Vinduesmaling fungicid

Jeg spurgte om dette for år tilbage, men fik ikke rigtig et fyldigt svar. Nu er der kommet så mange flere til, så måske en ved hvad producenterne gør.

Når man køber et vindue fra eks. storke, der er behandlet fra fabrikken, hvordan dævlen undgår de så, at der ikke er fungicid på indersiden af vinduet. Det er jo samme maling over alt.

Jeg er netop igang med at male mine vinduer, men er lidt i tvivl. Det er pinotex de er malet med for 8 år siden. Men der må vel også være farlige stoffer i selve malingen.

Jeg er ikke i tvivl om, at der hvor den største koncentration af fungicid er, er i grunderen / base. Det bruger jeg ikke på indersiden.

Hvad gør I, hvad bruger I indvendigt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg spurgte om dette for år tilbage, men fik ikke... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er i nu også sikre på at det er fungisid, for eks. lindolie fås ikke længere med fungisider i, netop fordi det er ret giftigt.
Skrevet af Håndværkeren på 22 maj 2011 21:33
Er i nu også sikre på at det er fungisid, for eks. lindolie fås ikke længere med fungisider i, netop fordi det er ret giftigt.

Det er ikke rigtigt - Morsmaling sælger linolie med fungicid - men der er måske noget de har overset ? ( ikke sandsynligt )

http://www.morsmaling.dk/group.asp?group=6

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 22 maj 2011 18:06


Prøv at læse igen hvad Peter R skriver............

Jeg har også lige fået leveret 3 store vinduespartier - færdigmalet i samme farve udvendigt og indvendigt. Skulle det være forskellig farve ude og inde var det dyrere.

Det må betyde at det er samme maling inde og ude - og Peters spørgsmål går på hvordan dælen de undgår fungicid inde - der er ingen der kan bilde mig ind at det er 2 forskellige slags maling - så ville det jo være samme pris som for forskellige farver ude og inde.

Jeg undrer mig også................

Bortset fra det bruger jeg ikke træbeskyttelse indendørs - men indendørs maling til træ.

Hvad er der i det træbeskyttelse der gør det så farligt at bruge indendørs - når det først er tørt er der vel ingen fare - eller ???



 

Jeg ser ingen steder han har købt nye vinduer, derimod at det drejer sig om 8 år gamle vinduer.




Nej, jeg skal ikke have nye vinduer. Jeg købte for 8-10 år siden disse her vinduer til første salen, de er købt ubehandlet, ikke tryk impreneret, det valgte jeg fra hos JVK.

En ældre herre i brun/grå kansas smæk bukser på DR1 om mandagen, fortalte konstant og hele tiden om linolie og dens fortræffeligheder, så det hoppede jeg med på. Pinotex lavede på det tidspunkt et produkt der hed double protection. Det var mindst 2-3 dage om at tørre op, og det var linolie baseret sagde sælgeren (og en halv gang dyrere, linolie er jo så dyrt....).

Det var altså før nettet kom rigtig igang med sider som denne, hvor jeg ville kunne have fået vejledning om eks. 123linolie osv. Men pinotex er ok syntes jeg. Det holder længe.

Det er disse vinduer, der dengang fik samme maling både på indersiden og ydersiden. Men det trak ikke rigtig hvidt op, mere vanilje farvet, og over tid nærmes tissegult pga. olien tror jeg. Med tørretider på 3 dage osv. er det ikke ok. når de først er monteret og skal efterbehandles.

Så nu kører jeg med en type der hedder pinotex classic. Den er vandfortyndbar, og malerbutikken sagde at den godt kan bruges oven på den oliebaserede.

Igen har jeg brugt den indvendig og udvendig. Som jeg skrev i mit indlæg så mener jeg ud fra deklarationer, at den stygge ulv er grunderen Pinotex BASE som den hedder, der er noget krads kemi i, og den bruger jeg kun udvendig denne gang.

Mit spørgsmål kom af, når producen Storke kan bruge GORI (89 tror jeg de skrev dengang) over det hele, på de vinduer jeg køber til stueetagen (skal ikke have mere JVK), så kan jeg vel også fortsætte med mit pinotex. Jeg vil jo ikke have en Rentolin sag.

Imprenering fra fabrikken, må jo også, som står i et indlæg, afgive dampe, og der må vel være stoffer i dette, der ikke er godt for indeklimaet. Det er nok ikke just saften fra grapekerner der er i.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Tror du så bare de får en alm. grunder som den vi andre bruger. Det må da nedsætte levetiden en del.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Nu er det jo desværre sådan at vi lever i et forbrugs og smidvæk samfund Peter, så vinduerne må helst ikke holde for længe !
Vindues fabrikkerene lever af at sælge vinduer, så hvis vinduerne holder ret meget mere en 20 år, går det skidt for firmaerne. Sådan tror jeg de tænker, det er lidt ligesom med biler, de holder desværre heller ikke så længe mere, for så får fabrikkerne jo ikke solgt nye !
a, vacumimprægnering høres ikke omtalt så meget mere.
Men hvad gør de så? Vinduesfabrikkerne!
Mon de overhovedet gør noget, altså imprenere
For rigtigt mange år siden var jeg ansat hos min Grandfætter Børge Thomsen, han havde sådan et større snedkeri hvor vi bla. lavede hævesænke vinduspartier. Den gang var vacum ikke kendt men vi havde et meget stort kar på ca. 5 x 8 m hvor de færdige vinduer ( Uden glas ) blev sænket ned i træbeskyttelse og så blev der lagt vægte på så hele rammen kom under. Der lå de så en 3-4 timer, blev så hævet op og dryppede af i en halv times tid, inden næste kom i.
F.eks Flugger 98, for nu at tage et eksempel, indholder midler mod fugt og svamp, altså Fungicider. Men man må godt bruge den til vinduer indenfor og yderdører på indersiden (dog ikke dører mellem rum indendøres). Spørg mig ikke hvorfor det er sådan, det har jeg simpelthen ikke læst nok op på emnet på. Dog ville jeg foretrække ikke at bruge det indendørs, selvom man kan gøre det.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også