Isolerings tykkelser imod tag?

Hejsa alle.

Er ved at renoverer hus, og er igang med 1. salen, og har nu fået lyst til at lave loft til kip
Men spær er jo kun ca 200mm.. hvor meget isolering skal der være deroppe? og banker man så bare nogle bjælker udenpå spærene? for at få plads til mere isolering?

Hvad siger reglerne?

Mvh

Morten

Hejsa alle. Er ved at renoverer hus, og er igang... Vis hele indlægget
47 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Man kunne vel næste skrue et par lægter på langs med spærene, på de nuværende lægter, og så sømme noget vindstop på dem.. er masonitplader godt nok?

Mvh

Morten

De der 10-20% har jeg ikke nogen erfaring for om er rigtigt.

Måske er det bare noget vindafdækningsbranchen har fundet på.

Men måske har andre erfaringer på området.
Tror de 10-20% lyder meget rigtigt. Det er vigtigt at man ved at grunden til isolering, holder på varmen er den stillestående luft. Altså hvis denne luft er i bevægelse er det bedre at have rent træ. Selve materialet i isolering er groft set ligegyldig.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

Ved ventilation af taget kan man normalt trække ca. helt op til 50mm af sin isolering i isoleringsværdien, da ventilationen "trækker" varmen ud af denne isolering, så ja en vindspærre oven isoleringen er slet ingen dårlig ide, sjovt nok er det noget rockwool og isover anbefaler til bla. isolering af facader, gulve osv.. men med loft og tag har de ikke taget med af en eller anden grund.

Jeg ville montere nogle lister ude langs spærene op til lægterne for at holde afstand, og monere huntonit plader mellem disse lister, og montere en liste under pladerne, som fastgøres til både spær og den overliggende liste, denne liste vil så også sikre at det ikke trække ind langs med pladerne, og man får en solid og effekt afdækning mod træk ind i isoleringen.
Skrevet af Peter Vester på 10 maj 2011 08:48
Lige til det med at 400 mm er det optimale, så er de meget højere oppe ved Energiklasse 2015 hvor hvor man er oppe på omkring 600 mm og i nogle tilfælde over. Hvilket i mine øjne er et lidt forkert fokus punkt men sådan er det vel pt.
Hvilket også er ok til nybyggeri, hvor tagkonstruktionen osv... kan tilpasses disse isoleringsdimensioner, men ved renovering er det vist ikke lige velegnet.

Hej Rene

Som altid er det fedt med dine erfaringer, og jeg kan se at til en pris på ca 90kr pr plade, så er det også til at betale, så skal man heller ikke bekymre sig om fygesne, det er dejligt

Tak for råd og vejledning

Mvh

Morten

Hej

Der anbefales ikke, at der anvendes vindpap eller lignende i tagkonstruktioner i dag da ulemperne med risikoen for fugt/skimmelsvampe o.l. vejer tungere end den meget lille isoleringsgevinst der er i konstruktionerne.
Hmm, der er da nogle modstridende ideer her.. jeg kunne jo godt tænke mig et "undertag" når jeg nu laver loft til kip, da jeg jo så ikke kan komme på loftet og inspeciere for f.eks. fygesne..

Mvh

Morten

Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis