Vigeregler og båthorn

Træt af speedbåde, der ikke viser at de vil overholde vigereglerne.

Det er sket 3 gange på det seneste, at speedbåde kommer i høj fart - jeg kan se at vi er på kollisionskurs - den anden båd har vigepligten - og de viser IKKE tydeligt at de vil skifte kurs/ændre fart / sejle udenom / bagom. Altså ser det for mig ud som om de ikke vil overholde deres vigepligt.

Altså sidder jeg dér og tænker på hvor længe skal jeg"holde kurs og fart" - og hvornår skal jeg selv lave en undvigemaøvre.

Virkeligt ubehageligt med speedbådssejlere som tror det er en slags go-cartbane hvor det er sjovt at køre tæt på hinanden.

Nu har jeg købt et båthorn og næste gang så får de en række opmærksomhedssignaler - en lang række båt - som skal fortælle dem, at de skal vågne op og læse vigereglerne.
Søvejsregnerne siger vistnok 5-10 båt. Det prøver jeg næste gang.

Håber at det hjælper.

Har I nogen gode forslag til hvad man ellers skal gøre?

To ulykker kommer sjældent alene.
Træt af speedbåde, der ikke viser at de vil... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Planings-reglen er vanskelig. Den siger, at når en båd løfter skroget op, når den sejler, så planer den.
Retssagen i Svendborg smuldrede, fordi den anklagede sejler påstod at hans båd ALTID sejlede med skroget højt op, også ved langsom fart - og så faldt sagen fra hinanden.
Hvis han har en lille båd på 5 m med 4 voksne i kockpittet, så vil den naturligvis have stævnen oppe i vejret, uanset om han sejler 5 knob eller 17 knob - og så er det pludseligt meningsløst at dømme folk ud fra om "skroget løfter sig" - og dermed fik han annulleret sine bøder.

Fast fartgrænse for både under f. eks 15-20 m. Så kan færgerne vel sejle det de har brug for?

Jetski og Vandscootere er totalt irriterende fordi de bliver brugt som legetøj.
Det kan jo spolere en fredelig tur for flere *100 badende og sejlende sommergæster, hvis der ligger 1-2-3 af den slags legetøj (vandscooter/jetski) og sejler i 8-taller og sejler om kap osv - hele søndagen. Så kører motorlyden op og ned hele tiden - vildt irriterende. Hvis det er lige udenfor en havn/badested, så er det jo MANGE der bliver generet.

Hej - A

To ulykker kommer sjældent alene.
Det er jo et evigt tilbagevendende tema om problemer, der aldrig er fundet en løsning på. I netop dette farvand, kunne man jo ha en fast max.fart, og som noget ganske andet, indføre tvunget motorbrug i den afmærkede rende, og dermed fratage sejlførende fartøjer deres rettigheder vedr. vigepligter, altså betragte dem, som motordrevne. OK kraftigt indgreb, men vil hjælpe på at holde alle i den side af renden, som er naturlig. Maxfart måske 6. Men hvordan man kunne oplyse ikke stedkendte om sådanne regler, kunne være et problem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu skal jeg jo lige pudse glorien.. Vi har en fast aftale (Ann og Jeg) om at sejle for motor der hvor det er smallest.. Dvs den første halve time er oftes med motor..

Da jeg flyttede til Vindeby opdagede jeg at rigtigt mange sejlede mellem Svendborg havn og Iholm for motor.. og det undrede mig den gang..

Alligevel, når jeg sejler for motor, ca. 4 knob, styrbord side af sejlrenden og ofte uden for sejlrenden når der er vand til det.. oplever jeg speedbåde på kollisionskurs og det samme oplever de langsomtgående (hedder det deplacement både).

Når jeg endelig har en perfekt vind så jeg IKKE skal krydse og ved jeg kan dreje både til styrbord og bagbord kan egj finde på at sejle for sejl..

Men humlen i det hele er at vi sejler for langsomt til vi kan flytte os.. Når jeg har sejl oppe efter Iholm, holder jeg ikke stædigt på mine "for sejl" fortrin, tager gerne et kryds før planlagt for ikke at ligge i vejen.. der er jo ikke så meget plads.... Men jeg kan ikke nå at flytte mig når de kommer med 20, 30 eller 40 knob..

og ja det her skal vi nok snakke om mange gange endnu..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Flyt til Bogense, der er plads, at røre sig på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg det var noget af et kulturchok at komme sejlende fra Køge Bugt i regnvejr og så ankomme i Sundet i høj solskin på en søndag..

I Brøndby Havn satte vi jo sejl i havnen og sejlede bare ud... næsten alene og uden tværgående strøm..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
hej alle det er ikke kun sejlbåde der er standhaftig med vigereler det kan osså være sejlbåde i sidste uge var jeg ude at sejle der var vinden så jeg sejlet så tæt på vinden som jeg kunne for ikke at støde på grund og hade ikke nok fart til at jeg kunne vende der kom en sejlbåd i med vind som ikke kunne bestemme hvad side han ville have sine sejl i sidste øjeblik gik han lige forand meg og skreg at nogle skulle læse lidt på vigerelerne det var ca et minut før han støtde på den grund som jeg prøvet at komme udenom og har skreg over radion om at jeg ville komme og hjelpe ham det ville jeg gerne mår jeg hade været inde og tanke da vi var løbet tør for disel men vi hørte at han hade fået hjelp før vi hade fået luftet ud
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Jamen for faen da

Det handler jo kun om at vise sine hensigter - klart og tydeligt m. h. til at overholde vigeregler (og for eksempel at holde afstand, så de bølger man laver ikke vælter hele porcelænet på dørken hos de andre - vigeregler eller ej) og så er den skid ikke længere.
Vis dine hensigter i god tid.
Prøv at "læse" hvordan den anden sejler´s situation er (vind, strøm, vanddybde o.l)
Vis hensyn og giv lidt plads, selvom du måske ikke lige er den der har vigepligten efter reglerne

---- hvor svært ka det være´- vis hensyn!!! -- vi sejler for at have det rart ------ --og hav en god tur allesammen.

Hilsen A.



To ulykker kommer sjældent alene.
Prøv dog at finde tilbage til den virkelige verden.
En dag på søen og en dag på vejene, ingen forskel, alle vegne møder man folk, som er ligeglad med regler, som endog ikke er blege for at at sætte andres liv på spil med f.eks. totalt ansvarsløs kørsel. Vi møder dem hver dag. Jeg er stærk tilhænger af at forlange bådene mærket m. kode, så de kan identificeres. De tider, hvor sejlende var hensynfulde, er generelt forbi, nu er det som andre steder, jeg vil frem, væk med i andre. Sådan er det, og det må vi så forholde os til.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
du har ret Lynaes, der vises ingen hensyn, hverken til vands eller paa land. det har vaeret saerligt slemt paa randers fjord i aar, som om alle speedbaade skulle sejle med max fart, uden at tage hensyn.
Vi i foreningen har taget kontakt til politiet om de ikke kunne have en fjord betjent paa fjorden i sommer maanederen ( det har der vaeret foer), men der er ingen penge til det. Det eneste vi fik at vide er at vi kunne tage nummeret eller navnet paa baaden, men saa kunne man jo ikke bestille andet, og der ville nok ikke blive gjort noget alligevel.
Jeg havde en paa slaeb, paa siden, havde flag oppe at vi ikke var saa manovoer dygtige, men alligevel kom der en 26-30 fods speedbaad, overhalede inden om, ca 2m fra os, med omkring 20-25 knob. det var sgu ikke sjovt.
Det med at sejlere viser hensyn er vist ovre.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis