Jeg købte en træjolle for 2 sæsoner siden. Sidste forår gav jeg den den store tur efter bedste evne og med lidt gode råd her inde fra.
Jeg havde masser af glæde af jollen sidste sæson og den blev da også mere tæt end da jeg købte den. Men... den tog stadig vand ind og også mere end den burde.
I år vil jeg selvfølgelig prøve at gøre det bedre og se om ikke jeg kan få den mere tæt.
Sidste gav jeg den proof10 mellem alle bord og glatte det med en finger og petrolium. Det så faktisk ud til at blive temelig godt, men det holdt altså ikke vandet ude.
Der er 3 centrale steder der ser ud til at være utætte.
- Mellem bord under vandlinien
- Mellem det nederste bord og kølen
- ved samlingen af af bord.
Mellem nederste bord og kølen er der en del fugt. Og det hår der ligger under proof10 er også vådt. Nok pga. at det regnvand der kommer under presseningn løber ud langs kølen mens båden står på land.
Min tætning med proof10 over vandlinien se ret godt ud. Det er hærdet lidt og malingen oven på er ikke krakeleret. Men under vandlinien er tætningen meget blød og primer og bundmaling har sluppet og er krakeleret.
Har ved hæftet nogle billeder. Det viser nok problemerne bedre end jeg kan forklare dem.
Håber nogle har nogle forslag til hvad jeg kan gøre medre end sidste år.
Jeg har skabet krakeleret tætning ud, men der er meget fugtigt.

Hår under tætning er også fugtigt.

Tætning mellem bord over vandlinien ser fin ud.

Det ser helt tæt ud.

Der siver vand ud mellem køl og nederste bord

Hvis regnvand kan løbe ud kan havvand vel også løbe ind.

Jeg har fjernet løs tætning og bundmaling ved samling af bord.

Efter samling er blevet slebet

Inden samlingen blev renset og slebet.

Gammel tætning mellem køl og bord inden slibning