220 volt kogeplader til 400 volt stik?

Hej

Jeg er ved at udskifte kogeplader og skal lige være sikker på, at jeg har gjort det korrekt. De gamle kogeplader var 380 volt, mens de nye er 220 volt. Der er monteret et 400 volt stik, som jeg fortsat vil benytte. Ledningen fra de gamle 380 volts kogeplader var sat i stikket, som det kan ses på billedet til venstre. Ledningerne fra de nye 220 volts kogeplader har jeg sat i stikket, som det kan ses på billedet til højre.

Er det korrekt? 

Venlig hilsen
Therkild

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Øhhh er der ikke 5 ledninger på den til 240 volt ?

Der vil jo kun skulle bruges en nul en jord og en fase altså 3 ledninger.

Hilsen Jan

P.S. Ellers ser det da rigtig nok ud :-)
Ja, fabrikanten (Siemens) leverer ledningerne loddet, så L1 (brun) og L2 (sort) er loddet til én (L), og N1 (blå) og N2 (grå) (sådan hedder der ifølge manualen i Holland) er loddet til en anden (N). Derudover er en jord (gul/grøn).

Der er selvfølgelig mulighed for at splitte dem op i fem ledninger i alt. Så kan man nøjes med en nul, en fase. og en jord og lade de resterende 2 ende blindt. Men vil det kunne have nogen betydning?


Jeg ville splitte L op på to faser for at fordele belastningen når nu du har muligheden.

Bent.
Ja det kunne være nærliggende, men i følge manualen svarer en opsplitning af L dog til en 380V tilslutning, så det tør jeg ikke begive mig ud i. Jeg har netop tilsluttet kogepladerne, og det virker.

Tak for input!

Forhåbentligt kan billeder mm. komme andre til gavn senere hen. Det var Siemens induktionskogeplader, jeg har tilsluttet.

Vh. Therkild
Du kan nok godt rende ud i belastnings problemer, når du køre det hele på en fase - Hvis din nye kogeplade er på en 6-7000 watt vil det give 7000/230 = 30A - og en typisk 400V installation i DK er sikret med 16A. - så selvom det virker, er det ikke sikkert det virker når fruen rigtig går igang med alle koge zonerne...

Som Bent skriver, vil de nok være en fordel at få dem fordelt på 2 faser, hvis du ikke vil rodde med det, så ring til den lokale elektrikker.
Ud over det, så skal du have kappen på tilslutningskablet med ind under aflastningsbøjlen !
Skrevet af Daniel p på 19 apr 2011 17:54
Du kan nok godt rende ud i belastnings problemer, når du køre det hele på en fase - Hvis din nye kogeplade er på en 6-7000 watt vil det give 7000/230 = 30A - og en typisk 400V installation i DK er sikret med 16A. - så selvom det virker, er det ikke sikkert det virker når fruen rigtig går igang med alle koge zonerne...

Som Bent skriver, vil de nok være en fordel at få dem fordelt på 2 faser, hvis du ikke vil rodde med det, så ring til den lokale elektrikker.

nu er jeg ikke elektriker, men har da tænkt over det da jeg snart selv skal til at og lave køkken.

hvis der er 2 faser til den ene(brun og sort) trækker den vel de 30A over 2 stk 16 amp sikringer, begge faser har jo en 16 amp sikring?, i min eltavle sidder der 3 stk 16 amp sikringer på den komfuret sidder til, går ud fra det er 3 sikringer til 3 faser?.

Besynderligt at det er 230 V...................

Min Voss induktionskogesektion kører på 2 faser - altså 400 V - det samme gør ovnen.

Vaskemaskine og opvasker kun 230 V - på hver sin fase ( en anden gruppe ) - mod tidligere, hvor også vaskemaskiner og opvaskere normalt var 400 ( 380 ) V.

Men måske er nye kogesektioner så " energibevidste " at de ikke bruger mere end en enkelt sikring kan klare - min kogesektion og ovn er 7 år gamle.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Det har I da ret i, 16A sikringen vil da ikke kunne klare en omgang boost på alle zonerne på samme tid. Jeg vil alligevel forsøge at fordele faserne, så vi har 32A at gøre godt med - mon ikke hver fase er knyttet til 2 zoner (af i alt 4)..
Og tilslutningskablet skal naturligvis ind under aflastningsbøjlen - godt set :-).
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis