hjælp til senge-vægs projekt

Hejsa
fed lav det selv portal, underligt jeg først støder på den nu ...

Jeg er igang med at lave de første skitser over vores kommende top nice vip op til væg seng.

min spørgsmål er til den teoretiske del om størrelsen på mine gascylindere, der skal neutralisere vægten på sengen.

Som i kan se på tegningen, mangler jeg info på mine "Gas Piston Lift" (gascylindere).

Jeg har ingen forstand på størrelser og typer af gascylinder, så hvis man har kendskab til en cylinder der kan klar en 200x140 seng med ramme vil det også kunne gøre det :-)

Håber der er hjælp at hente

-// Allan H. Andersen
Hejsa fed lav det selv portal, underligt jeg først... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis nu man monterer sådan en:

https://www.melholt.nu/dorpumpe-far...60068.html

Under sengen, hvor huset sidder stationært i skabets ramme, og armen skubber på sengen nedefra. Som hvis det var en tung dør der skulle lukkes.

Jeg aner ikke om det vil virke, men umiddelbart er alle funktionerne bygget ind i sådan en.

Elektronikteknikeren

Man burde egentlig også kunne montere huset på væggen over sengen, hvor armen trækker i sengens ramme.

Forestil dig en dør med pumpe, hvor døren så er din seng. Det er jo egentlig sådan den skal monteres. Bare en dør der ligger ned!

Elektronikteknikeren

Mål hvor mange kg der skal trækkes/løftes, helt yderst på sengen, for at løfte den op. Brug derefter den gode gamle kraft x arm formel. 

Eksempel
Du skal f.eks. løfte 20 kg. for at vippe sengen op, når du løfter yderst på sengen, hvor vi siger der er 180 cm til hængslet/vippepunktet.
Lad os sige, at du ønsker at placere en gasfjeder 60cm fra vippepunktet. Du får derfor brug for en fjeder der kan løfte 1,8 x 20/0,6 kg =  60 kg.

Det kan blive en udfordring, at finde en gasfjeder der passer både med vandring og kraft.

Den samlede kraft skal vel ikke nødvendigvis varetages af dæmpere, idet funktionen så kan blive svær at styre. Den skal vel virke som et hjælpemiddel, hvor der gerne må suppleres med egen kraft måske svarende til 10 kg. Så operatøren får lidt medbestemmelse.

Elektronikteknikeren

Er der nogen som egentlig valgte at bygge sådan en seng, der kan fortælle mig om det gav mening? Jeg har netop skabt plads i et rum oppe i sommerhuset og vil gerne have sådan en type seng. 

vh

MadVen

Jeg er helt vild med gør-det-selv projekter :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis