Isolering bag radiator v. ydermur

Hej

Jeg bor i en ældre bygning fra 1902, som dog har været renoveret flere gange gennem årene. Bygningens konstruktion gør dog at isoleringen af ydermuren bag radiatorer er meget begrænset, da disse er bygget ind under vinduer (og på 4. sal v. kviste). Man kan tydeligt mærke, i sær i vinterperioden, at der kommer meget kulde igennem denne væg bag radiatoren. Vægge hvor der ikke er radiatorer er fyldt med 50cm uld og der er kulden ikke noget problem jo.

Jeg ved man kan få et tyndt isoleringsmateriale, man kan klæbe op bag radiatorer f.eks., (30mm plader mener jeg).
Nu er mit spørgsmål så. Hvad hedder dette isoleringsmateriale, og er det effektivt, eller har i andre alternativer? 

På forhånd tak

Mvh
Lars
Hej Jeg bor i en ældre bygning fra 1902, som... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder godtnok også meget let.... men så vender jeg lige tilbage til tidligere spørgsmål igen... hva gør man med de vægbeslag, som radiatoren hænger på?.... bryder man isolering, forsvinder fidusen vel lidt? eller er det minimalt... og kan man bare bore for og så save ud med en stiksav til huller?
Minimalt. Beslagene udgør en forsvindende lille del af vægfleden.
Tror faktisk at du kan skære med en almindelig stanlykniv.

Men det er vel det mindste problem. Radiatorene skal af- og genmonteres!!!
jeps... regnede ik med jeg kunne undgå at demontere radiatorer... ville nok ik blvie et pænt resultat i så fald 

Men tror da lige jeg skal kigge lidt nærmere på det Rockfon så... Synes det lyder effektivt uden at være alt for dyrt 

mange tak for svar
Jeg kan, her på min urimeligt langsomme satelitforbindelse, ikke se dine billeder, men hvis radiatorbeslagene er af metal og sidder direkte på murværket kan du med fordel lægge en afstandsklods af noget hårdt isolende materiale i mellem. Så bliver kuldebroen det mindre. Men i det store regnskab er det fladen bag radiatoren, der er synderen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det kan man vel nok ikke Chr.
Så passer radiatoren ikke i rørforskruvningerne!
Har jeg ret i???
Annonce
@hpox
Hvis radiatoren, som Koluda foreslår, flyttes lidt ud, så kan det godt sættes noget isolering bag beslagene.
Hvis radiatoren skal blive i samme position, så giver jeg dig fuldstændig ret.

Chr.

Jo-jo.
Men der er jo ikke megen ide i at trække radiatorene "lidt ud"
Om di trækker dem "lidt ud" eller 5 cm ud så passer forskruvningerne jo ikke under nogle omstændigheder.

Det er rigtig at der dannes en slags kuldebro når beslagene ikke flyttes ud. Men det er af den slags der kaldes en varmebro for der dannes ikke kondens på beslag eller bolte. Fordi radiatorvarmen varmer dem op jo.

Som tidligere sagt: Beslagene udgør en henrivende lille del af vægfladen lille del af vægfladen. Og er uden betydning mht. varmetabet.
Hvis du virkelig vil spare penge kan du jo lukke for radiatoren - om vinteren.
@hpox
Det er pokkers svært at fører en ilter og oprevet diskussion med en man er enig med.
Som jeg også skrev tidligere er det fladen bag væggen der er synderen i det store regnskab, og derfor der der skal sættes ind. På den anden side skal man ikke undervurdere metals varmeledningsevne. Jeg så på et tidspunkt en beregning, der sagde noget i stil med at 30% af varmetabet i en mur (husker ikke de opsatte kriterier) skyldes varmeledning gennem murbinderne.
Det er kun, hvis radiatoren skal fluttes ud fra væggen alligevel jeg ville gøre det, ellers selvfølgelig ikke.

Ang kulde/varmebroer: Point taken. Jeg lærte lidt nyt i dag også.

Glædelig påske fra min gyngende "grund" 400 km nord for Kanarieøerne.

Chr.

Så lar' vi vær' mæ' det.

De 30% skal nok passe - i en uisolert hulmur. Måske.
Selve bolten hvormed radtorophænget er fastgjort til væggen er jo svært at isolerer. Man kan bruge rustfri bolte i stedet, som jo ikke er ledende.
Man osse i nogle tilfælde afdække bolthoved og beslag med isoleringsmateriale, f.eks ved pålimning.
Kan vi være enige om den anbefaling så?
Det må være noget langt til bæredygtig bund derude i dammen!
Samt god påske.
Skrevet af BOFH på 17 apr 2011 23:22
Det e-glass der ser da ud til at have samme isoleringsværdi som alm glasuld når man kigger på tabellen - eller læser jeg den forkert?

Som nævnt tidligere er dette et af stederne hvor reflektiv isolering er relevant at anvende - især hvis din mur er tynd og dit radiatorvand er meget varmt.

http://ing.dk/artikel/96840-airflex-bag-radiatorer

/BOFH

Hej

E-glass er ikke skadeligt for mennesker eller dyr og det kræver ingen form beskyttelse og modsat kónkurerende isoleringstyper indeholder E-glass ikke bindemiddel.
E-glass er vævet sammen og er derfor meget fleksibelt og isolerer 6 gange bedre end almindelig isolering og det er udviklet til at kunne tåle en tempertur på 600 grader og fås i størrelsen 3mm-35mm.

Preben
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også