Et par spørgsmål til Sabb 8 hk diesel

Hejsa
Nogen der kan fortælle mig den nemmeste måde at tømme olien af?
(Har tænkt mig at skifte denne).

Har forsøgt at suge det ud fra der hvor man fylder på. Men det praktisk taget umuligt.

Hvor ofte bør man skifte oliefilter på sådan en fætter?

Tak
Hejsa Nogen der kan fortælle mig den nemmeste måde... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nej de er ikke grå. Sabb er blå i i eller anden ral kode.
Jeg har båden liggende på land. Kan stille min kompressor op ved siden af.

Skrevet af Mandyhan på 28 apr 2011 15:31
nej de er ikke grå. Sabb er blå i i eller anden ral kode.
Jeg har båden liggende på land. Kan stille min kompressor op ved siden af.



For min skyld kan du købe en motoriseret oliesuger tilet par tusinde eller mere, så kan den stå og støve til på værkstedet, i betragtning af hvor tit du vil skulle bruge den, syntes jeg at det er at smide med dine surt tjente penge.
Hvilken farve motoren har betyder altså mindre, bare det er pænt malet og at den gamle maling er fjernet. Personlig syntes jeg at der er ikke noget værre at se, end en motor hvor man kan se at der bare er væltet maling oven på flere gamle lag.
Du skal vel snart have den i vandet, så hvorfor alle de krumspring, så vare det bare længere inden du kan hygge dig med sejklads.
hej Mandyhan. For alle motorer, gearkasser Z-drev o.lign. gælder det at "varm" olie er tyndere end kold og derfor nemmere at suge op. Så lad motoren "køre" lidt inden aftapning mvh. anvi
Hej igen..
På min motor er der vel 3 lag maling, alle væltet ovenpå hianden...men well, den dag kan komme hvor man tager motoren og og renser den af for maling og maler den på ny, right?

ja køber bare en billig pumpe..
Så har jeg endnu et tillægsspørgsmål.
Dette vedr. min dynastarter.
Den tér sig underligt. Der går ca. 5-10 sekunder INDEN dynamotoren begynder at rotere. Dette både med og uden drivrem til motor.
Men når den så først har spinnet en gang, så spinner den perfekt efterfølgende, dvs lige så snart man drejer nøglen.

hvad kan det være?
Annonce
Jeg ville købe denne her

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Skrevet af Mandyhan på 28 apr 2011 19:42
Så har jeg endnu et tillægsspørgsmål.
Dette vedr. min dynastarter.
Den tér sig underligt. Der går ca. 5-10 sekunder INDEN dynamotoren begynder at rotere. Dette både med og uden drivrem til motor.
Men når den så først har spinnet en gang, så spinner den perfekt efterfølgende, dvs lige så snart man drejer nøglen.

hvad kan det være?

Det er faktisk helt som det skal være, der sidder en glødespiral i motoren, denne skal lige have tid til at blive varm inden starteren begynder at rotere. Hvis du skal starte den med håndsvinget, går den jo heller ikke igang før du har rotere omkring 5 omgange, der skal glødetråden også lige have til til at blive varm.
Skrevet af grandoldman på 28 apr 2011 22:53
Jeg ville købe denne her
Det forudsætter jo at Mandyhan lige bor hvor der er en biltema butik, da de ikke handler pr. post ordre ! Det kan hurtigt blive dyrt hvis han skal køre langt for at købe den. Og som før beskrevet, er det ganske unødvendigt når det kun er en gang eller to om året.
Alternativt kan han jo bare lægge joller helt om på den side hvor oliepinden sidder, så falder olien ud helt af sig selv.

Hej,
Tak for svar.

Det undrer mig bare. Mener bestemt ikke at den gjorde det i starten. Der sikker en sort knap på styrepanelet som jeg har fået af vide er til forvarmning af motoren. Den plejer jeg at bruge. Men dvs. den er så ikke nødvendig at bruge nu hvor den tilfældigvis er begyndt at forvarme af sig selv.

 

 

ps. Tror altså jeg køber den til trykluft.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også