Vigeregler og båthorn

Træt af speedbåde, der ikke viser at de vil overholde vigereglerne.

Det er sket 3 gange på det seneste, at speedbåde kommer i høj fart - jeg kan se at vi er på kollisionskurs - den anden båd har vigepligten - og de viser IKKE tydeligt at de vil skifte kurs/ændre fart / sejle udenom / bagom. Altså ser det for mig ud som om de ikke vil overholde deres vigepligt.

Altså sidder jeg dér og tænker på hvor længe skal jeg"holde kurs og fart" - og hvornår skal jeg selv lave en undvigemaøvre.

Virkeligt ubehageligt med speedbådssejlere som tror det er en slags go-cartbane hvor det er sjovt at køre tæt på hinanden.

Nu har jeg købt et båthorn og næste gang så får de en række opmærksomhedssignaler - en lang række båt - som skal fortælle dem, at de skal vågne op og læse vigereglerne.
Søvejsregnerne siger vistnok 5-10 båt. Det prøver jeg næste gang.

Håber at det hjælper.

Har I nogen gode forslag til hvad man ellers skal gøre?

To ulykker kommer sjældent alene.
Træt af speedbåde, der ikke viser at de vil... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen.

Har I prøvet en raket?

I kan jo bruge et anerkendt opmærksomhedssignal:
5 korte båt eller flere (men det forstår de dummeste jo ikke) og så kan måske bruge nummer 2:

Hvid eller grøn signalraket - det er jo opmærksomhedssignal - og hvis man fyrer den af hen foran deres stævn, kan de jo være at de kan forstå at der er noget de skal være opmærksomme på.
Hvis man kan nå det.

Desværre har man dårligt tid til at gøre noget.
Man kan forberede sig på det værste - men at sidde med en signalpistol i hånde hele vejen ud af Svendborgsund, er jo ikke så sjovt.

Men jeg vil tro at det kan virke godt med et grønt lys lige foran stævnen på en speedbåd - men hvad siger i andre?

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
Problemet er jo at vi sejler så langsomt i sejlbåd, og er begrænset at kølen der gerne vil på grund..

Hvis man på en god sommerdag skal fyre en raket af hver gang man er lidt utryg ved en speedbåd, så skal jeg lige forbi chefen og få lidt ekstra i lønningsposen..

Det er jo den manglende respekt der lyser op... vis i god tid at du har set "fjenden" eller hvad vi nu er. Speedbåde har jo masser af plads og det burde ikke betyde noget at de

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja du har ret - man skal vise at man vil vige - og man skal vise det i god tid.

Den hurtige speedbåd, skal bare i god tid lave en lille kursændring, sådan at den anden tydeligt kan se, at den hurtige båd, tydliggvis har til hensigt at sejle, så der ikke sker noget.

Når den hurtige motorbåd laver et ganske lille knæk på kursen (der foreksempel tydeligt går agtenom sejlbåden) i meget god tid, så kommer den hurtige båd til at sejle en GANSKE lille smule længere - men så kan alle se at der ikke bliver kollisionsrisiko, og alle kan slappe af og hilse pænt på hinanden.

Det er meget ubehageligt, når der er nogen der "tonser løs" og så svinger til siden cirka 3 bådslængder inden det går galt. Som om det var en Go-cart bane.

Det er SÅ NEMT at vise sine hensynsfulde hensigter i god tid - man skal jo (I motorbåden) bare prøve at forestille sig hvordan den anden (sejlbåden) ser hele situationen.

Sejl pænt allesammen ;-) - god vind - A.


To ulykker kommer sjældent alene.
Det kan da være fristende at skyde en raket af som markering, men rammer man modparten.... Så er fanden løs i Laksegade.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det kan da være fristende at skyde en raket af som markering, men rammer man modparten.... Så er fanden løs i Laksegade.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
- - men det kan jo være at fart-idioten så lærer lidt af det.

Det er jo et anerkendt signal - og hvis man ved et uheld skyder for lavt, og fartidioten sejler så uberegneligt at man fejlbedømmer retningen og rammer fartidioten - tja - hvor maget ballade får man så ?

Ja man gør sig bare nogen tanker - at ramme forkert med en lille signalblus i en presset situation er vel ikke værre end at sejle vildt hensynsløst tæt mellem andre både, når man bare kan tage farten lidt af - eller hvad.

Ikke at jeg opfordrer til at man skal skyde efter hinanden - nixen.

Hej A

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej

Kan tydeligt genkende det I skriver. Jeg har en teori om at jo større motor, jo mindre forstand, for når man ser nogle af de manøvrer der bliver foretaget af speedbåde, og forresten også nogle af de store cruisere, inde i Svendborg Sund, så tager man sig til hovedet. Jeg håber på at myndighederne tager affære og fastsætter en generel fartgrænse igennem sundet. F. eks 8 knob, hvis man så samtidig indførte registrerings nummer på alle både, så man kunne identificere idioterne, mon så ikke det ville hjælpe på situationen.

Mvh Finn
Lige nu er der en regel der siger at man ikke må plane mellem Iholm og Valdemarslot...

Men der er lidt bøvlen frem og tilbage om den regel er lovlig.. Men de har jo alle taget mindst et speedbåds-kørekort. Men lærer de ikke noget det..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Ja man må ikke plane i Svendborgsund som du skriver, men det bliver ikke respekteret og der er ikke nogen politimyndig hed der håndhæver det lige nu.
Sidste år blev der kørt en sag om een der skulle betale bøder for at have planet - men han slap for bøden, fordi han fik forplumret det hele med "havd er det at plane" fordi hans båd sejler med næsen op i luften.
Siden har politiet ikke villet kontrollere, fordi de jo ikke kan gennemføre en sag, som det ser ud lige nu.

En sommerdag i Svendborgsund ligner radiobilerne i Tivoli - de fiser rundt alle se små smarte speedbåde, og er mange pisseligeglade med hvordan de generer andre sejlere og badegæster, ved Christiansminde.

Det eneste fornuftige ville være en FAST fartgrænse på 8 knob som du skriver.
Desuden skulle vandscootere og den slags legetøj forvises til små baner. De støjer vildt meget.

Hilsen A

To ulykker kommer sjældent alene.
8 knob er meget.. Og reglen med at man ikke må plane er vel for så kan færgerne sejle det de vil.. )

Jetski larmer slet ikke så meget mere som de har gjort.. og sjovt nok er jeg aldrig blevet generet af en jetski.. De drejer af i god tid..

Jeg tænkte mere den anden vej.. at kommunen (som har havnene) skulle lave oplysning og genopfriskning af godt sømandsskab.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis