Elektronik : tæller (IC) anskaffelse

Elektronik? - Nu skal det være!

Jeg vil starte med at lave et binært ur, og vil derfor gerne vide om I mere erfarne kan anbefale en god IC jeg kan arbejde med - som er nem.

Jeg har selv ideer om hvordan det skal stykkes sammen, men kender simpelthen for lidt til de forskellige IC'er, men kunne forestille mig en tæller der skal kunne tælle til 4!

Den skal bare være med data-blad og til at få fat i - dvs. gerne med link til en side i dk hvor jeg kan købe den.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Elektronik? - Nu skal det være! Jeg vil starte... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig er det nemt med en microcontroller men jeg hørte ikke vores ven stille spørgsmål om hvordan han lettest og hurtigst fik flækket noget sammen så han kunne sidde og beundre sit værk og se tiden gå hurtigst muligt :-)
Helt fint, GDS, nu venter jeg kun på lidt konstruktivt input fra din side... at affærdige fire løsningsmodeller uden rigtig at bidrage med noget selv finder jeg lidt tyndt.

Sov godt.

Bent.
Så bogstaveligt skulle du altså ikke læse mit svar.
Jeg svarede udfra at jeg troede han allerede havde lagt sig fast på at ville lære noget om de ting han nævner med tællere osv. skulle jeg selv lave det var jeg da også gået microcontroller vejen men det ville netop være fordi jeg tror det ville være den letteste og hurtigste løsning.

Ud fra det mener jeg også at jeg har bidraget ved at nævne det ur krystal. Det behøver du selvfølgelig ikke være enig i og han er sikkert også glad for flere forskellige forslag som dit indlæg resulterede i.
hehe nu lugter det allerede af mudderkast. egentlig utroligt at der findes så få tråde hvor det ikke ender med mudderkast. accepter dog at folk har forskellige forslag.
Ja det er længe siden jeg har rodet med elektronik, hvilket også kan ses på mit forslag og 74XX serien, men jeg mener nu stadig at man kan lære noget, hvis man ikke har nogen erfaring overhovdet. Man kan lave det hurtigt med en Arduino eller lignende eller man kan prøve fra bunden af for at lære noget af det basale digital elektronik med gates istedet for at programmere det. det afhænger af ens lyster.

Men tilbage til tråden: ja der skal en stabil oscilator/krystal til som kan sikre at uret går nøjagtigt. Skal det køre på netspænding kan man også benytte de 50Hz, men det kræver så noget batteri backup. og er man ikke så erfaren bør man holder sig til lavvolt.

Når man skal vælge mellem krystaloscillator og netfrekvensen som tidsreference, må man se på om man ønsker nøjagtighed over et kort eller længere tidsrum.

Med krystaloscillatoren opnås en større nøjagtighed over timer evt. dage, men unøjagtighederne opsummeres over tid, så uret går enten for langsomt eller for hurtigt set over længere tid.

Anvender man 50 Hz som reference, kan den målte tid over korte tidsrum godt variere op til 10 sekunder, men til gengæld sørger el-værkerne for, at tiden er korrekt over større tidsrum, idet de sørger for at reducere frekvensen, hvis denne i et tidsrum har været lidt for høj, og vice versa.

Har selv et hjemmelavet ur baseret på 50 Hz (i øvrigt baseret på 7490 og 7492). Det skal kun stilles efter en strømafbrydelse, og disse forekommer jo i DK ikke hvert eneste år.
Annonce
Haha Man kan nok ikke gemme sin uerfarenhed :p

Som starter plejer det jo at være en god idé ikke at sætte for store mål, så vil gerne høre om det med programmerbar logik, Bent Andersen, omtaler.
Er det nemmere at komme i gang med, end at sidde og lodde det hele?
Og er det software man skal bruge for at programmere gratis (/billigt)?

Det lyder umiddelbart spændende
Jeg vil ikke mene det er den letteste måde at komme i gang.
SW er gratis til små projekter for det meste. Udviklingskittet koster "Noget"

Hvis du er ude efter noget der er til at gå til uden for meget lodning så ville jeg foreslå du kigger på noget arduino eller en af klonerne deraf.
Det er altså super med den hjælp jeg har fået herinde, mange tak allsammen!
Jeg er kommet frem til at det med at programmere nok ikke er mig lige pt.,
men fandt en ret cool side om logiske kredse, http://logic.ly/demo/
den er ret fed, og det har fanget min interesse, så kan endda være jeg springer det hele med IC'er over, og bare bygger dem selv
(så må jeg jo bare stille uret hvert 5 minut

I skal have mange tak for hjælpen, så skriver jeg nok igen når jeg ikke kan stille uret alligevel :p
Skal man lukke tråden eller sådan noget ?
Jeg har nu fået rammen sat sammen og er nået til det punkt hvor en clock skal vælges.
Jeg er lidt usikker på teorien bag, så har lånt nogle bøger på biblioteket og ellers kigget rundt omkring.
Jeg har f.eks. fundet nogle IC'er med indbygget clock "RTC" som f.eks. http://www.let-elektronik.dk/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=271&category_id=80&keyword=real+time+clock&option=com_virtuemart&Itemid=124 men jeg har dog nogle problemer med hvordan man lige skal læse en I2C protokol - altså vil gerne vide om der er en IC til dette?
Alternativt har jeg overvejet en 555 som nævnt ovenfor med en kondensator og et potentiometer (så man kan regulere hastigheden?) eller måske et helt andet RTC kredsløb
setup'et er at mit ur har 12 stk. 3-farvede LED'er, hvor den ene farve representerer hvert 5. sekund, den anden farve hvert 5. minut og den sidste hver time. (skal altså kun bruge en clock for hver 2,5 sekund eller hvad?)

regner så med at tælle de hele op med nogle decade-counters (4017 som set her: http://www.doctronics.co.uk/4017.htm), selvom jeg kommer til at bruge nogle ekstra på det (skal jo bruge 12 ben, og får så 8 til overs).

Jeg er klar over at det bliver til en del spørgsmål, men jeg er selvfølgelig taknemmelig for den hjælp jeg kan få og skal nok offeltliggøre hvad mit endelige resultat bliver (syntes selv at designet er ret fint).

I er endelig velkommen til at kommentere og sige hvis det er helt hen i vejret hvad jeg bevæger mig i retning af

Pfh. tak for hjælp!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis