afskrækkende, men så har du heller ikke set et ståltag underneden en sommermorgen, det ligner bobleplast af vanddråber.

 

Hvis du isolerer med SuperFoil skal du ikke bekymre dig om at isoleringen bliver våd, du opnår 100 % tæthed på både yderside og inderside på samme måde som ved dampspærre.

Allerede ved 100 mm har du en U værdi på 0,21 målt efter samme metode som mineraluld.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
huuuu, der solgte vi lige 3 ruller, hva'?

 

Så er den gal igen Sven M

Dit produkt er ikke godkendt til salg i DK og jeg kan kun opfordre webmaster til at slette dit indlæg!
Annonce
Kære Hpox og andre tvivlere

Da vi naturligvis ikke er interesserede i at sælge noget ulovligt, har jeg på jeres foranledning forespurgt hos Dansk Standard Certificering omkring din påstand om at produktet er ulovligt i Danmark.

Og der er kommet følgende svar:

Vi har i Danmark ikke nogen obligatorisk eller frivillig national godkendelsesordning for isoleringsprodukter, så vi kan ikke lave en sådan godkendelse af produktet, og det betyder også at du ikke behøver en sådan for at markedsføre produktet i Danmark.

I Danmark anvender man DS 418 Norm for beregning af bygningers varmetab og ISO 8990 ( som SuperFoil er testet efter ) er en af prøvningsmetoderne som kan anvendes til dette formål.

Så hvis du nu ikke vil fremstå som en fuldstændig tåbelig kværulant, må du hellere overgive dig og stikke piben ind med dine bedre "uvidende" indlæg.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Er produktet CE certificert?
Og hvorfor ikke?

Dernæst. Indskan din ovennævnte forespørgsel og svar på samme så kikker vi på den!!!

Slutteligt: Vel vidende at det er den sprogbrug du anvender når du er presset så drop det i dette forum. Den er beregnet for folk med lavt selvværd og umoden adfærd generelt. Og det gælder jo vel ikke dig Sven M.?
As yet no CE standard exists for multi layer foils.

Produktions metoderne er ganske simpelt for nye og innovative.

Og med hensyn til brand kravene for brug i beboelse, så opfyldes disse ved korrekt montage dækket af med 1 lag gips.

Så der er skam ikke så meget hokus pokus med det.

Men ellers er det mit indtryk at du blot kaster om dig med påstande og beskyldninger, for at prøve og få nogen til at gide svare dig, da det ellers er en noget uforstående, associal og destruktiv atitude du fører dig frem med.

Du må bare vælge at lade være med at blive fristet til at bruge SuperFoil

Og slut herfra, jeg vil ikke bruge mere tid på dig.

Med venlig hilsen - www.boligogbyg.dk
Skal vi måske bare være enige om at du ikke kan dokumenterer dine påstande Sven M.
Som sædvanligt!
Skal vi måske bare være enige om at du ikke kan dokumenterer dine påstande Sven M.
Som sædvanligt!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også