Solfanger vs. solvarmeanlæg



Jeg har ingen forstand på hverken solfangeanlæg eller solvarmeanlæg, derfor vender jeg mig imod de kloge..

Hvis man skulle montere en af de to på et villatag, hvorved arealet og pris af de to anlæg er det samme.

Lad os sige det skal være til en familie på 4.

Hvad tror i, ville tjene sig bedst ind (og hvorfor); solfanger eller solvarme?

Venlig hilsen

Jeg har ingen forstand på hverken solfangeanlæg... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lige et indspark ang. overskudsvarme fra en solfanger iforbindelse med jordvarme. Idag kan man få systemer, der pumper overskudsvarmen ned ned i rør man graver ned samtidig med jordvarmerørerne. Principet skulle være, at jorden virker som akumulator, og kan senere afgive den ekstra tilførte varme.
Jeg har dog ikke selv erfaring med det.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af MLU på 13 jun 2011 15:46
Den forstår jeg så ikke lige helt

Et solfanger anlæg til 30.000 kr. vil kunne producere en god varme til huset plus varmt vand 9-10 måneder om året, og det er vel og mærke til næsten ingen penge (strøm til pumpe) og uden at anlægget kræver det store vedligeholdelse (udgifter).

Et fyr til 20.000 kr. kan ja ingenting. 

Spørgsmålet er jo så bare hvor mange tons piller du bruger på at varme op og lave varmt  vand, men da den pris ikke ligger fast i hele anlæggets periode bliver det et skøn, og så er der jo vedligeholdelse på fyret, skorsten fejer og alt det der man skal tage med i regnestykket.

Jeg vil mene, at et solvarme anlæg til varmt vand OG hus varme altid vil kunne betale sig, for de huse der har egen varme kilde. Dvs. huse med fjernvarme som betaler kontigent, har ikke mulighed for at tjene det hjem igen.


Sådan en udtalelser bunder vist i uvidenhed.
hvis du går ind på stokerpro.dk og opretter dig som bruger kan du gøre brug af nogle særdeles gode rabatter hos www.dvcenter.dk
Her kan du fået et 16kw pillefyr til ca 20000,-  Som har VVB prioritering, sommerdrift og meget andet. desuden er fyret dansk produceret.  Det er NBE der laver disse pillefyr. De mest kendte modeller er Woody og Scotte. Og rigtigt mange bruger dem.

Så skal man ud og have nyt pillefyr, så kan det i hvertfald ikke betale sig at købe solfangere, når man kan få et pillefyr der kan alt det, til disse priser.

Skrevet af Tomder på 16 jun 2011 15:40
Sådan en udtalelser bunder vist i uvidenhed.
hvis du går ind på stokerpro.dk og opretter dig som bruger kan du gøre brug af nogle særdeles gode rabatter hos www.dvcenter.dk
Her kan du fået et 16kw pillefyr til ca 20000,-  Som har VVB prioritering, sommerdrift og meget andet. desuden er fyret dansk produceret.  Det er NBE der laver disse pillefyr. De mest kendte modeller er Woody og Scotte. Og rigtigt mange bruger dem.

Så skal man ud og have nyt pillefyr, så kan det i hvertfald ikke betale sig at købe solfangere, når man kan få et pillefyr der kan alt det, til disse priser.



Det jeg mener er, at uanset hvor billigt dit pille fyr er, så virker det altså kun hvis det bliver proppet piller i det, som koster penge..

Hvorimod solfangere også kun virker hvis man propper strøm i pumpen, og her mener jeg, at strømmen er billigere i forhold til pille prisen...

Desuden så er der minimal vedligeholdese på solvarme hvor der er mere på pille fyret...
Så tror stadig på at solvarme vil kunne betale sig

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak for alle jeres svar - beklager at det er nogen tid siden at jeg har været herinde.


Hvis jeg som udgangspunkt skulle vælge, imellem produktionen af elektricitet eller opvarmning af varmvandsbeholderen, ville jeg umiddelbart vælge elektricitet, idet hjemmet altid bruger strøm (frysere, køleskab mv) og såfremt der er mulighed for at sælge strøm tilbage til el-selskaberne.


Enig?
Skrevet af MMT på 21 jun 2011 20:08
Tak for alle jeres svar - beklager at det er nogen tid siden at jeg har været herinde.

Hvis jeg som udgangspunkt skulle vælge, imellem produktionen af elektricitet eller opvarmning af varmvandsbeholderen, ville jeg umiddelbart vælge elektricitet, idet hjemmet altid bruger strøm (frysere, køleskab mv) og såfremt der er mulighed for at sælge strøm tilbage til el-selskaberne.

Enig?


Hvis du skal vælge solceller, så er det vigtigt at dit tag ligger mod syd. eller i det mindste syd/sydvest eller syd/sydøst, ellers kan det tage rigtig mange år at tjene sig selv hjem.

Solcelle anlæg idag kan tjene sig selv hjem på omkring 10-12 år(hvis du ikke skal ud og låne til det, og du selv montere det), hvis de er 100% optimalt placeret, hvis det er 85% optimalt placeret, tager det jo de ekstra år for det at tjene sig hjem.

Et mindre solvarme anlæg kun til opvarmning af brugsvand koster væsenligt mindre end solceller, og kan nogen gange tjene sig selv hjem på kun 5-8 år.

Annonce

Enig i hvad? Din konklusion?

Jeg vil stadig påstå at det er mere eller mindre spild af penge. Det vil koste dig over 100.000,- at etablere, og der går nok vel mindst 25-30 år inden det er betalt tilbage og du reelt set kan spare penge på det.

Det er jo et regnestykke du skal lave. Finde ud af hvad du har af forbrug nu, og så se på hvad solceller realistisk set yder.

Der er en grund til at Solceller ikke rigtigt har vundet indpas endnu. Og det er fordi det ikke kan svare sig.
Hm 25-30 år var måske lige i overkanten, tror jeg lader dette projekt ligge lidt endnu.

Men så fik jeg hvertfald klogere på emnet

Tak for jeres svar.
Skrevet af Tomder på 21 jun 2011 21:03

Jeg vil stadig påstå at det er mere eller mindre spild af penge. Det vil koste dig over 100.000,- at etablere, og der går nok vel mindst 25-30 år inden det er betalt tilbage og du reelt set kan spare penge på det.

Der er en grund til at Solceller ikke rigtigt har vundet indpas endnu. Og det er fordi det ikke kan svare sig.


Det skriver du kun hvis du ikke har nogen viden på området. et solcelle anlæg bliver betalt af på 10-12 år hvis det sidder rigtigt, efter de 10-12 år er det gratis energi. 

Det er rigtigt at at det kan koste op mod 120.000 kr for et 6000 kwp anlæg, men så skal man også have et stort forbrug, de fleste kan klare sig med et anlæg til omkring 80.000 kr, som yder hvad der svare til ca 3500 KW på et gennemsnits år. man skal altid huske at underdimensionere et solcelle anlæg, da man kun modtager de høje betaling for det der svare til ens eget forbrug.

DVS bruger man 3500kw på et år men ens anlæg producere 4000 kw, får man og betaler normaleprisen for de 3500kw(så det bliver et rent nul i udgift), de sidste 500kw får man vist stadig penge for men kun ca 30-40 øre pr. kw, og det er ren underskudsforretning.

Et eksempel.

En familie har et gennemsnitforbrug på ca 3500 kw om året. skal de have et solcelle anlæg, burde de købe et som yder ca 3000-3200 kw på et gennemsnits år, fordi nogen år yder anlægget bedre, andre år dårligere.

hvis man køber et anlæg der gennemsnitlig yder det samme som ens forbrug, i det her tilfælde 3500 kw

1 år. anlægget yder 3500 kw, udgiften er neutral, bortset fra el abb. (typisk 120 kr kvartalet)
2 år. anlægget yder 2800 kw, udgift til 700 kw af ca 2 kr pr. kw= 1400 kr

3 år. anlægget yder 4200 kw. indtægt fra 700 kw af 35 øre pr kw= 245 kr.

Det kan godt betale sig at investere i solceller til strøm, men problemet der kan være er at hvis alt for mange folk gør det kan det være folketinget fjerner/ændre den aftale om at sende den strøm man ikke selv forbruger ud på strømnettet.
http://www.dansepsolar.dk vi er certificeret forhandler af tyske Sunways solcelleanlæg og kan levere et tysk 6kwp solcelleanlæg med monokrystalinske solceller i a sortering og med mindste effektspredning samt to invertere som overholder teknisk forskrift fra energinet tf 3.2.1 hvor der er krav om flere faser for 6 kwp . Vi er ikke de billigste, men vi har noget af det ypperste der kan købes og hvis prisen udregnes på kr pr produceret kwh er vi absolut konkurrencedygtige og så får i ti og med et tysk kvalitetsprodukt produceret på tysk fabrik og det er både solceller og inverter. Inverter omdanner effekten fra solcellepanelerne med 97,4 % eu virkningsgrad hvilket er intet mindre end nr 1. solcellepaneler er et topprodukt med høj ydelse og den aller bedste sorteringsklasse hvilket giver en merydelse på op til 10% for vores systemer samlet set. Vores samlede system har et elektrisk tab på mindre end 3,5%. Prøv at sammenlign data for de forskellige udbydere for såvel spredning i effekt for solcellepaneler og eu virkningsgrader for inverter inden i afgiver ordre. Prøv os af.

 Erik Petersen www.dansepsolar.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis