False i Leca eller ?

Hej

Vores bagmur består af letklinkeelementer og elementfabrikken anbefalede deres 70 cm. lange lecafalse ved samtlige vinduer og døre. Nu har jeg haft besøg af en tømrer, som ikke mener, at jeg har noget at bruge disse false til. Med facademuren (mursten) bliver den samlede mur ca. 41 -43 cm. tyk. Han ville i stedet få skåret en not i vinduerne og så indsætte gips i selv lysningen. Jeg kan godt se, hvad han mener, for jeg sparer jo en del arbejde med at montere selve falsene og så må det jo isoleringsmæssigt være en bedre løsning. Jeg er måske lidt mere i tvivl ved selve dørene, hvor murpappet på selve fundamentet jo skal afsluttes op ad falsene, så regnvand m.v. ledes gennem den nederste fuge. Det vil vel ikke være optimalt at anvende gips i denne situation, og det bliver jo også først monteret, når vinduerne monteres.

Selve vinduerne vil tømreren montere ved at bore ind i selve facadestenene, så falsene skal åbenbart ikke bruges til at holde selve vinduet på plads.

Som jeg ser det kan man sagtens bagefter montere gips rundt i lysningen, selv om der er monteret falseelementer i leca, men om det er fornuftigt og giver mening, har jeg svær ved at vurdere. Ved dørene tænker jeg jo lidt på det vand, som TB-renderne evt. skal af med. Her var det måske meget godt at have lecafalse.

Jeg er meget i vildrede om, hvorvidt jeg bør få monteret omtalte false eller ej, så gode råd er yderst velkommende.

På forhånd tak !

Selvbyggeren

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din tømrer har ret, dit linietab ved døre og vinduer ville være væsentligt mindre hvis ikke der laves lysninger i lecafalse, da du så kan trække isoleringen helt ud til lysningerne, som ligger ude på selve karmen.

De nye vinduer og døre bestilles selvfølgelig bare med false hele vejen rundt, så tømreren kan lave lysningerne i gips efter monteringen.

Af hensyn til murpappet ved dørene, så har mureren sikkert en måde at få klaret dette på, eller må det jo sættes en lille kant som kan aflade dette vand

Jeg har ikke kunnet finde nogle billeder af de "lecafalse", men er det mon nogle "lægtelignende" stykker der fastgøres udvendigt på udvendig side af leca-elementerne?
For så er der vel nærmest tale om 2 metoder.
Enten lecafasle som muliggør at vinduesfalsen kan pudses op på trationel vis. (Og med fuld synlig karmbredde)
Eller der laves not i vinduet og isættes tilsætninger der så skal afsluttes på indvendig side med lister eller på anden vis.
Eller er det noget helt andet?

Det er nu mest fordi jeg finder anvendelsen af gipsplader lige det sted lidt forkert. Skal det ikke være vådrumsgips så?
Og osse fordi lecavæggenog vinduet jo er rimeligt robuste og vandfaste hvorimod en helt almindelig gipsplade lige der jo ikke tåler en eneste dråbe vand og endelig er risikoen for skimmelsvamp i pappen vel udpræget lige i det område?
Jep, det er korrekt, de limes på ydersidden af væg elementerne.

Hvis der bruges liste på bagsiden af vindue, opnår man jo ikke et bedre linietab mellem vinduet og væggen, som man gør når man benytter lysninger i gips som falses ind i vinduet, og derved giver plads til at isoleringen i hulmuren, kan komme helt ud til lysningen.

Skimmel ved vinduerne er normalt ikke noget problem, hvis ellers damspærren tætnes ordnetligt ude i falsene på vinduet, så han du jo kun en fugtpåvirkning indvendig side af gipsen, som i resten af rummet, men for at undgå dette, kan man jo med fordel bruge fibergipsen til formålet, da denne er helt fri for pap, og derved risiko for skimmel, hvilket vådrumsgipsen heller ikke er....
Tak for de gode svar. Falseelementerne som jeg har købt ved elementfabrikken ser ud som almindelige lecablokke, blot er de 70 cm. lange, 14,5 cm. dybe. Som Koluda skriver limes de på, og som jeg har forstået det, monteres de nederste lige med en karmskrue, så man har styr på dem.

Hpox er inde på de samme overvejelser som jeg har haft. Murværket bliver 6 meter højt og hvis slagregn trænger ind i hulmuren yder en lecafals måske bedre beskyttelse end øvrige materialer. Jeg vil dog ikke have lysningen pudset, og så virker det vel lidt spildt at montere lecafalse og derefter en fibergipslysning. Hvis I mener, at fibergipsløsningen er den bedste, og hvis vinduerne kan bestilles med en not, som passer med fibergips, er det nok det jeg skal gøre. Jeg har også hørt, at man kan være uheldig med revnedannelser mellem bagmur og lecafals.

Selvbyggeren

Uanset om væggen er 2.5m eller 6m høj, bør der jo ikke kunne trænge vand ind heller ikke fordi der forekommer slagregn, væggen virker jo som klimaskærm, og skal kunne holde sollys, slagregn og fygesne uden af konstruktionen.
Annonce
Jow da.
Murværk holder til nød sollys og fygesne ude, men er da ikke vandtæt?
Det er jo derfor man lægger murpap fra ydermuren og 3 skifter op ad bagmuren.
Og VB- render eller hvad de kaldes alle vejne i murværket.
Det skulle da gerne være vandtæt nok i toppen til at holde slagregnen ude, men der skal godt nok også meget vand ind i væggene, for at kunne forsage skimmel ved lysningerne, som er lukkes med en tæt damspærre hele vejen rundt jo...

Det er korrekt at det lægges murpap i bunden af væggene, men det er jo lige så meget for at forhindre at fugten trænger fra fundamentet op i væggen, ligesom man jo også bruger murpap under siden lette vægge mod fundament, også for at holde vandet væg fra indervæggen hvis der skulle komme vand i væggen på et tidspunkt, eller under opmuringen.
Jeg var ikke klar over, at der også skal dampspære mellem letklinkeelementerne og murstensfacaden, men det må jo, som Koluda oplyser, hindre evt. vand/fugt i at trænge videre til fibergipsen.

Jeg har nu vurderet, at jeg nok skal forsøge, at sælge de 4 paller false, som jeg allerede har stående, og så benyttet fibergips til løsningen. Mener I, at løsningen med at monteret vinduerne i murstenene i formuren er ok ?


Selvbyggeren

Jep, det er okay at montere de nye døre og vinduer i murstenene i ½ sten formuren, det gør man tit og det er der ingen problemer i, man skal dog huske at være lidt forsigtig når man borer i stenene, da man jo borer ret tæt på kanten af murstenen.
Der lægges to lag murpap.
Det nederste, i bredde med muren, for at forhindre fugtoptrængen fra undergrunden
Det øverste der bukkes 3 skifter op ad bagmuren for at bortlede indtrængende slagregn, kondens eller andet.
Af sidsnævnte årsag lægges osse pap over vinduesoverlæggerne. f.eks.

Hvis vi taler om lysninger i vinduer så kommer der jo ikke dampspærre i hvid der anvendes Leca-false.
Men ved fibergips, eller andre lysninger skal der vel dampspærre fastgjort til vinduet og letbetonelementet.
Faktisk ville det smarteste vel være at anvende et diffusionstæt materiale som lysning.

Hvorved Velux lysningspaneler rinder mig i hu.
Hvad er de egentlig lavet af?
Og er dampspæren "påsmurt/påført" lysningen fra fabrikken af?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis