Zensehome teknisk set?

Hejsa allesammen!

Jeg har luret lidt på Zensehome, og syntes det lyder rigtig smart, men der er dog en ting jeg ikke helt kan dreje:

Ved udskiftning af lampeudtag, lad os sige i garagen, og jeg vil styre denne fra bryggerset, så her sætter jeg et betjeningstryk ind, for at kunne tænde og slukke lyset derude, indefra.

Men; Den eksisterende afbryder lukker for fasen i garagen, så hvordan hulen kan lampeudtaget så tænde inde fra? Er det så et spørgsmål om enten at skifte afbryderen til denne i garagen også, eller er der i zensehome lampeudtaget et udtag til almindelig tændledining og konstant fase, som den kan tænde gennem?

For umiddelbart lyder det lidt overkill at skifte 2 betjeningstryk og 1 lampeudtag for at de 2 kan kommunikere?

Hvad siger i? nogen med first hand erfaring?

Et tænkt eksempel, men det er sådan virkeligheden ser ud :-)

Takker! og god pinse når i når dertil!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kender ikke lige til zensehome, men det lyder lidt som samme princip som IHC.

For at du med et trådløst tryk kan tænde for et lampeudtag, kræver det at der er en fast fase oppe i det lampeudtag. Hvis ikke der er det ville jeg gøre følgende.

Samle fasen i afbryderen med mellemledningen, så du har en fast fase oppe i lampeudtaget, også købe 2 trådløse afbrydere. Så du kan have et tryk i garagen, hvor det altid har siddet, samt et i bryggerset.
kan se på deres hjemmeside at det er fuldstændig det samme som IHC.

Er der nogen der kender til zensehome, som kan fortælle hvorfor man skulle vælge dette fremfor IHC? Er det billigere eller har det nogen fordele som IHCen ikke har?

vefferdk hvorfor har du valgt dette frem for IHC? Bare af ren nysgerrighed .D
Det er ikke noget jeg har valgt, studerer bare lige mulighederne. Fordelen ved dette er at det ikke er trådløst, men benytter de eksisterende fase + nul ledninger til at kommunikere på tværs af grupperne, så en afbryder i stuen kan betjene en lampe på første sal hvis man ønsker det, altså er man uden om det trådløse med afstand og rækkevidde. Går nemlig og overvejer at fikse det hus op vi flytter i her snart. Jeg er ikke så meget inde i ihc, ud over deres wireless del.
Ahh oki.. må lige læse lidt mere omkring det så.

Men du burde ikke være begrænset med IHC, medmindre du har et ualmendeligt stort hus ;D
"Under normale forhold har LK IHC Wireless en indendørs rækkevidde på ca. 50 m samt en rækkevidde udendørs på ca. 300 m. "
Det er klart, nej jeg læste også om ihc wireless den sms'en dag, det var bare en lære som introducerede mig for zensehome, hvilket lød rigtig smart. Jeg er nok også mest til ihc når det kommer til stykket, prisen er cirka den samme, og så kan man få batteritryk hvilket er genialt..
Annonce
Men derudover er problematikken med fase i lampested stadig den sammen
men det problem kan jo nemt løses ved at købe 2 wireless tryk og muffe fase og mellemledning i den nuværende garage afbryder. Det wireless tryk kan jo sider der hvor det nuværende 1-polede afbryder sidder. ;D Det kræver dog at man køber et tryk mere.. Men prøv at tjek om ikke der er en fase der oppe et sted.
Jeg forventer der er en fase deroppe, da der er standard medmindre man har en kroneafbryder. Men ja det er en mulighed, dog bare overkill med 600,- ekstra men det kan lade sig gøre!
Hejsa!

Ulig flere andre på denne blog har jeg faktisk forsøgt at anvende Zense Home.

Jeg kan samtidigt bekræfte, at det - i modsætnig til IHC Wireless - IKKE kan anvendes i en situation med en traditionel afbryder koblet til en lampe. Alle Zense enheder skal nemlig have 230 V - og i dette eksempel skal man således skaffe en nul ledning til sin nuværende afbryder, der jo kun har fase og en mellemledning. Sidstnævnte går op til lampen, som også skal have et Zense lampeudtag (ikke nødvendigt med IHC). Her har lampen nul og en mellemledning. Hvis afbryderen tilfældigvis er bygget sammen med en stikkontakt, kan man "kortslutte" afbryderens fase og mllemledning - hvorved lampeudgangen får 230 V. Dette kan så anvendes til Zense's lampeudtag, der SKAL anvendes til lampen (da Zense afbryderen ikke kan anvendes alene). Zense afbryderen kan få 230 V via stikkontakten ved at trække nul op, hvis der er plads. For der bliver hurtigt trangt, da Zense enhederne fylder rigtig meget.

I mit hus har jeg mange enlige afbrydere, der er koblet direkte til en lampe uden et egentligt lampeudtag og her kan Zense i modsætning til deres brochure, slet ikke anvendes medmindre man er klar til at montere lampeudtag og 230 V ekstra.

Jeg har mange anker mod Zense - og har lavet et klip på YouTube, som giver en hurtig gennemgang.
kom med et link ;D
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis