False i Leca eller ?

Hej

Vores bagmur består af letklinkeelementer og elementfabrikken anbefalede deres 70 cm. lange lecafalse ved samtlige vinduer og døre. Nu har jeg haft besøg af en tømrer, som ikke mener, at jeg har noget at bruge disse false til. Med facademuren (mursten) bliver den samlede mur ca. 41 -43 cm. tyk. Han ville i stedet få skåret en not i vinduerne og så indsætte gips i selv lysningen. Jeg kan godt se, hvad han mener, for jeg sparer jo en del arbejde med at montere selve falsene og så må det jo isoleringsmæssigt være en bedre løsning. Jeg er måske lidt mere i tvivl ved selve dørene, hvor murpappet på selve fundamentet jo skal afsluttes op ad falsene, så regnvand m.v. ledes gennem den nederste fuge. Det vil vel ikke være optimalt at anvende gips i denne situation, og det bliver jo også først monteret, når vinduerne monteres.

Selve vinduerne vil tømreren montere ved at bore ind i selve facadestenene, så falsene skal åbenbart ikke bruges til at holde selve vinduet på plads.

Som jeg ser det kan man sagtens bagefter montere gips rundt i lysningen, selv om der er monteret falseelementer i leca, men om det er fornuftigt og giver mening, har jeg svær ved at vurdere. Ved dørene tænker jeg jo lidt på det vand, som TB-renderne evt. skal af med. Her var det måske meget godt at have lecafalse.

Jeg er meget i vildrede om, hvorvidt jeg bør få monteret omtalte false eller ej, så gode råd er yderst velkommende.

På forhånd tak !

Selvbyggeren

Hej Vores bagmur består af letklinkeelementer og... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jep, men det meste af den indtrængen af slagregn opstår under opmuringen...

Man kunne også bare smøre sine lysninger efterfølgende med en diffusionstæt produkt, men det ændrer ikke på at det så ikke er beskyttet mod kondens og fugt på bagsiden, som det ville hvis det var lavet med en tæt damspærre.

Kondens vil der altid kunne opstå, det er korrekt.... men er problemet mon virkelig så stort at man skulle vælge en dårligere løsning, isoleringsmæssigt... ?

Det er korrekt man benytter ikke damspærre ved leca og andet "beton" løsninger, da denne jo vurderes "diffusionstæt / bremsende" efter spartlingen.

Af hensyn til velux lysningspaneler, så er disse lavet af formpresset foliebelagt spånplade, men bagved disse benytter man jo en velux dampspærre krave, eller laver selv en damspærre i passende folie, og butylbånd + dampspærre tape.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis