Oliefyr taber en del vand men ikke tryk

Hej, jeg har købt hus med et gammelt oliefyr, som jeg ved meget lidt om.

Sagen er den at fyret taber ca. en liter vand om dagen, der løber ned i en spand fra en haveslange, som er tilsluttet en slags ventil øverst på fyret. Uden at vide for meget om det antager jeg, at dette er en såkaldt overtryksventil. Så vidt jeg forstår er det normalt at der kommer en smule vand ud i forbindelse med overtryk/damp, men ligefrem en liter om dagen?

Til gengæld står tryk-måleren stabilt på 1,2 bar, hvilket den har gjort siden vi for et års tid siden flyttede ind. Vi bemærkede dog at forrige ejer havde trykket stående på ca. 0,6 da vi i sin tid fik fremvist huset.

Nogen der har et bud på hvad dette kan skyldes?

Hej, jeg har købt hus med et gammelt oliefyr, som... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ok. Det er den sikkerhedsventil vi taler om. Godt så.
Men jeg er, dette uanset, meget imod at sætte større sikkerhedsventiler i uden at være sikker på, at det den skal beskytte kan tåle det større tryk.
Helt på samme måde med elektriske sikringer. Der sætter man heller ikke en 16A i hvor der skal være en 10A'er. Selvom det kan gøres bare ved at skrue bundstykket ud af sikringsholderen.
Oplevede en gulvsliber lave nummeret for en del år siden. Han var utilfreds med at sikringen sprang fordi hans maskine var for strømslugende. Da jeg bragte forholdet til ejendomsselskabets kendskab mistede hans firma tjansen i alle selskabets ejendomme og kom endda til at betale en elektrikker for at komme ud og efterse installationen. Ærgerligt, men mest for dem selv. Sikkerhed er ikke noget man leger med. Slet ikke el.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af steffens på 14 jun 2011 06:11
der skal bruge en 10 bars sikkerhedsventil på vandinstallationer i dag
Det kan da ikke lade sig gøre, hvis anlæget ikke kan klare mere end 8 bar. Så vidt jeg kan se er det et temlig gammelt anlæg der koster ca. dobbelt så meget at bruge som et nyt.

jammen anlægget skal kunne klare 10 bar uden problemer. og det er jo brugsvand installationen det drejer sig om her ikke centralvarme.
hvad enten det er en ny eller en gamel varmvandsbeholder så skal der stadig bruges en 10 bar´s sikkerhedsvetil

så det har ik nogen betydning om det er et nyt eller gammelt anlæg, og lige frem at udskifte anlægget pga af en sikkerhedsventil til 300 kr. er jo nok at overdrive lidt.

ps til mento du kan måske få den til at blive tæt ved lige at aktiver ventilen ved at dreje på spidsen af den, den kan dog godt gå hen og blive mere utæt. i øvrigt skal en sådan ventil afprøves en gang om året.

@Steffens.
Meget muligt, at 10 bar er blevet gængs, det ændre bare ikke på, at hvis rørene er designet til 8 bar, og dertil har mindst ligeså mange år på bagen som fyret -der ikke er helt nyt- så kan gængs praksis ikke ændre på den virkelighed.

Systemet har kørt godt med en 8 bars ventil i umindelige tider, hvorfor ikke bare fortsætte med det?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
jammen røren er ikke designet til 8 bar de kan klare meget mere tryk, det er installationens øvrige komponenter der skal beskyttes, og de skal kunne klare 10 bar, grunden til at den gir så meget vand er netop at sikkerhedsventil er for lille og åbner for tit.
For nu at gøre en ende på denne diskution, så tror jeg at Mento gerne indstalere en 10 bars ventil, hvis du Steffen giver ham et stykke papir på at du erstatter det der eventuelt bliver ødelagt ved brugen af en sådan.
Steffens: Du har helt ret!

Chr.: Du tager desværre fejl. - Billedet viser en sikkerhedsventil på brugsvandet der sider på den kolde tilgang til varmtvandsbeholederen. Gruden til der sidder en sikkerhedsventil er fordi vand udvider sig ca. 3 % ved opvarmning. Den eksisterende installation har intet med det tryk af gøre. Der SKAL sidde en kontra ventil lige før sikkerhedsventilen for at undgå at trykket fra opvarmningen ikke går i brugsvandsrørets tilgang. Gør der ikke det, er det en ulovlig installation du har. Dertil skal det nævnes at anlæg der er mere en 40 år gamle er dimensioneret efer 10 bar. iflg. DS439. (lovgivning for vandinstallation)

Mento: Du bliver "desværre" nød til at ringe efter den lokale vvs og få ham til at skifte den omtalte sikkerhedsventil. Han udskifter den nok med et såkaldt "sikkerhedsaggregat ATO 10" hvilket indeholder ny kontraventil med tilhørende sikkerhedsventil og afspærringshane - det er ikke et indgreb du må udføre selv. Skulle der så mod forventning opstå en utæthed på brugsvandsrøret vil du være forsikret vha. af en skjult rørskade forsikring eller en uvidet husforsikring. (hvis uheldet skulle være ude - sandsynligheden er meget lille!!!) - Skulle det opstå vil det kun være et spørgsmål om tid før dette ville ske alligevel.

Held og lykke :-)
@Mento.... ro på!
Uanset hvor velmenende en del af de tidligere indslag er, er noget af det skudt totalt over målet og noget er bare vås... undskyld men det måtte ud!
Om der er 8 eller 10 bars tryk i vandinstallationen er rasende ligegyldigt... hvis den er utæt ved 10 bar, er den det også ved 8 bar. Noget andet er, at fjederen kan være træt og åbnetrykket reelt er måske 4-5 bar, men så løber vandet mere eller mindre hele tiden.

Der er ingen grund til at udskifte en sikkerhedsventil fra en varmtvandsbeholder med mindre den drypper eller løber hele tiden!!! Når vandet i tanken opvarmes (og kun når det opvarmes), stiger trykket i den og i varmtvandsrørene. For at tilsikre, at der ikke er noget der tryksprænger, indsætter man en sikkerhedsventil, som åbner og lukker overtrykket ud. Når overtrykket er lukket ud, lukker ventilen igen. Den vil lukke stort set lige meget ud uanset hvad lukketrykket på den er, eftersom vandudvidelsen er afhængig af hvor meget vand der opvarmes som funktion af temperaturstigningen altså hvor mange grader.

Der kan ikke være mere vand i installationen uanset hvilket åbnetryk ventilen har - vand kan ikke trykkes sammen - som f.eks. luft.

Hvis du har lyst til at kaste nogle penge efter din lokale vvs'er - be my guest, men du kommer til at tømme din spand lige så mange gange.

Spørg i stedet vvs'eren om at etablere et gulvafløb eller en afløbspumpe til gulvafløb så du - bekymringsfrit - kan få fjernet vandet fra sikkerhedsventilen. Så kan du se, når den er utæt og skifte den til den tid.
Og sørg for at få kastet haveslangen fra ventil til spand væk og etabler et rør - slangen kan sætte til og lukke pga. kalk, urenheder mm. og så kan den sprænge og lukke vand ud et sted hvor det ikke er lige så heldigt.....

Hvis du er ny husejer, bør det være omtalt i en tilstandsrapport, at overløbet (rørforbindelsen) fra sikkerhedsventilen ikke modsvarer kravene i DS439, som ganske korrekt er standarden på området.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis