Tætning af klinkbygget træjolle

Jeg købte en træjolle for 2 sæsoner siden. Sidste forår gav jeg den den store tur efter bedste evne og med lidt gode råd her inde fra.

Jeg havde masser af glæde af jollen sidste sæson og den blev da også mere tæt end da jeg købte den. Men... den tog stadig vand ind og også mere end den burde.

I år vil jeg selvfølgelig prøve at gøre det bedre og se om ikke jeg kan få den mere tæt.

Sidste gav jeg den proof10 mellem alle bord og glatte det med en finger og petrolium. Det så faktisk ud til at blive temelig godt, men det holdt altså ikke vandet ude.

Der er 3 centrale steder der ser ud til at være utætte.

- Mellem bord under vandlinien

- Mellem det nederste bord og kølen

- ved samlingen af af bord.

Mellem nederste bord og kølen er der en del fugt. Og det hår der ligger under proof10 er også vådt. Nok pga. at det regnvand der kommer under presseningn løber ud langs kølen mens båden står på land.

Min tætning med proof10 over vandlinien se ret godt ud. Det er hærdet lidt og malingen oven på er ikke krakeleret. Men under vandlinien er tætningen meget blød og primer og bundmaling har sluppet og er krakeleret.

Har ved hæftet nogle billeder. Det viser nok problemerne bedre end jeg kan forklare dem.

Håber nogle har nogle forslag til hvad jeg kan gøre medre end sidste år.

Jeg har skabet krakeleret tætning ud, men der er meget fugtigt.

Hår under tætning er også fugtigt.

Tætning mellem bord over vandlinien ser fin ud.

Det ser helt tæt ud.

Der siver vand ud mellem køl og nederste bord

Hvis regnvand kan løbe ud kan havvand vel også løbe ind.

Jeg har fjernet løs tætning og bundmaling ved samling af bord.

Efter samling er blevet slebet

Inden samlingen blev renset og slebet.

Gammel tætning mellem køl og bord inden slibning

Venlig hilsen

Thomas

Jeg købte en træjolle for 2 sæsoner siden. Sidste... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
FoXX skrev den 10-06-2018 10:09:10

Det var da et genialt råd Erik, simpelt og smart.

Mvh.

Mikkel

Ja men det kan give lidt savsmuld i havnen i en kort tid.  

Kan huske for en del år siden der var en i havnen, der havde en dårlig vedligeholdt træbåd, den fik savsmuld i rå mængder, af flere omgange, men ved hjælp af en dykpumpe som holdt den ovenvande, og savsmuldet, blev den da nogenlunde tæt i løbet af nogle dage.

Nu er der ikke flere "rigtige" træbåde tilbage i havnen, det er jo lidt synd, dog er der en enkelt der er beklædt med glasfiber...

Kan huske for mange år siden da jeg var en stor dreng, da købte jeg en brugt træjolle, den blev trukken på land efter hver sejlads, nu hvor jeg tænker tilbage undre det mig lidt, at den altid var tæt, og jeg havde ikke den ringeste forstand på at vedligeholde en træbåd. ( det har jeg så stadigvæk ikke, men har jo så heller ikke en træbåd)

Vi prøver igen, i morgen --

Et andet gammelt trick, hvis man har en revne i et bord, som man forventer lukker sig efter en tid i vandet, er at anskaffe sig noget oksetælle og presse det revnen, det vedbliver blødt og presses ud efterhånden, brug ALDRIG noget, som kan størkne og derved gøre revnen større når træet vokser. Får du noget til overs, så gem det i fryseren til næste gang.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også