Passat 1.8T 1999 skal have en overhaling...

Hej

Her kommer lige en ordentlig smørre.... 

Jeg skal give min Passat Variant 1.8T fra 1999 en omgang kærlig pleje, og håber at der er nogen af jer som kan give mig et tip eller to.

Jeg oplever 5 problemer, og mangler lidt hjælp til hvordan jeg får dem fikset:

1. Bilen er jo lidt oppe i årene. Det betyder blandt andet at plastik panelerne inde i kabinen er begyndt at knirke lidt. Kan man gøre noget ved det? Spænde efter? Udskifte clips? Problemet er til at overse på normal, jævn vej, men på grus og asfalt er det et cirkus af larm...

2. Metalisk støj (måske fra affjedring..?). Når jeg kører på hullet vej eller på brosten, bliver larmen fra panelerne akkompagneret af nogle små, metaliske klonk. Stort set kun fra højre side, og værst når der ikke er passagerer i bilen. Jeg har fået tjekket bærearme, støddæmpere og fjedre. Alt er i skønneste orden, og ret nyt (1,5år). Men lyden er der nu engang, så noget må være galt fat. Jeg har lagt mærke ti lat en del af støjen forsvinder hvis vinduerne i højre side er rullet ned...

3. Aircon. Der er et uoriginalt aircon anlæg i bilen. Monteret da bilen var helt ny. Kan ikke huske hvad det hedder, men det er dét anlæg som var ret populært da bilen var ny (har set en del passater samt A4'ere og A6'ere køre rundt med det). Det køler og varmer helt fint, og har lige fået fyldt nyt freon på. Men der kommer ikke luft ned til fødderne.. Jeg kan høre at elmotorene virker, for når jeg indstiller anlægget til at blæse ned ved fødderne, er der en symfoni af lyde fra de små, elmotorer. Men luftstrømmen ændrer sig ikke. (Uanset indstilling, kommer 90% op på forruden og 10% ud i kabinen). Kan der være hoppet en slange af et eller andet sted? ANdre forslag?

4. Bilen lugter! Af benzin og olie. Problemet er størst når jeg holder i tomgang med aircon tændt. Kan der være utætheder som trækker dampe fra motoren ind i kabinen? Hvordan fejlfinder man på sådan et problem?

5. Elvarmen virker ikke i førersædet, men funger fint i passagersædet. Reservedelene koster ikke så meget, men det koster vist en bondegår at få det sat i. Er det noget man kan rode med selv, med godt resultat? Eller er det noget som man skal have prøvet før, for at få det til at blive godt?

Det var noget af en omgang... Håber der er nogen som har et fif eller to  

På forhånd tak for hjælpen

 

Hej Her kommer lige en ordentlig smørre....... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af uldal på 11 apr 2011 06:18
knirkeri fra b-stolpe. måske det blot er beklædningen på stolpen der knirker som dit instrumentbræt eller det måske er oprulleren til selen. silicone=gummiliste, var blot for at guide dig hen til det rigtige produkt. betrækket kan en autopolstrer pille af for dig. prøv ham på spånnebækvej, tlf.59431382 . hvis du skal have hele konsollen til varmeapperatet ud, må du have et værksted på. det kn du ikke selv. jeg tror hele instrumentbrættet skal adskilles. m.h.t. udstødning = har du checket når bilen er buldervarm? Nogen skæve udstødninger kan vride sig så meget, at de kun rører når de er varme.

Må prøve at pille beklædningen af og se hvad jeg kan finde frem til.

Jeg må kigge efter et godt værksted til klimaanlægget.

Tror ikke det er udstødningen. Har ikke tjekket når den var varm, men lyden kommer meget tydeligt fra højre side, ved dækkene. Har allerede fået tjekket bærearmene og de var som de skulle være. Kan det være noget tårnleje? eller noget med bremserne? Det lyder umiskendeligt som noget metal mod metal, og der er små, men dog kraftfulde rystelser i rettet samtidig med lydene. Rettet hopper fra side til side med hver klonk, og frekvensen er vel 2 gange i sekundet når jeg kører 20 km/t på en brostensvej.

 

Hej
Dit bagagerumslys kan du kontrolmåle ved at finde ud af om der er plus på den ene side af lampen (tag pæren ud mens du måler) det er den første betingelse for at det virker - hvis det er i orden sætter du pæren i igen og måler på den modsatte ende i forhold til før (tror det er en "pinol" lampe ) der skal være 12 volt gennem lampen men der burde være stel som kommer fra kontakten til dit lys -
 
den sidder desværre i låsen til din bagklap så du skal først kontrollere om der er knækket nogen ledninger der hvor de går fra karossen ud til bagklappen gennem gummirøret for oven ved klappen - ellers må du pille beklædningen af så du kan komme til at måle ved låsen.

Din "klokkelyd kommer næsten helt sikkert fra et af dine drivaksel led - sikkert det yderste men prøv at køre gennem et skarpt sving med kraftigt træk på hjulene så burde det blive meget tydeligt til en af siderne !!!

Hilsner fra Polobjørn
(som er autoelektrikker)

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis