Solfanger vs. solvarmeanlæg



Jeg har ingen forstand på hverken solfangeanlæg eller solvarmeanlæg, derfor vender jeg mig imod de kloge..

Hvis man skulle montere en af de to på et villatag, hvorved arealet og pris af de to anlæg er det samme.

Lad os sige det skal være til en familie på 4.

Hvad tror i, ville tjene sig bedst ind (og hvorfor); solfanger eller solvarme?

Venlig hilsen

Jeg har ingen forstand på hverken solfangeanlæg... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Pizzabager på 10 jun 2011 13:41
et solvarme anlæg er jo som regel væsenligt mindre end solcelle anlæg, og en del billigere.

solceller levere ydelse du kan bruge hele året, dog klart mest om sommeren, og de kan sende det du ikke bruger til elværket og trække på det senere(om vinteren) når du ikke kan producere nok selv.

solfangere fungere ligesom solceller bedst om sommeren, men der har du ikke brug for ret meget varme ud over brugsvand, så det meste er til spilde, om efteråret kan det yde en del og også om vinteren.

rent økonomisk set tror jeg nu stadig et mindre solfangeranlæg til varmtvand er den bedste løsning. men hvorfor ikke kombinere og lave et solfangeranlæg af den størrelse der er optimalt for brug til varmtvand, og bruge resten af pladsen på solceller..


Det er faktisk ikke helt rigtigt.

Solceller fungere  bedst i koldt vejr, da det ikke er opvarmning der skaber elektriciteten.
Skrevet af Tomder på 10 jun 2011 13:42
Det er faktisk ikke helt rigtigt.

Solceller fungere faktisk bedst i koldt vejr.

Det er muligt, men der er 18-20 timers solskin om dagen 23 juni og omkring 7-8 timers solskin om dagen 22 dec.

Det er selvfølgelig rigtigt.

Men helt seriøst, du vil vel ikke anbefale en mand at investere i solceller? prisen på et effektivt solcelleanlæg er jo langt langt højere end hvad det koster at udskifte samtlige el-artikler i husstanden til det absolut bedste inden for lav-energi. og så har man stadig sparet penge.

Skrevet af Tomder på 10 jun 2011 13:49

Det er selvfølgelig rigtigt.

Men helt seriøst, du vil vel ikke anbefale en mand at investere i solceller? prisen på et effektivt solcelleanlæg er jo langt langt højere end hvad det koster at udskifte samtlige el-artikler i husstanden til det absolut bedste inden for lav-energi. og så har man stadig sparet penge.



kunne være han allerede havde udskiftet de ting han vil udskifte til lavenergi, det har vi da hos os, dvs bortset fra et par lamper, men dem bruger vi så lidt så det ville tage 20-30-40 år at tjene prisen på pærene hjem..

Vi har så et gammelt gasfyr som bruger en hulens masse strøm, men det er også planlagt at det snart skal udskiftes, og sikkert kombineres med solfanger..
Normalt vil et solvarme anlæg godt kunne tjene sig ind på 5-10 år, er der flere personer i husstanden, og specielt unge piger så vil anlægget kunne tjene sig ind på 3-5 år, så ja, det er klart en godt investering af montere solvarme.

Kombinere man det endda velux solvarme paneler med velux ovenlys vinduer, så kan det endda også laves som et rigtigt flot løsning.

Hvis man vil noget med solceller, og det skal kunne levere nok strøm, så skal man jo ud og investere 200-300.000,- også er en indtjenings tiden på anlægget jo væsentligt længere.
Annonce
Skrevet af Koludabyg på 13 jun 2011 10:02
Normalt vil et solvarme anlæg godt kunne tjene sig ind på 5-10 år, er der flere personer i husstanden, og specielt unge piger så vil anlægget kunne tjene sig ind på 3-5 år, så ja, det er klart en godt investering af montere solvarme.

Kombinere man det endda velux solvarme paneler med velux ovenlys vinduer, så kan det endda også laves som et rigtigt flot løsning.

Hvis man vil noget med solceller, og det skal kunne levere nok strøm, så skal man jo ud og investere 200-300.000,- også er en indtjenings tiden på anlægget jo væsentligt længere.

Det afhænger helt og holdent af hvad man har af primær varmkilde.

Hvis du fyrer med et moderne pillefyr med en virkningsgrad på 92-94% bliver det svært at gøre det ret meget billigere. disse pillefyr kan købes helt ned til omkring 20000,- med lidt rabat. Så er der pludselig ikke meget fidus til at bruge 30000,- på solfangere.

Der findes stadig billigere måder at spare penge på, end ved at sætte solfangere op. Fx som ovennævnte pillefyr.
Ja, men det kræver så det er et fyr der kan starte op og lukke ned selv, for ellers er fidusen væk, hvis det alligevel skal stå og pausefyre det meste af året, som den Baxi 2.5 undertegnet har her, det koster næsten det samme i varme / forbrug af vand om efteråret og foråret, som om vinteren, netop fordi den kører pause fyring det meste af døgnet.

De 20.000,- med lidt rabat, er vist heller ikke installeret men kun fyret på diverse dele...
Skrevet af Tomder på 13 jun 2011 11:53

Hvis du fyrer med et moderne pillefyr med en virkningsgrad på 92-94% bliver det svært at gøre det ret meget billigere. disse pillefyr kan købes helt ned til omkring 20000,- med lidt rabat. Så er der pludselig ikke meget fidus til at bruge 30000,- på solfangere.

Den forstår jeg så ikke lige helt

Et solfanger anlæg til 30.000 kr. vil kunne producere en god varme til huset plus varmt vand 9-10 måneder om året, og det er vel og mærke til næsten ingen penge (strøm til pumpe) og uden at anlægget kræver det store vedligeholdelse (udgifter).

Et fyr til 20.000 kr. kan ja ingenting. 

Spørgsmålet er jo så bare hvor mange tons piller du bruger på at varme op og lave varmt  vand, men da den pris ikke ligger fast i hele anlæggets periode bliver det et skøn, og så er der jo vedligeholdelse på fyret, skorsten fejer og alt det der man skal tage med i regnestykket.

Jeg vil mene, at et solvarme anlæg til varmt vand OG hus varme altid vil kunne betale sig, for de huse der har egen varme kilde. Dvs. huse med fjernvarme som betaler kontigent, har ikke mulighed for at tjene det hjem igen.


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

http://solarpanels.dk/tyndfilmsolcelleanlaeg solceller 108.000kr
men må max produktion er 6kw om det er en vindmølle på 6kw eller solceller på 6kw er vist det sammen
og så larmer solceller ikke og ingen vedligeholdelse de næste 25 - 35 år
Det er rigtigt med de 6 kW peak, her kan det så variere lidt hvor stor en del af tiden man rent faktisk kan producere 6 kW, dette er dog kun hvis man vil sælge sin strøm så vidt jeg husker, hvis man nu har noget der kører konstant maskiner fodre anlæg eller andet ville man nok vælge et større også lade være med at sælge sin overskydende strøm. Men mener at huske solvarme har den korteste tilbage betalingstid. Men her kan man så ikke sælge hvis man ikke bruger det. Man kan så benytte det i forbindelse med gulvvarme på toilet/bad hvis man vil have lidt "gratis" luksus. Her er der jo et "nyt" koncept som hedder vacumrør. Disse skulle kunne producere varme i en "langt" større del af året, end de solvarme anlæg de fleste benytter. Men tilbage betalingstiden afhænger jo rimeligt meget af forbruget, for både solceller og solvarme. Desuden mener jeg at Solceller har en del mindre virkningsgrad, men igen det er bare noget jeg har i hovedet så kan godt være forkert. Desuden vil orrienteringen have en del at sige jo, men det er vel forudsat de placeres ens.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis