Renovering af gulv på strøer

Jeg har lige fundet ud af at der desværre er skimmelsvamp på betonklaplaget under trægulvet i mit nyindkøbte parcelhus fra 1969. Gulvet ligger på opklodsese strøer. Årsagen er (ifølge de kloge) at der udlagt 100 mm isolering direkte på beton klaplaget, hvilket giver kondens på den kolde side af isoleringen. Den korrekte konstruktion er erfaringsmæssgt max 50 mm.

Jeg står derfor over for en dyr renovering der betyder at de eksisterende gulve på ca. 130 m2 skal kasseres.

Den umiddelbare løsning er at afrense klaplaget og derefter reetablere strøer gulvet med 50 mm isolering. Jeg er ikke helt "lun" på den løsning idet det dels betyder endnu koldere gulve og dels at den uheldige konstruktion med det kold betonklaplag består. Kunne det ske igen med kun 50 mm tænker jeg? Endvidere er det en kuldebro gennem de uisoleret sokkelsten(lecablokke tror jeg) ind til hulrulmmet under strøer gulvet, som jo giver et vist varmetab.
 
At banke det gamle klaplag op og grave ud tror jeg er udlukket idet de tunge murede indervægge ifølge bygningstegninger står direkte på klaplag.

Der er 21 cm fra klaplag til oversidden af trægulvet. Kan man lave en ny gulvkonstruktion ved at:

1. Lægge 10 cm polystyren isolering på gammel beton
2. Udlægge 6 cm armeret betonlag
3. udlægge ny trægulv oven på ny beton som en svømmende konstruktion

En fordel ved denne konstruktion er at man kunne spare afrensingen af skimmlen oven på det gamle betonlag. Endvidere kan der indbygges kantisolering mod sokkelen, og jeg slipper for at skulle opvarme et 20 cm hulrum under gulvet.

Jeg er åben over for andre konstruktive løsningsmuligheder. På forhånd mange tak for jeres tid.
Jeg har lige fundet ud af at der desværre er... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
På RockWool's hjemmeside har jeg fundet følgende:

SBi 224 "Fugt i bygninger" skriver følgende, "Terrændæk kan normalt kun efterisoleres oppefra. Hvis terrændækket ikke har isolering under betonpladen, skal der udvises agtpågivenhed med hensyn til placeringen af en eventuel fugtspærre. Især ved trægulve (strøgulve) har det været almindelig praksis at udlægge fugtspærren på betonpladen og isoleringen ovenpå. Dette giver under normale omstændigheder ikke problemer, hvis der anvendes en begrænset isoleringstykkelser, dvs. som hovedregel højst 50 mm. Der kan dog anvendes op til 70 mm, hvis soklen er isoleret, fx. med letklinkerbeton." I samråd med Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) findes det at ovennævnte isoleringstykkelser normalt kan betragtes som "sikre". Konklusion: Har man en konstruktion, hvor der er mere plads end ovenfor nævnt er det ikke tilrådeligt at fylde dette hulrum med isolering. Anvendes mere isolering end anført, vil der være risiko for kondens på oversiden af betonen. Dette kan føre til en fugtophobning i konstruktionen, som kan påvirke gulvbelægningen.

Dette taler jo lidt imod at udlægge det nye gulv svømmende på 15 cm flamingo oven på det kolde betondæk. Man virker jo omvendt også som det billigste og varmste alternativ til "den store løsning"
Skrevet af hpox på 15 maj 2011 16:03
NEJ.
Det to gulvtyper kan slet ikke sammenlignes.
I dit flamingogulv vil der dels ikke være nogen fugtspærre.

MEN, OG DET ER VIGTIGT:
Der vil være en dampspærre umiddelbart under din gulvbelægning.


En dampspærrer virker vel også en fugtspærrer? Ja undskyld jeg bliver ved med at stille tåbelige spørgsmål. Hvor tyk og sej kan denne fremstilles? Det er jo utroligt vigtigt at der ikke bliver revet hul i den ved gulvbelastninge,
Skal være en min. .020 pe folie, kan evt. lægges under en kraftig gulvpap, som så vil beskytte din damspærre fremover.
Er der nogen der tør sætte en ca. kvadratmeter pris hos en tømrer på den beskrevede løsning med ca 150 mm polystyren, damspærrer, gulvpap, spånplade og tilsidst 15 mm f.eks. egetræs lamelparket? (hvis det blot var et enkelt værelse havde jeg gerne lavet det selv, men da situationen desværre påkræver at det skal laves i hele huset over et kort tidsrum må der professionelle til)

Og er den svømmende gulv løsning med 150 mm isolering en bedre løsnng end et nyt gulv på strøer?
Annonce
På Termisols hjemmeside findes den gulvkonstruktion som her omtales.
Problemet er at jeg aldrig kan finde den. Det er nogle meget illustrative TEGNINGER af hvordan deres gulvsystemer er opbygget.

Fordelen ved gulvtypen er at flamingo er kapillarbrydende og 15 cm flamingo svarer til 15 cm singels, Leca osv.

Jeg har ikke personlig erfaring med typen, men der har tidligere været visse problemer med "pumpeeffekt", manglende kantforstærkninger osv. Men måske er de problemer løst nu.
hej jeg ville gerne høre om du fandt en løsning på dit problem, jeg står selv med samme udfordring pånær jeg ikke har svamp men derimod et hammer koldt gulv... Så hvis du har noget erfaring at dele af ville det være guld værd for mig!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis